Smash Finland Foorumi

Full Version: Melee Roster Tournament, Teams
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2

Salevits

Melee Roster Tournament, Teams
Turnausmuoto 4 pelaajalle, esimerkiksi money matseihin.


- - - - - - - - - - - Säännöt: - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- Turnauksessa pelataan 2 hengen teameissa. Teamin tavoite on matseissa menestymällä edetä kaikkien hahmojen kautta "maaliin".
- 3 stockia
- 6 minuuttia
- Itemit pois
- Pelataan FreeForAll modessa (eli ei team battlena)
- Stage valitaan randomilla* (ks. Handicapit)
- Tasapelit ratkotaan ensin suuremalla stockien määrällä,
  sitten vähemmillä %, lopuksi yhden stockin matsilla (sudden deathia ei pelata)
- Advanced Slob Pickiä voidaan käyttää ekassa matsissa

(Huom. Stallit ei bännissä)


- - - - - - - - - - - Turnauksen kulku: - - - - - - - - - - -

1. Valitaan kentät

Alkuasetelmassa on seuraavat neutraalikentät:

Yoshi's Story
Battlefield
FD
DL64


- Molemmat teamit lisäävät vuorollaan kenttävalikoimaan yhden lisäkentän, tai halutessaan käyttävät lisäysvuoronsa neutraalikentän poistamiseen.

- Molemmat teamit lisäävät/poistavat yhteensä 3 kertaa.

(huom. Aiemmin poistettua neutraalikenttää ei voi valita)
(huom.2 Lagiset kentät kuten FoD ja Mute city voidaan halutessa bänniä ennen kenttienvalintaprosessia.)

2. Siirrytään hahmovalikkoon

- Turnauksessa sijoituksesi määrää millä hahmolla pelaat seuraavaksi. Ihan aluksi pelataan kuitenkin vapaavalintaisilla hahmoilla. "START-kohdasta" alkaa sitten lautapelimäinen eteneminen hahmorosterissa.

- Eteneminen on yksilöllistä ja määräytyy edellisen matsin perusteella:

Voittaja etenee 3 hahmon verran
Toiselle sijalle tullut pelaaja etenee 2 hahmon verran
Kolmanneksi sijoittunut etenee 1 hahmon verran
Viimeiseksi sijoittunut ei etene. * (ks. Handicapit)

Etenemisjärjestys on seuraava:

[Image: characterorder.png]

START (vapaavalintainen hahmo)
Dr. Mario
Mario
Luigi
Peach
Bowser
Yoshi
DK
Falcon
Ganondorf
Young Link
Link
Sheik
Samus
Kirby
IC
Ness
Fox
Falco
Pichu
Pikachu
Puff
M2
G&W
Marth
Roy
WIN (Royn ohitettuasi olet voittaja)

3. Voittaminen

- Ensimmäiseksi Royn ohi edenneen pelaajan teami voittaa turnauksen. (Siis vain toisen pelaajan teamista tarvitsee päästä loppuun.)

- Jos yhtä monta jäsentä molemmista tiimeistä etenee yhtä pitkälle royn jälkeen, pelataan uusi matsi, jossa Royn yli menneet pelaajat saavat pelata vapaavalintaisilla hahmoilla.
(tässä pitää vain laskea päässä, kuinka pitkälle royn jälkeen edetään)


- - - - - - - - - - - Handicapit: - - - - - - - - - - - - - - - - - -

DifferentRowHandicap

Jos teamin molemmat pelaajat ovat ylemmällä rivilla, kuin toisen teamin pelaajat, saa häviöllä oleva teami valita kentän sallittujen kenttien joukosta.

[Image: rowhandicap.png]

iSuckHandicap

Jos pelaaja on pelannut edelliset 3 matsia samalla hahmolla (Esim. pelaaja jumiutunut bowseriin.), hän saa ottaa seuraavaan matsiin hahmon randomilla, kunnes pääsee etenemään bowserista. Randomista tulleella hahmolla on pakko pelata, vaikka se olisi huonompi kuin jumihahmo.
Huom. siis vaikka hahmo valitaan randomilla, mahdollinen eteneminen matsin jälkeen lasketaan jumihahmon kohdalta (Esim Bowser.)


- - - - - - - - - - - Tarkempia sääntöjä: - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ohjainten vaihtaminen

Ohjainten vaihtaminen tiimiläisten kesken on sallittua vain matsin aikana. Ohjaimia saa vaihtaa vasta, kun ensimmäinen hitboxi on osunut johonkin. (myös osuma shieldiin lasketaan.)
Matsin jälkeen ohjaimet pitää vaihtaa takaisin.

Resetointi matsin lopussa

Kun vain toisen tiimin hahmoja on mukana pelissä (eli matsin lopussa), matsin voi resetoida ja päättää hahmovalikossa kumpi voittajatiimiläisistä liikkuu 3 ja kumpi 2 hahmoa. Resetointi on kuitenkin sallittua vain tilanteessa, jossa molemmat pelaajat seisovat neutral positionissa.


© Salevits 2011

TaisteluJaska

Hieno posti!

Suosittelen sellaista lisäystä sääntöihin, että ei voi voittaa koko hommaa jos ei voita edes toista vastustajan joukkueen hahmoa. Tämä poissulkee sellaiset tylsät lopetukset, missä tiimikaveri vaan hyppii rotkoon jolloin tulee automaattivoitto Roylla.

NamiNami

(06-19-2011, 08:58 PM)TaisteluJaska link Wrote:Hieno posti!

Suosittelen sellaista lisäystä sääntöihin, että ei voi voittaa koko hommaa jos ei voita edes toista vastustajan joukkueen hahmoa. Tämä poissulkee sellaiset tylsät lopetukset, missä tiimikaveri vaan hyppii rotkoon jolloin tulee automaattivoitto Roylla.

En tiedä onko tarpeen, loppupeleissä jos oma kaveri hyppää alas, jäät 1vs2 tilanteeseen ja viimisen rivin hahmot on aika huonoja joten niillä pärjääminen kahta vastaan on melko haastavaa.

Pelattiin eilen Lootan ja Wormin kanssa tätä turnausta silleen että joku tiimasi 9 lvl botin kanssa. Oli vähän pakko pelata team battle modessa ettei botti ala hakkaa omaa kaveria ja todettiin että onko sillä loppupeleissä mitään väliä pelataanko tätä FFA vai Team Battle. Jos friendly fire on päällä niin voi silti hakata omaa kaveria yhtälailla, lopussa tulee GAME kun vain oma tiimi on jäljellä jne. Stock stealing pitää vain kieltää. Lisäksi helpompi erottaa oma tiimikaveri, usein tulee tilanteita jolloin ei hakkaakaan vastustajaa.

Mietittiin vähän muutoksia tähän kyllä, esimerkiksi että pelataankin hahmot Tier listan mukaan ylhäältä alas, eli "jumihahmot" vasta lopuksi. Pelattiiin myös niin että kenttiä ei ole aluksi ollenkaan vaan ne päätetään kokonaan itse. Tosin taidan silti pitää enemmän siitä että on FD, BF, YS ja DL aluksi valmiina.

TaisteluJaska

(06-20-2011, 01:37 PM)NamiNami link Wrote:En tiedä onko tarpeen, loppupeleissä jos oma kaveri hyppää alas, jäät 1vs2 tilanteeseen ja viimisen rivin hahmot on aika huonoja joten niillä pärjääminen kahta vastaan on melko haastavaa.
Nyt taisi tulla väärinymmärrys. Tämänhetkisillä säännöillä JOS tiimikaveri hyppii rotkoon ja olet jo royssa (ja toinen tiimi kauempana kuin 3 hahmon päässä voitosta) niin toiseksi vikaksi tullut (eli Roy) siis voittaa varmasti.
Mikäli minun ehdottama järkevä sääntömuutos tulee voimaan, niin ei ole MITÄÄN järkeä toisella tiimikaverilla hyppiä rotkoon.

NamiNami

Aijoo, ihan järkevä ehdotus kyllä. Tähän mennessä kaikki turnaukset on kyllä tosin ollu niin tiukkoja ettei tuollaiseen ole ollut varaa (vatustajatiimi vähintään GW:ssä kun oma tiimi Royssa). Tuossa tapauksessa että vastustaja on yli 3 hahmon päässä voitosta niin onhan se laimeaa päättää turnaus rotkoon hyppimisellä, mutta toisaalta eikö se voitto olekin ansaittu jos siihen jamaan jo pääsee?

Salevits

(06-19-2011, 08:58 PM)TaisteluJaska link Wrote:Suosittelen sellaista lisäystä sääntöihin, että ei voi voittaa koko hommaa jos ei voita edes toista vastustajan joukkueen hahmoa. Tämä poissulkee sellaiset tylsät lopetukset, missä tiimikaveri vaan hyppii rotkoon jolloin tulee automaattivoitto Roylla.

En pidä ajatuksesta että voi jäädä loppuun jumiin yhtäkkiä. Muutenkin jotta tuo rotkoon hyppiminen kannattaisi, pitää johtaa aika reilusti, itse olen nähnyt tehtävän vain kerran, koska niinkuin nami mainitsi, vikalla rivillä on aika huonoja hahmoja jotka tasoittaa kummasti tilannetta.

(06-20-2011, 01:37 PM)NamiNami link Wrote:onko sillä loppupeleissä mitään väliä pelataanko tätä FFA vai Team Battle. Stock stealing pitää vain kieltää. Olisi helpompi erottaa oma tiimikaveri.
--
Mietittiin vähän muutoksia tähän kyllä, esimerkiksi että pelataankin hahmot Tier listan mukaan ylhäältä alas, eli "jumihahmot" vasta lopuksi.

Mitä sitten jos toinen pölliikin stockin vaikka se kielletty. Resetoidaanko matsi, kumpi vastustajan hahmoista liikkuu yhden ja kumpi ei yhtään. Mitä jos stealaa stockin vahingossa? Tuottaisi vain lisäsäätöä ja ikäviä tilanteita. Ja vaatisi lisää sääntöjä. Erottamista varten on Nickit.
--
Jos pelattaisiin tierien mukaan pitäisi aina olla esillä joku lista siitä miten hahmot on, yms säätöä. Vaikeuttaisi koko touhua. Muutenkin tuo järjestys on mietitty useiden eri vaihtoehtojen joukosta, ja toimii mun mielestä aika hyvin tollasenaan. Mutta kokeillaan vaan ens kerralla tierien mukaan jollain porukalla.

TaisteluJaska

Pelasin Pajulla kahdet rosterit, ja tais molemmissa niistä olla toi tilanne mun tiimien eduksi.
Itse asiassa toisessa niistä olin martissa ku toinen tiimi tais olla maksimissaan jossain ICssä tai Linkissä, en muista.

EDIT: Namin ehdottama tier-listan alaspäin meneminen kuulostaa ihan jeesiltä, siihen pitää vaa muistaa tulostaa lista paperille koska muuten siitä ei tuu mitään.

EDIT2: Eikö life-stealingin voi ihan virallisesti kieltääkin menusta????

Salevits

(06-20-2011, 01:59 PM)TaisteluJaska link Wrote:toinen tiimi tais olla maksimissaan jossain ICssä tai Linkissä

Huh, ollu aika yliajelua kyllä. No voishan ton säännön pistää kokeiluun ja jos toimii kivasti niin lisätä sitten. :D

Tosiaan itselläkin kerran oli tilanne jossa Nami ja Kalzu oli vissiin vasta linkissä, kun Olmon kanssa voitettiin ja vedettiin vika matsi suicideillä. Mutta sitä lukuunottamatta aina ollut liian tiukkaa itsareihin.

TaisteluJaska

Tiimasin kato Jekun kanssa, Jekku oli säästänyt pari kissakompoa viimeiselle 20.v päivällensä.

Mut siis tarkistakaapa joku jolla on melee toi life stealingin kielto.

NamiNami

Ei sitä voi kytkeä pois, mutta jos stealannut joukkue discataan niin kukaan ei halua sitä riskiä kun on rahaa pelissä. Muutenkaan ei kukaan vahingossakaan stealannut kun Lootalla pelattiin, ohjaimen voi esim asettaa lattialle jos pelkää painavansa pausea, vaikkei itse edes pelaa. Ja joo, tottakai tuota Tier list systeemiä varten pitää olla se lista telkun vieressä, ei se muuten onnistu mitenkään.

Pelattiin myös siellä lootalla Falcosta Reiskaan turnaus, ei tuntunut muuttavan asioita paljoakaan, tosin oli botillakin osuutensa. Tuo tier lista turnaus voisi lähinnä sen takia olla jännittävä lopuksi, että kun joutuu bowseriin niin voitto ei olekaan lähellä kun vastustajatiimi hunttaa vain sinua jossain corneriassa

TaisteluJaska

Tuli mielee sellane vaihtoehto että jos on paljo eri tiimejä (esim. yli 4, eli min. 10 pelaajaa) nii vois järkätä poolit sillei, että olis vaan 1 stock, muute sama. Vois olla aika jännä. Koska 3 stonkilla ois liia pitkä. jos ois kaks pientä poolia (esim. 3-4 joukkuetta) niin ehkä vois olla 2 stockia...

Laatikko

Botti hyppäs aina kolme paikkaa eteenpäin kun se sai vapaan valinnan oltua hetken paikoillaan. Harkitsen vakavasti lv9 Reiskan kanssa tiimausta ensi turnauksessa :>

Salevits

(06-22-2011, 07:48 AM)Laatikko link Wrote:Harkitsen vakavasti lv9 Reiskan kanssa tiimausta ensi turnauksessa :>
:(

NamiNami

Itellä on kyllä melkosen pitkä historia tämän kanssa :D

Joskus isolla porukalla vois vetää tollasen Vilun ehottaman isomman turnauksen, jossa mukana useampi tiimi.

mayhem_

Noissa säännöissä on vaan toi kentänvalinta juttu järjetön että jos on eri rivillä niin saa valita kentän.

Mutta joo ite ainakin voisin osallistua :)

bËst

Meikä on messissä jos joku turnaus tästä pidetään. Uberin kanssa tai jos ei pääse paikalle niin vaadin Naminamin >_>

Kun mietin niin tuohonhan saa vaihteluakin sillä tuonhan voi aloittaa käytännöstä mistä nurkasta tahansa. Eli olisko sekää vaihtoehto huono, että ekan matsin voittajat saavat päättää mistä nurkasta eteneminen aloitetaan? Doc -> Roy, Roy -> Doc, Pichu -> Ganon, Ganon -> Pichu. Pystyis vaikuttamaan siihen, että tuleeko omia heikkoja hahmoja mieluummin lopussa vai alussa.

Salevits

Itseasiassa aika hauskan kuulonen sääntövariaatio. Ite voisin ainakin koittaa tollasta vaikka Muhoksella.

NamiNami

Jalostettiin Team Roster 2.0 viime viikonloppuna.

Vähän pitää vielä hioa, mutta Lootan ideat oli hyviä. Voittoon ei riitä vaan se, että toinen pääsee maaliin. Sen jälkeen kun toinen pääsee Royn ohi, saa pelata kaikki matsit sen jälkeen vapaavalintaisella hahmolla (mainilla) ja auttaa omaa kaveria etenemään. Jos tämä maalissa oleva voittaa toisen tai molemmat vastustajan tiimistä niin oman joukkueen kaveri etenee +1 sen lisäksi mitä muuten etenee. Vähän jäi vielä auki miten tää on eniten tasapainonen, onko tyyliin kenttä counterpick koko ajan myös käytössä.

bËst

Niinku meikän ja namin team roster kokoonpano... Se vaan toimii

Laatikko

Tosiaan, noissa perussäännöissä on se ongelma, että yhden päästessä karkuun ei ole mitään järkeä olla antamatta hänelle voittoa tuplavoiton sattuessa ja kaverin sijoitukset ovat muutoinkin yhtä tyhjän kanssa. Olisi mukavaa kun strategiaa riittäisi aivan loppuun saakka etenemisen suhteen ja ei myöskään päättyisi jonkun ylittäessä Royn. Pelattiinkin viikonloppuna WMK:lla Namin kuvailemalla tavalla, että kummankin on päästävä maaliin ja toisen päästessä maaliin hän saa käyttää vapaavalintaista hahmoa auttaessaan kaveria (joskin tähän voisi ottaa säännön, että max 2 kertaa sama hahmo putkeen?) ja hän saa vielä jokaisesta 1. sijasta 1 lisäaskeleen kaverille (tuplavoitolla voisi edetä 4 askelta?). Vaikutti paljon mukavammalta kuin alkuperäinen formaatti.
Pages: 1 2