Paju
05-25-2013, 05:31 AM
Pohdiskelin tässä vähän erilaisia turnaussysteemejä tämän viestin aiheuttaman keskustelun seurauksena (linkki):
Ja kuten moni tuossa keskustelussa sanoikin, niin omasta mielestäni tuota ei voi oikein kieltää, sillä se ei ole pelaajien vaan tämän nykyisen turnaussysteemin vika. Tulin kuitenkin miettineeksi sellaista systeemiä, jossa poolien jälkeen ei tulisikaan suoraan brackettia, vaan kaksi poolia yhdistettäisiin yhdeksi uudeksi pooliksi (mutta jatkoon pääsisi edellisenkin systeemin tapaan vain noin 50% pelaajista), jossa jokainen pelaa jokaista uudesta poolista tullutta vastaan, mutta samassa poolissa olleita vastaan ei pelata uudestaan. Tämän jälkeen taas yhdistellään pooleja niin kauan kunnes on vain yksi pooli jäljellä, jonka jäljellä taas jokainen pelaa jokaista uudesta poolista tullutta vastaan, mutta samassa pool(e)issa olleita vastaan ei pelata uudestaan. Viimeisin poolin jälkeen taas noin puolet pelaajista pääsee jatkoon viimeisen vaiheeseen eli "brackettiin", joka pelattaisiin sellaisella systeemillä että poolin voittaja saa suoraan paikan finaalista, poolin 2. saa paikan suoraan semifinaalista, poolin 3. saa paikan suoraan quarterfinalista jne. ja ja poolin kaksi viimeisimpänä jatkoon päässyttä aloittavat bracketin pelaamalla toisiaan vastaan ja voittaja pääsee etenemään aina seuraavaan vaiheeseen. Tälloin jokainen turnausmatsi olisi tärkeä, eikä varaa pelleilyyn enää olisi. Aikaa se veisi kuitenkin hieman enemmän kuin vanha systeemi.
Käytännön esimerkki:
Uusi systeemi:
1. vaihe (40 pelaajaa): 4 poolia, jokaisessa 10 pelaaja, kaikki pelaavat kaikkia vastaan: matseja 10*9/2*4 = 180, aikaa menee ~ 3h 45min (Jos televisioita noin 18)
2. vaihe (20 pelaajaa): 1. ja 4. pool sekä 2. ja 3. pool yhdistetään, jokainen pelaa jokaista uudesta poolista tullutta vastaan, mutta samassa poolissa olleita vastaan ei pelata uudestaan: matseja 10*5/2*2 = 50, aikaa menee ~ 1h 20min
3. vaihe (10 pelaajaa): molemmat jäljellä olleet poolit yhdistetään, jokainen pelaa jokaista uudesta poolista tullutta vastaan, mutta samassa poolissa olleita vastaan ei pelata uudestaan: matseja 10*5/2 = 25, aikaa menee ~ 40min
4. vaihe "Bracket" (5 pelaajaa, kaikki setit Bo5):
1. matsi: poolin 4. vs poolin 5.
2. matsi: 1. matsin voittaja vs poolin 3.
3. matsi: 2. matsin voittaja vs poolin 2.
Finaali: 3. matsin voittaja vs poolin 1.
"pelikierroksia" 4 (kaikki bo5), aikaa menee ~ 2h
Turnauksen kokonaisaika: ~8h (Huom! Bracketin tekemiseen ei mene aikaa)
Vanha systeemi:
1. vaihe (40 pelaajaa): 4 poolia, jokaisessa 10 pelaaja, kaikki pelaavat kaikkia vastaan: 10*9/2*4 = matseja 180, aikaa menee ~ 3h 45min (Jos televisioita noin 18)
2. vaihe (16 pelaajaa): Jokaisen poolin top 4 menee Double-Elimination brackettiin: "pelikierroksia" = 8/9 (, joista 3/4 bo5, muut bo3), aikaa menee ~ 3h - 3h 30min
Turnauksen kokonaisaika: ~7h (Huom! Myös bracketin tekemiseen menee aikaa)
Tietysti tämä on vain esimerkki, eikä tällaista tilannetta todennäköisesti synny käytännössä (40 pelaajaa, 18 telkkaria), mutta jos telkkareita on käytössä vähemmän, pidentää se myös vanhan turnaussysteemin kokonaisaikaa ihan samalla tavalla kuin uudenkin systeemin. Tälloin voidaan pelata esim. 2x useammalla poolilla, joissa jokaisessa on puolet vähemmän pelaajia ja se vähentää 1. vaiheen pooleihin mennyttä aikaa huomattavasti. Sen jälkeen vain yhdistellään pooleja samalla tavalla kuin esimerkissä.
Loppuun vielä siis tiivistetysti mahdollisen uuden systeemin hyödyt/haitat jos tl;dr
Uuden systeemin edut verrattuna vanhaan systeemiin: Jokainen matsi on tärkeä ja vaikuttaa turnausmenestykseen myös tulevissa vaiheissa -> ei enää varaa pelleilyyn, taktisiin luovutusvoittoihin ("helpomman vastuksen" toivossa bracketissa) saatika "luovutusvoittoihin" jonka avulla kaveri pääsisi brackettiin
Uuden systeemin haitat verrattuna vanhaan systeemiin: Aikaa menee hieman enemmän, mutta imo ei merkittävästi
Kellään mitään mielipiteitä?
Edit: Niin ja sanotaan nyt heti että itellä ei oo tällasesta systeemistä mitään käytännön kokemusta. Ihan teoreettiselta pohjalta lähdin vain miettimään, joten tätä tarttis varmaan vähintäänkin testata jossain miitissä ennen kuin turnauksessa pelattais tällä systeemillä.
(04-30-2013, 05:20 PM)MasterTK link Wrote: [ -> ]He has poor sportsmanship, exemplified by him once making himself responsible for bracket manipulation when he decided to play Mario and G&W, both of which he randomed, in a pools set that he would with 99% certainity have won with his mains.
Tuohan on ihan perusmeininkiä Suomessakin. Mitään hyötyä kohta pelata pooleja, joiden tarkoitus olisi nimenomaan rankata pelaajat parhausjärjestykseen, kun jotkut aina pelleillee niissä kirbyilla&kumppaneilla Hyrule Templeissa yms. ja häviävät sitten ratkaisevia pisteitä joillekin selvästi huonommille. Tämä taas aiheuttaa sitä, että bracettien jaottelut on menee monesti pitkin poikin hanuria ja ekalla roundilla saattavat joutua vastakkain aivan väärät pelaajat. Tai sitten joku juuri ja juuri ehkä brackettiin mahdollisesti pääsevä ei pääsekään brackettiin, kun joku mennyt pelaamaan esim. PelleQ:ta vastaa pari GW-dittoa ja PelleQ saanut siitä yhden kriittisen pisteen. Näinkin käynyt monesti.
Pitäis olla bannattua tuollainen perseily.
Ja kuten moni tuossa keskustelussa sanoikin, niin omasta mielestäni tuota ei voi oikein kieltää, sillä se ei ole pelaajien vaan tämän nykyisen turnaussysteemin vika. Tulin kuitenkin miettineeksi sellaista systeemiä, jossa poolien jälkeen ei tulisikaan suoraan brackettia, vaan kaksi poolia yhdistettäisiin yhdeksi uudeksi pooliksi (mutta jatkoon pääsisi edellisenkin systeemin tapaan vain noin 50% pelaajista), jossa jokainen pelaa jokaista uudesta poolista tullutta vastaan, mutta samassa poolissa olleita vastaan ei pelata uudestaan. Tämän jälkeen taas yhdistellään pooleja niin kauan kunnes on vain yksi pooli jäljellä, jonka jäljellä taas jokainen pelaa jokaista uudesta poolista tullutta vastaan, mutta samassa pool(e)issa olleita vastaan ei pelata uudestaan. Viimeisin poolin jälkeen taas noin puolet pelaajista pääsee jatkoon viimeisen vaiheeseen eli "brackettiin", joka pelattaisiin sellaisella systeemillä että poolin voittaja saa suoraan paikan finaalista, poolin 2. saa paikan suoraan semifinaalista, poolin 3. saa paikan suoraan quarterfinalista jne. ja ja poolin kaksi viimeisimpänä jatkoon päässyttä aloittavat bracketin pelaamalla toisiaan vastaan ja voittaja pääsee etenemään aina seuraavaan vaiheeseen. Tälloin jokainen turnausmatsi olisi tärkeä, eikä varaa pelleilyyn enää olisi. Aikaa se veisi kuitenkin hieman enemmän kuin vanha systeemi.
Käytännön esimerkki:
Uusi systeemi:
1. vaihe (40 pelaajaa): 4 poolia, jokaisessa 10 pelaaja, kaikki pelaavat kaikkia vastaan: matseja 10*9/2*4 = 180, aikaa menee ~ 3h 45min (Jos televisioita noin 18)
2. vaihe (20 pelaajaa): 1. ja 4. pool sekä 2. ja 3. pool yhdistetään, jokainen pelaa jokaista uudesta poolista tullutta vastaan, mutta samassa poolissa olleita vastaan ei pelata uudestaan: matseja 10*5/2*2 = 50, aikaa menee ~ 1h 20min
3. vaihe (10 pelaajaa): molemmat jäljellä olleet poolit yhdistetään, jokainen pelaa jokaista uudesta poolista tullutta vastaan, mutta samassa poolissa olleita vastaan ei pelata uudestaan: matseja 10*5/2 = 25, aikaa menee ~ 40min
4. vaihe "Bracket" (5 pelaajaa, kaikki setit Bo5):
1. matsi: poolin 4. vs poolin 5.
2. matsi: 1. matsin voittaja vs poolin 3.
3. matsi: 2. matsin voittaja vs poolin 2.
Finaali: 3. matsin voittaja vs poolin 1.
"pelikierroksia" 4 (kaikki bo5), aikaa menee ~ 2h
Turnauksen kokonaisaika: ~8h (Huom! Bracketin tekemiseen ei mene aikaa)
Vanha systeemi:
1. vaihe (40 pelaajaa): 4 poolia, jokaisessa 10 pelaaja, kaikki pelaavat kaikkia vastaan: 10*9/2*4 = matseja 180, aikaa menee ~ 3h 45min (Jos televisioita noin 18)
2. vaihe (16 pelaajaa): Jokaisen poolin top 4 menee Double-Elimination brackettiin: "pelikierroksia" = 8/9 (, joista 3/4 bo5, muut bo3), aikaa menee ~ 3h - 3h 30min
Turnauksen kokonaisaika: ~7h (Huom! Myös bracketin tekemiseen menee aikaa)
Tietysti tämä on vain esimerkki, eikä tällaista tilannetta todennäköisesti synny käytännössä (40 pelaajaa, 18 telkkaria), mutta jos telkkareita on käytössä vähemmän, pidentää se myös vanhan turnaussysteemin kokonaisaikaa ihan samalla tavalla kuin uudenkin systeemin. Tälloin voidaan pelata esim. 2x useammalla poolilla, joissa jokaisessa on puolet vähemmän pelaajia ja se vähentää 1. vaiheen pooleihin mennyttä aikaa huomattavasti. Sen jälkeen vain yhdistellään pooleja samalla tavalla kuin esimerkissä.
Loppuun vielä siis tiivistetysti mahdollisen uuden systeemin hyödyt/haitat jos tl;dr
Uuden systeemin edut verrattuna vanhaan systeemiin: Jokainen matsi on tärkeä ja vaikuttaa turnausmenestykseen myös tulevissa vaiheissa -> ei enää varaa pelleilyyn, taktisiin luovutusvoittoihin ("helpomman vastuksen" toivossa bracketissa) saatika "luovutusvoittoihin" jonka avulla kaveri pääsisi brackettiin
Uuden systeemin haitat verrattuna vanhaan systeemiin: Aikaa menee hieman enemmän, mutta imo ei merkittävästi
Kellään mitään mielipiteitä?
Edit: Niin ja sanotaan nyt heti että itellä ei oo tällasesta systeemistä mitään käytännön kokemusta. Ihan teoreettiselta pohjalta lähdin vain miettimään, joten tätä tarttis varmaan vähintäänkin testata jossain miitissä ennen kuin turnauksessa pelattais tällä systeemillä.