Smash Finland Foorumi

Full Version: Melee vs Brawl, communityt, turnaukset, miitit yms. avointa keskustelua
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4

mallu000

Tuli nyt tällanen mieleen, kun vastaavaa aihetta ei ole, eikä tästä nyt muutenkaan kauheasti keskustella sattumanvaraisia viestejä lukuunottamatta. Melee & Brawl -aihe on pelien vertailuun tarkoitettu, eikä liity tähän nyt mitenkään.

Minusta on aivan naurettavaa, kuinka erillään nämä yhteisöt ovat toisistaan ja kuinka helposti kaikenlainen vertailu ja pienikin nokittelu koetaan henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi joko henkilöä itseään tai yhteisöä ja peliä kohtaan. Ja on jotenkin pöljää ettei tästä aiheesta edes avoimesti keskustella, vaikka se tulee tasaisesti esille siellä täällä. Topicin ideana onkin miettiä, mikä tässä mättää ja miten näitä yhteisöjä ja pelejä voitaisiin vetää yhdessä eteenpäin tai miksi ei voitaisi ja mitä huonoja/hyviä puolia on siinä, että molemmilla on omat puolisuljetut yhteisönsä erillään toisistaan.

Ensimmäisenä haluan sen heittää, että vaikkei Brawl (minun ja monien mielestä) ole niin tournament viable kuin Melee, niin silti siinä pärjääminen vaatii tietenkin taitoa kovalla tasolla ja kun sillä on jo iso yhteisö takanaan ja on paljon pelaajia, jotka ovat tarttuneet smashiin pelkästään sen vuoksi, on turhaa yrittää sulkea sitä mitenkään pois "vakavien" pelien joukosta tai suomalaisesta smash scenesta. Peliä kuitenkin pelataan samoilla koneilla, ohjaimilla, periaatteilla ja onhan se nyt ihan suora jatko-osa muutenkin, niin eikö sen pitäisi olla ihan luonnollista että niitä pelataan samoissa tapahtumissa ja asioista keskustellaan samoissa piireissä? Sitä paitsi Brawl voi ymmärtääkseni hyödyntää taulutöllöjä paremmin ilman että se haittaa peliä, joten telkkari Brawlille ei ole automaattisesti yksi pois Meleeltä. Ja siis mitä enemmän väkeä sitä enemmän resursseja tietenkin.

Ja itseestäänselvyyksien vuoksi vähän konkreettisempia juttuja:

1. Kaksi nettisaittia, miksi?

Miksi? Tätä ei varmasti kukaan pysty järkevästi perustelemaan ja itse uskonkin että kyseessä on vain triviaali järjestelyseikka. Homma voisi ihan hyvin toimia yhdellä saitilla, kukaan kuullut Smashboardsista? Minusta tässä nimenomaan pitäis ihmisten kokoontua kuvitteellisen kahvipöydän ääreen ja sopia oikeasti miten nämä saitit yhdistettäisiin. Vai löytyykö joku, jonka mielestä on järkevämpää pitää nämä erillään? Yhdellä saitilla kuitenkin informaatio kulkee paljon kätevämmin ja onhan se oikeasti ihan helvetin naurettavaa, jos pitää kahdelle foorumille rekisteröityä, jotta voi tavoittaa scenen kokonaisuudessaan. Brawlfinistäkin löytyy aiheita näistä täällä ilmoitetuista turnauksista ja niistä on omat keskustelunsa siellä. Ihan uskomattoman tyhmää. Miten ketään voi mikään Brawl-juttujen järjestäminen ja niille tilan antaminen kiinnostaa, jos ko. asiasta kiinnostuneet hääräilevät vain omilla nurkillaan? Homma vireille tai muna suuhun ja sillä kuuhun!

2. Only Melee/Brawl -jutut ja syrjiminen

Rehellisesti sanottuna Brawl-yhteisön pitää tässä tulla puoliväliin vastaan ja ymmärtää, miten tämä homma oikeasti toimii. Miitteihin tulee enimmäkseen Melee-pelaajia, joita se Melee enimmäkseen kiinnostaa ja jos he tuovat telkkareita ja konsoli+peli -comboja, niin varmasti he haluavat, että niitä käytetään Meleessä ja heillä on oikeus näin vaatia. Ei ole oikeasti järkevää valittaa, että Brawlia syrjitään tms. Alkakaa näkymään enemmän scenessä ja olkaa valmiita näkemään vaivaa asioiden eteen. Ymmärrän kyllä jos väki on vähän nuorempaa kuin keskiverto poraaja Meleen parissa, mutta if there's a will there's a way. Pari telkkaria messiin, ne hyödynnetään kaikissa turnauksissa ja sitten friendlyjä pelataan omien halujen mukaan. Ei kai edes TO:lla ole oikeutta sanoa, että nyt kaikilla jyystetään F-Zero friendlyjä. Kyllähän miiteissäkin jyystetään pelejä ihan laidasta laitaan,  vaikka pääpaino onkin mänssissä.

Fakta on kuitenkin se, että Melee-scene on ollut olemassa jo kauon aikaa ja Melee-pelaajat ovat tehneet sen pioneerityön, jotta Suomessa edes olisi tällaista kulttuuria. Kyse on kuitenkin asiasta, jonka on kehittänyt porukka X ja johon Y haluaa mukaan ja Y on huomattavasti pienempi kuin X ja sillä on paljon pienemmät resurssit ja sillä tavoin vähemmän äänivaltaa. Siinä mielessä on epäreilua vaatia, että telkkarit tai turnaukset menisivät 1:1, tällainen ilmiö tunnetaan myös demokratiana.

Imo on ihan OK, että molemmilla on myös omat tapahtumansa, mutta yhteensovittaminen pitäisi olla mahdollista. Varmasti puolin ja toisin innostuttaisiin siitä toisestakin pelistä, jos ne osaisivat elää rinnakkain muodostaen synergiaa monessakin mielessä. Minuakin kiinnostaa Brawl ja hyviä pelaajia vastaan pelaaminen, mutta Brawl-only juttuihin minua ei varmasti saisi ikinä. Yhteisissä turnauksissa voisin helposti olla mukana molemmissa.

3. Varsinaisen pointin missaaminen

Melee ja Brawl on vain välinearvoja. Voitaisiin jyystää vaikka Street Fightereita, Starcraftia, lautapelejä tai kokoontua yhteen puhumaan politiikasta. Kyse on kuitenkin, ainakin mulle, siitä että löytää peliseuraa (harrastushan voi olla mikä tahansa, nyt se vain sattuu olemaan pelaaminen) ja saman henkistä väkeä, jonka kanssa viettää aikaa ja pitää hauskaa. Yleisessä mittakaavassahan Smash on ihan pikku juttu ja Starcraft-ammattilaiset räkättäisivät kokikset näppikselle, jos joku Smasheri sanoisi olevansa ammattipelaaja. Itse oikeastaan pidän monista peleistä enemmän kuin Smash-sarjasta esim. Starcraft, Warcraft, Street Fighter yms; mutta harvan parista löytää tällaista yhteisöä ja todella harvoissa oikeasti se yhdessä pelaaminen on jotain muutakin kuin skypen kautta pelitapahtumista keskustelua ja näppiksen hakkaamista 300apm-tahdilla yön pimeinä tunteina yksin hikisessä opiskelijaboksissa.

Pointtina on se, että ei se peli saa olla mikään itseisarvo ja ajaa kaiken muun edelle. Siksi minusta olis ihan hiton hieno ja siisti juttu, jos Suomessa olis yks iso Smash-yhteisö, joka keskenään sopii asioista ja järjestää miittejä yms. Ihan helposti voisin itse vaihtaa peliä johonkin toiseen, jos yhteisö ei olisi tällainen kuin se nyt on. Tämän pointin valossa Brawl vs. Melee -vertailu on uskomattoman typerää ja turhaa.



Tärkeintä olis saada nyt keskustelua aikaan avoimesti, ilman morkkauksia ja molemmin puolin. Toki kumpikin yhteisö voi toimia omillaan, mutta yhdessä toimiminen on imo paljon paljon paljon järkevämpää ja hyödyllisempää etenkin Brawlin kannalta, kun sen scene on vasta kehittymässä ja taso ei varmastikaan ole kovin hyvä vielä ja Melee-scenen puolelta löytyy kokemusta mycket enemmän vähän joka asiassa ja varmasti jopa itse Brawlinkin suhteen löytyy apua, ideoita yms. Tulevaisuudessa voitaisiin kuitenkin olla siinä tilanteessa, että molemmat scenet on yhtä suuria ja molemmilla yhtä paljon resursseja hommata töllöjä ja kaikkea ja jos silloinkin häärättäisiin vain omissa nurkissaan, niin voe mahoton.


Ideoita, ajatuksia yms??? Ja Brawlfininkin puolelta voisi porukka aktivoitua keskusteluun, olisi jopa erittäin toivottavaa.

E: Nyt kyllä hävettää, kun tällalailla avautuu, mutta menköön.  8)

MasterTK

Mallu, sä oot mun suosikkiryssä.  8)


Edit. Asiaa kyllä puhut, ei sillä.

bËst

erittäin asiallinen postaus, ja varsinkin viimeisen kerran allekirjoitan.

mayhem_

Mua ei hävetä että avauduit  8)

Siis mallu kirjotti oikeestaan asian juuri niinku se onki. Siitä on molemmille turnauksillekkin etua jos ne pystytään järjestämään samassa tapahtumassa kun meleen pelaajista osa osallistuu kuitenkin brawliin ja toistepäin sekä tulee enemmän osallistujia itse tapahtumaan = saadaa vuokrattua paremmat tilat = kannustaa vielä lisää porukkaa tulemaan ja myös vakuuttavamman näkönen tapahtuma uusien pelaajien houkuttelemis mielessä = win.

Tosin suuri huolenaihe on edelleen se, että vaikka brawl pelaajista jokunen on alkanu jonkuntasosta turnausjärkkäilyä pitään niin jos näissä melee pelaajien järkkäämissä turnauksissa otettas brawl mukaan niin onko brawlaajien puolelta sit kuinka paljon apua odotettavissa näihin järkkäilyihin (telkkarit yms.). Mua ei haittaa se että brawlaajat ei välttämättä osallistu melee turnauksiin, mutta se vähän sapettaa ku esim viime tamporassa oli sillein että ei paljo apua järkkäilyihin kuulunu brawlaajien puolelta, perästä tulee viestiä että heitä on morkattu/syrjitty, vaikka ite vetäytyivät syrjään kun crewienkin ajan muistan ku siellä oli n. 6 rawlaria keskenään poraamassa (tosin muutaman rawlarin kanssa tuli jopa puhuttuakin sori etten muista nimiä mutta ihan mukavia heppuja oli).

Ja kyllä meleen pelaajat on brawlille turnauksissa melkein aina tilaa antanu se ois vaan paljon helpompi/mukavampi/jotain jos sais brawlaajien puolelta apua siinä touhussa. Ei oo kauheen kiva järjestää turnausta porukalle joka käy pelaamassa omaa peliänsä auttamatta järjestelyissä ja sit lähtee meneen osallistumatta varsinaiseen pääturnaukseen.

Novi

Mahtava aloitus, en jaksanu lukee mut sanon jo tässä vaiheessa että ihan liian hyvä ja järkevä postaus tälle foorumille

saska

[Image: brawlarit.png]

E: laatikko älä mua syytä. en ymmärrä tekojeni seurauksia etukäteen

E: siis nyt viä niile jotka ei tajunnut niin tuo kuva kuvastaa minun näkemystä stereotyyppisestä brawlarista. eli nukkuu yönsä pää pöydällä istualteen.

E: siis

E: siis eli mun mielipide on brawlarista se että se ei pelkää mitään. siis

E: siis oon huono näiden viralli juttujen kansa

Laatikko

Nyt ei osunut saskan vitsit ihan oikeeseen paikkaan.

Näin on näreet, ei sceneä kannata missään nimessä hajottaa kahtia vain siitä syystä, että kummatkin pelit ovat kikkareisia omilla tavoillaan. Joskus NoF:ssa aikoinaan tästä yritinkin paasata, mutta ei tuntunut herättävän vielä oikein kannatusta.

(03-02-2011, 09:00 PM)mayhem_ link Wrote:Tosin suuri huolenaihe on edelleen se, että vaikka brawl pelaajista jokunen on alkanu jonkuntasosta turnausjärkkäilyä pitään niin jos näissä melee pelaajien järkkäämissä turnauksissa otettas brawl mukaan niin onko brawlaajien puolelta sit kuinka paljon apua odotettavissa näihin järkkäilyihin (telkkarit yms.). Mua ei haittaa se että brawlaajat ei välttämättä osallistu melee turnauksiin, mutta se vähän sapettaa ku esim viime tamporassa oli sillein että ei paljo apua järkkäilyihin kuulunu brawlaajien puolelta, perästä tulee viestiä että heitä on morkattu/syrjitty, vaikka ite vetäytyivät syrjään kun crewienkin ajan muistan ku siellä oli n. 6 rawlaria keskenään poraamassa (tosin muutaman rawlarin kanssa tuli jopa puhuttuakin sori etten muista nimiä mutta ihan mukavia heppuja oli).
Vaikka tästä osa pitääkin paikkansa niin huomauttaisin kuitenkin vielä, että Tampere 1 oli oikeastaan kaikkien uusien Brawl-pelaajien ensimmäinen turnaus, joten kaikki eivät vielä aivan perillä olleet kaikesta, esimerkiksi juuri tästä järkkäilystä. En itse välttämättä alkaisi kiikuttamaan telkkaria kainalossani pitkän matkan päästä kun olen ensimmäistä kertaa tulossa katselemaan meininkiä ja tutustumaan toimintaan. Toisessa turnauksessa (Tampere 2 näillä näkymin) asia onkin sitten aivan eri kun on jo kertaalleen päässyt tutustumaan porukkaan ja tietää kuinka homma toimii.

Foorumitoiminnasta en sen enempää osaa sanoa, paitsi että toisesta pitkään hengissä olleesta foorumista on vähän ikävä kyllä luopua kun ajattelee, mutta kaikkihan on loppujen lopuksi scenen omaksi hyväksi. Luulisin tämän olevan se pääfoorumi, mutta silloin tuo morkkaus täytyisi jättää kyllä suosiolla pois, vaikka joitain se vieläkin hauskuttaakin kovasti. Ei hetken rauhaa kun jonkun piti tulla arvostelemaan sarkastisesti vaikkapa jotain videota, jolloin flamewarin ainekset on jo kasassa. Itseäni harmittaa vieläkin kun se yksi taanoinen sota Brawl-puolella karkoitti foorumilta melkeinpä kymmenen uutta innokasta Brawl-pelaajaa, jotka eivät edes koko paikkaa tahtoisi muistella.

Toivotaan, että saadaan kummaltakin foorumilta kantoja tähän keskusteluun.

bËst

Itse on kyllä pakko sanoa melee scenen puoltamiseksi että kyllä lawlin puoleltakin löytyy niin maan prkleen veemäisiä tyyppejä. Helposti koko smash maailman ainoa ihminen joka aiheuttaa ärsyyntymistä joka lauseellaan, koska puhe on puhtaasa ylimielisyydestä, morkkaamisesta ja yliegoilusta.

Eli tuolla pohjustin sitä faktaa, että paljon on tultava vastaan myös brawlin puolelta. Ja erityisesti jokaisen yksilön tasolta. Meinaan, tiedostan asian että meleen puolelta osa välistä ampuu "huumorinsa" sen verran pahoin ohi notta se tulee tulkittua ihan turhana kritiikkinä. Mutta lawlin puolelle en ehtinyt jalkaani laskea kuin pieneksi hetkeksi ja voin sanoa että vastaanotto oli sellaisen oloinen että tuli fiilis että on paree jos pysyn poissa ja tällä hetkellä en brawl-only turnaukseen olisi todellakaan menossa ja jos haluaisin ilkeä olla niin voisin antaa tän sanan kiertää. Meikälääsen kokemus ajaa aika tehokkaasti koko seinäjokea pois, mikä on jo kolme pelaajaa.

Eli tässä turhassa vastakkainasettelussa myös brawlaajien on syytä katsoa erittäin syvälle peiliin.

Laatikko

Älä turhaan yleistä kun tiedän hyvin kenestä yksinomaan puhut.

bËst

No joo pahoittelen yleistämistä, mutta harmi vain että tuntuu että yhdenkin ihmisen kritiikki voi liiassa määrin olla turhan torjuvaa., varsinkin jos kyseessä on mielipide vahva persoona joka ei sanoissaan säästele ja antaa egonsa puskea

Meinaan voin rehellisesti sanoa, että en oo varmaan mihinkään "yhteisöön" oli sitten peliyhteisö tai koulu yhteisö tai wut ever kokenut yhtä ei-tervetullutta askelta kuin brawl-kanavalle eksyessäni. Toki kyseessä oli yksi henkilö, mutta ehkä tätä voi pitää hyvänä esimerkkinä siitä, kuinka paljon yhdenkin henkilön liiallinen dissaus voi vaikuttaa mielenkiintoon "tulla hyväksytyksi". Omalla kohdallani kanta ei paljoa muutu... brawl sitella pyöriskely lähinnä nostaa kiukun pintaan koska sitä pyörittää kenties suurin vajekki ikinä >_>. Ei paljoa kiinnosta mennä kattomaan sitä naamaa livenä varsinkaan ku tuntuu olevan aktiivisin turnee järjestäjä skenen sillä puolella.

Mutta hyvä esimerkki siitä että yksilöistä tää ajatus lähtee. Periaate on se, notta jos ei osaa muuta kuin haukkua, niin silloon on syytä pysyä hiljaa ja antaa olla >_>. pätee niin lawlaajiin kuin meleettäjiinkin

saska

tein uuden postin kun editoin tuota edellistä niin monta kertaa.

siis meinaan vaan sitä että onhan sanomalehdissäkin (jotka on oikeita virallisuuden ilmentymiä) pyllyjuttuja aina jotain kantaa ottavia pilapiirroksia niin ajattelin että nyt kun on virallinen ketju niin nostetaan vähän keskustelun tasoa tämmösellä taide näkemyksellä aiheesta joka on aina ajankohtainen

mutta sanon vaan että hippieetun jutuista tajuaa vielä vähemmän että kyllä tässä ollaan voiton puolella

e: ja vielä tuohon bestin että pysyköön hiljaa niin kyllä tulee helkkarin orpo elämä jos ei edes puhua saa. siinä kyllä syrjäytyy täysin se o varma. mutta tosiaan ei mulla tähän aiheeseen mitään asiaa ollu. paitti tohon mallun tekstiimuuriin vastaan tälleesti:

Joo.

e: nyt oli viä pakko nousta sängystä kun olin mennyt nukkumaan mutta: siis nyt vasta tajusin miksi olen kirjoittanut nyt tänne tämmösiä iigor juttuja viime hetkinä. koska yleensä kirjotan nämä irstaimmat jutut irkkiin, mutta koska olen nyt ollut sieltä niin pitkään bannissa ja jouttunut liian pitkää pidättelemään niin nyt oli pakko nostaa jalat reunoille ja rentoutua. nyt siis mä tyhjenin täysin ja voin nukkua yöni rauhassa.

Jage

Kirjauduin tänne pitkästä aikaa ihan vaan vastaamaan tähän ketjuun....

Ensinnäkin, äärettömän hieno postaus Mallulta.
Erilliset nettisivut on luultavasti siitä syystä, että kun tuo SSBB Fin tehtiin silloin joskus Brawlin julkaisun aikoihin niin sitä ei tehty kilpailullisen pelaamisen takia, vaan peliseuran löytämiseksi wifistä ja muuten vaan pelistä/peleistä puhumisen vuoksi. Siellä oli tuolloin noin 10 aktiivista käyttäjää, jotka eivät edes tienneet että suomessa on minkäänlaista smash sceneä.

Sitten kun smashfinland tehtiin ja brawlaajat tulivat tänne niin he saivat joiltain henkilöiltä niin negatiivisen vastaanoton, että yhteisö ei vaikuttanut ystävälliseltä ja muutenkaan sellaiselta että siihen pääsisi helposti mukaan.

Se, että nykyään pidettäville brawl turnauksille löytyy omat ketjunsa tuolta brawlfinin puolelta johtuu siitä, että LzR ei siedä melee sceneä. Tämä on kuitenkin LzRin oma syynsä, koska hän osaa olla täysi kusipää kaikkia kohtaan. En ihmettelisi vaikka saisin nyt banaania hänen hostaamiin turnauksiin <_<

Molemmista yhteisöistä löytyy kuitenkin paljon mukaviakin tyyppejä, vaikka yleensä esille tuodaan vaan ne pahimmat vihaajat.

Sitten noihin järjestelyapuihin, telkkareiden tuontiin ja muuhun sellaiseen...
Itse luulisin, että Brawlaajat eivät voi tuoda noita telkkareita mukaan juuri sen takia koska suurin osa on alaikäisiä (lame excuse, I know) ja/tai asuu liian kaukana (<_<) voidakseen tuoda niitä mukaan. Itse yritin osallistua mahdollisimman paljon tuolla Tampere ykkösessä ja onnistuin jotenkin ottamaan mukaan sen lagitöllön joka sai osakseen hajotusta.

En nää ajatusta yhtenäisestä scenestä mahdottomana, ja oikeastaan toivoisin, että sellainen saataisiin aikaiseksi. Tämän saavuttamiseksi vaaditaan molemmilta yhteisöiltä panostusta.

Oon paska kirjottaja ja ajankohta hajottaa mut tässä ois jotain omia mielipiteitä .-.

Ja failaan lainauksen ja muokkauksen kanssa <_< Onnistuiskohan tää nyt

mayhem_

Tuntuu vähän, että LzR ei tykkää melee skenestä, koska täällä pistetään vastaan jos jokin on omasta mielestä väärin...

Xylitol

Tuntuu vähän siltä, että porukan välejä hiertää hirvittävät ennakkoluulot toisista. Niistä eroon pääseminen nyt ainakin olisi tärkeysjärjestyksessä aika korkealla.

LzR:istä... herra tuntuu internetiä käyttäessään jumittuvan usein tuolle muiden kuvailemalle "kusipää"-asteelle, mutta olen kokenut, että tosielämässä heppu on ihan mukava. Yritetään ymmärtää, vaikka ihmiset heittäisivätkin jotain provolta haiskahtavaa.

Laatikko

Tottahan se on, että irl -LzR- on todella mukava, mutta netissä käyttäytyminen onkin sitten jotain muuta.

Eiköhän jätetä tämä syyttely tähän ja mietitään keinoja scenen yhteinäistämiseksi.

bËst

(03-02-2011, 10:48 PM)Laatikko link Wrote:Tottahan se on, että irl -LzR- on todella mukava, mutta netissä käyttäytyminen onkin sitten jotain muuta.

Eiköhän jätetä tämä syyttely tähän ja mietitään keinoja scenen yhteinäistämiseksi.

Kannatan asiaa!

Mutta yhdistämisen esteenä ovat juurikin nämä provoajat. Ja Meleen puolella näitä on myös, ja oletan notta osa tunnistaa kyllä ittensä tuosta kuvauksesta. Omaa käytöstäni on läpiaikain puoltanu se että oon pitäny itteäni aika perustelevana, mutta myös kuuntelevana ja painanut vastaväitteitä korvani taakse ja Hups... yhtäkkiä olisin erittäin kiinnostunut myös lawlista vaikka melee on itelle selkeä numero uno. Mutta en vain pysty sietämään sitä kohtelua, mitä ite sain lawlin puolella. Ja ymmärrän täysin että joku vierastaa meleesceneä jos on joutunut kokemaan samanoloista. Ja mitä nyt tiedän niin, anteeksi vain, meleenkin puolella on tyyppejä joilla ei ole ollu lawlaajista mitään muuta sanottavaa kuin kuuluisa sana "mäti"... ehkä turhin argumentti ikinä mikä ei johda mihinkään muuhun kuin tarpeettomaan provoon. ite osaan asian tulkita ku tunnen porukan, mutta sääliksi käy ulkopuolisia....

Susi

Siis meikäläistä ei oo koskaan morkattu brawlin takia, tai sit oon vaa ottanu sen ihan läppänä, enkä oo ees huomannu. Skenejen yhdistäminen ois hienoo, mutta tarvii vaan löytää semmosia turnauspaikkoja, jotka imee sairaasti lössiä. Kummatki skenet kuitenki kasvusuhdanteessa tällä hetkellä.

Kaikkilla missä oon poraamassa käyny nii rento meininki on ollu. Ihan sama liu'unko laatalla luigin selässä vai hypinkö brawl maailmassa lepakoitten ja käärmeitten perässä, aina on hauskaa.

Hurreillahan ei oo brawl skeneä laisinkaa. Siel Melee skene on morkannut brawlin ihan täysin pystyyn.

udikku

Minähän en provoo koskaan, paitsi laatikkoa ehkä.

Jebu

Meikällä semisti vaikea ottaa kantaan tohon "mua morkattiin siellä koska pelasin peliä x" keskusteluun. Ainoat turnaukset mitä takana on ovat juuri nuo Lzrporat (sekä parin Schwan ja Suden hostaamaa).

Ennenhän nämä Brawlin rulesetit ja kentät sovittiin tämän foorumin Rawli osiossa. Ensimmäisen Lzrporan jälkeen siirtyi samalla kaikki keskustelu rawlfinlandin aka SSBB Finin puolelle. Ja tiedoksi, SSBB on ollut pystyssä vuodesta 08 lähtien, ettei ole ihan mikään uusi keksintö.

MasterTK

Siis minulla ei ole mitään räwläreitä vastaan, eikä nykyään varsinaisesti peliäkään vastaan, kun siitä uskomattomasta pettymyksestä alkaa viimein selvitä. Ehkä pelin huonous on vaan Wiin kirous. Mikään peli ei tunnu onnistuvan sille. >_>

Mutta niin, mennäänpä asiaan. Itselläni on myös pari huomioitavaa seikkaa sanottavana näistä asioista ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että skenen pitää yhdistyä, jos se meinaa jatkaa kasvuaan.

Koko Smash-skenen oleminen Suomessa ei ole mikään itsestäänselvyys. Sen nykyinen tila ei todellakaan syntynt minkään Amon/Nintendon mainostamisen tai tapahtumien ansiosta, vaan ihan muutamien pelaajien vuoksi. Ja millaisista pelaajista onkaan kyse? Siitä oli orpoilu, ujostelut ja ennakkoluulot kaukana. Jotkut puolustelevat brawlin pelaajien kyvyyttömyyttä saapua turnauksiin tai osallistua niiden järjestelyihin, kun ne ovat niin nuoria, mutta kukaan ei taida muistaa että Suomen smash-skenen alussa kaikki olivat korkeintaan yhtä vanhoja kuin perus-brawleri nykyään. Onhan Melee kohta jo kohta 10 vuotta vanha peli, prkle!

Moni uusi pelaaja jättää edelleen turnauksiin tulematta, koska eivät uskalla lähteä Suomen toiselta puolelta tuosta vaan, mikä onkin ihan ymmärrettävää. Mutta mitäs jos minä olisin ajatellut samalla tavalla aikoina jolloin mitään skeneä ei edes ollut, kukaan ei tuntenut ketään ja koko touhu tuntui hullulta? En olisi matkustellut useita tuhansia kilometrejä ja istunut kymmeniä tunteja kuukaudessa junassa vain sen takia, että päätin tutustua Helsingissä asuviin Smashin pelaajiin, joista en ollut ennen kuullutkaan? Mitäs jos WMK, Vilness, Best, udikku, ja muutamat muut eivät olisi olleet niin hulluja, että tulivat vain yhtäkkiä minun turnaukseen Kajaaniin, joka järjestettiin minun asunnossa? Todennäköisesti tätä foorumia ei olisi, en kirjoittasi nyt tätä viestiä ja tuntisin hiton monta huippua tyyppiä vähemmän.

Jotkut valittavat Melee-pelaajissa on morkkaavia, suuri egoisia paskanjauhajia, jotka eivät välitä muiden mielipiteistä. Mutta niinhän se onkin! Smash-skenen alkuunpaneminen vaati, että eri puolella Suomea olevat puolihullut, itsevarmat pelaajat uskalsivat lähteä mukaan leikkiin. Silloin ei voinut tulla valmiiksi katettuun pöytään, vaan se vaati johtajaluonnetta, halua, mielenkiintoa ja osaamista hoitaa hommat itse. Jos kaikki pelaajat olisivat kuten Lim3 ja kotona vankina 9 kuukauttaa vuodesta, niin mitään ei tapahtuisi koskaan.

Mutta niin, koko asian pointtina on, että jos Brawlarit oikeasti haluavat saada jotain kunnioitusta ja tulla mukaan meininkeihin, niin jonkun pitää oikeasti rueta ottamaan vastuuta touhuista. Heidän pitää tuoda telkkareita, yrittää oikeasti päästä mukaan skeneen ja käydä turnauksissa. Syyt jotka auttoivat Smash-skenen alulleen, ovat siis myös nykyään jonkinlainen ongelma. Uudemmat pelaajat luottavat siihen, että ne samat tyypit huolehtivat aina kaikesta ja itse saavat roikkua vaan mukana ilman vastuuta. Tämä ottaa niin uskomattoman paljon ainakin itseäni pannuun. Tekosyyt iästä ja muusta paskasta ei itseäni kiinnosta. Jokaisen pitää vain ottaa itseään niskasta kiinni ja auttaa skeneä kasvaamaan eteenpäin.

Tuntuu ehkä rankalta, mutta ilmaiseksi tässä maailmassa ei saa mitään. Tällä hetkellä Brawlin pelaajista pelkästään Laatikko tuntuu tekevän jotain.


Pages: 1 2 3 4