Smash Finland Foorumi

Full Version: Project M (3.02+3.5)
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3

Guest

Tämä on jatkoa tuolle Novin aloittamalle PM 2.0 -topicille, jossa puhuttiin project M:n työstävaiheesta ja odotuksista. Nyt kun projecti on enemmän tai vähemmän "valmis" ja pelin suosio tuntuu turnausmittapuulla jättäneen brawlinkin jo alakynteen niin ajattelin avata tälle oman topicin, jossa voi tulevaisuudessa puhua pelin annista, mahdollisuuksista ja muutenkin ajatuksista. Ajatuksena olisi katsoa, saako tämä peli myös Suomessa tuulta siipiensä alle, kun maailmalla se on otettu todella hyvin vastaan. Laitan tähän aloituspostaukseen myös jonkinlaisen rulebookin, minkä alla PM:ää ainakin majoreissa pelataan.

Ajattelin, että täällä voi halutessaan käydä keskusteluja aiheesta, kysellä tietoa toiven että joku osaa vastata ja muutenkin kartoittaa, että mitä ihmiset ajattelevat pelistä. Erityisesti pelin suosion mittaaminen on oleellista ja pohdinta siitä, pitäisikö PM ottaa jatkossa kuinka suuresti huomioon Suomen turnauksissa. Toki, pitää muistaa, että pelin pelaaminen ei ole yhtä simppeliä kuin meleen lyöminen koneeseen koska vaatii modatun Wiin ja NTSC-brawlin, mikä voi toimia rajoitteena pelin suosion etenemiselle. En odota tähän topiciin vielä tässä vaiheessa suurta keskusteluympäristöä, mutta tässä vaiheessa ajatuksena kartoittaa jokaisen ajatuksia pelistä, että saisi osviittaa, onko sillä kuinka paljon tukea Suomen turnaus skenessä. Toki takana on vasta yksi suhteellisen suoraviivainen turnaus josta puuttui monia pelaajia, mutta ensikosketuksenkin tuomat ajatukset ovat oikein tervetulleita.

Aloitan tiivistämällä oman mielipiteeni, jota peilaan yhteen vuonna 2010 kirjoittamaani kommenttiin. Tällöin kirjoitin:

Quote:Ite en kanssa näe mitään henkevää perustelua sille, minkä takia tätä tehdään. Ok, propsit yrittämisestä ja vaivannäöstä jne jne jne, mutta ei tästä ikinä saada meleen vertoista lähellekkään, saati sitten sen korvaajaa. Mutta eihän sen oo tarkoitus ollakkaan. Lawli on Lawli. Ite en pidä, joku saakoot pitää. Pidättäydyn meleessä sillä olen 99% varma että tämä Lawlista hackaamalla melee ei tule ikinä tyydyttämään tarpeitani poraamisen suhteen.

Tällä hetkellä pakko sanoa, että ihmisen mieli muuttuu totaalisesti kun eteen lyötiin suhteellisen valmis paketti ja pääsi oikeasti syventymään edes vähän sen antiin. Tällä hetkellä nimittäin pidän pelistä todella paljon ja koen sen kilpailullisen potentiaalin olevan todella korkea. Nautin myös pelin pelaamisesta suuresti, koska perusasiat ovat hyvässä kunnossa: todella paljon kenttiä, jotka ovat turnaukseen soveltuvia ja kuitenkin sopivan erilaisia ja kattavampi hahmorosteri. Paljon intoa pelata tuottaa myös todellinen syvempi tietämättömyys metagamesta. Esimerkiksi suotuisat match upit ovat suhteellisen pienellä tietämyksellä tällä hetkellä ja tästä syystä pelikin tuntuu paljon tasapainoisemmalta vielä tässä vaiheessa. Pelin sulavuus ei ole samaa tasoa kuin meleessä ja tekniikoita on suoraviivaistettu. Tämä tuntuu oudolta pelata monia meleestä tuttuja hahmoja, mutta se tarjoaa myös aivan omanlaisensa perspektiivin pelaamiseen.

Tekninen osaaminen tässä pelissä parantaa liikkumista, mutta itsestä tuntuu että sen funktiota on tiputettu aika paljon. Pelkkä tekninen osaaminen ei enää tuo selkeästi enemmän optioita yleiseen peliin, vaan pääpaino on yksityisellä hahmon tech skillin hallitsemisella. En sano, etteikö meleessä / brawlissa näin olisi, mutta yleisten tekniikoiden suoraviivaistamisen (meteor cancel, ledgecancel, jumpcancel, Dacus, boost tossing, shield drop etc.) on siirtänyt painoarvon sille, että osaa hallita oman hahmonsa oman potentiaalin hyvin ja vastaavasti suojautua vastustajan hahmon selkeiltä vahvuuksilta. Pari selkeintä esimerkkiä on mm. Iken front-B:hen pohjaava metagame, Lucarion auran + autocancelin hallinta sekä snaken c4-tagging. Tech skill ei ole ikinä tehnyt hyvää pelaajaa, mutta se on lisännyt optioita ja saanut pään pyörälle heikommilta pelaajilta, mutta tässä pelissä tech skillin merkitys on omiin kokemuksiini pohjaten aivan erilainen ja hahmokohtaisempi ja itse ainakin pidän tästä asetelmasta.  

Ei tämä meleetä korvaa, eikä tule ikinä korvaamaankaan, mutta en itse näe että se on tämän pelin tarkoituskaan. Uskoisin pelin taustalla olleen melee-käyttäjien pettymyksen brawlin antiin, mikä löi lähtölaukauksen projectille, mutta lopputulos on omanlaisensa yksiö. Se ei ole melee, se ei ole paranneltu brawli vaan se on ihan oma yksilönsä jolle on olemassa oma metagamensa. Annan tällä hetkellä itse pelille peukkua ylöspäin ja oman ääneni sille, että peliä voitaisiin jatkossakin pelata Suomen turnauksissa. Ei meleen paikalla, vaan ohessa.

Pelin tierlistaus on tällä hetkellä täysin hakusessa, mutta clashtournaments julkaisi hiljan tällaisen "pre -tierlistauksen" joka herättää todella paljon keskustelua. Omastakin kokemuksesta tuossa on enemmän hantsia kuin faktaa, ja se aiheuttaa paljon eriäviä mielipiteitä. Mutta pelin tuoreudesta kertoo se, että tierlista on vielä täysin muodostamatta ja näin ollen hahmobalanssi elää todella hyvin tällä hetkellä. Ainoa mitä ite osaan sanoa on se, että Olimar ja IC on paskoja >_>. Tässä tämä CT:n tierlistaus: Project M - Pre Tier List

Lisäksi smashboardseilta yllättäen löytyy paljon infoa pelistä, mutta jos haluaa kevyemmin lukea niin smashwikissa on tiivistelmä siitä, miten hahmoja on muutettu entisestä pelistään suhteessa project M:ään. Oman tutkimuksen mukaan kaikki tuolla oleva fakta on aidosti faktaa: Project M infoa + hahmokohtaiset tiedot

Vielä sitaattina huomautus, että en siis todellakaan ole mikään ammattilainen saati asiantuntija pelissä. En ainakaan vielä. Tykkään pelata peliä ja näen siinä todella hyvää turnauspotentiaalia. En pidä itseäni edes kauhean hyvänä, mutta ollaan tässä Seinäjoella ainakin pääsiäisen perusteella pikkuhiljaa keskitetty smashpaino Meleeltä PM:lle. Sen verran sen tuoreus ja hyvä gameplay kuitenkin kiehtovat.

Loppuun laitan vielä tuon yleisen isoissa turnauksissa käytetyn yleisen sääntölistauksen.

4 Stocks.
8 minute time limit.
Items off.
Timed out matches will be determined by the remaining number of lives, then percentage of the current stock. In the event of a percentage tie, replay that match. Any Sudden Death match is strictly not to be played.
Controller Mods, Glitches, and tactics used to stall a match (wall-bombing, rising pound), are banned.
Stage Striking: Players eliminate stages from the Neutral Stage List until only 1 remains, and the players then play the first match on that stage. Players strike stages in 1 2 2 1 order.
Advanced Slob Picks: Loser may choose the next stage or select to go random. The winner may then change their character, followed by the loser.
Modified Dave's Stupid Rule: No player can counter pick the stage he or she last won on unless agreed upon by both players.
Gentleman's clause: Any stage may be played on if both players agree to it. This rule takes priority over DSR. Players may NOT agree to change the number of matches to be played.
For All sets, each player gets 3 stage bans.
Team Attack will be ON.
Life stealing allowed. Remember that Attack+Special, not the Pause button, is used to steal lives.
Pausing during a match, unless okayed by the other player, will result in the loss of one stock for the pauser.
Giga Bowser is banned.
No coaching during a match. Consulting someone between matches is allowed as long as it doesn’t hold up the next match.

Neutrals 1v1:
Battlefield
Final Destination
Smashville
Pokemon Stadium 2
Dreamland (64)
Fountain of Dreams
Yoshi’s Story (Melee)

Neutrals 2v2:
Battlefield
Final Destination
Smashville
Pokemon Stadium 2
Dreamland (64)
Fountain of Dreams
SSE: Jungle

Counterpicks:
Wario Ware (singles only)
Green Hill Zone (singles only)
Yoshi’s Island (Brawl)
Pokemon Stadium 1
Lylat Cruise
Skyloft
Skyworld

mayhem_

Osallistun jatkossakin kyl jos järjestetään PM turnauksia ja tietääpä ens kerralla vähän paremmin valmistautuu siihen erilaiseen foxiin tai sit vaa pelata PMssä falcoo.

Ja voin kyl miiteissäki tota pelaa jos joku ottaa messii.

Novi

Kyllä Melee on tuntumaltaan paljon parempi kuin tämä. Toisaalta pelin tuntuma on parantunut joka päivityksen myötä joten katsotaan mihin tämä modi yltää. Se mikä itsellä himottaa tässä pelissä on uusien hahmojen potentiaali. Eli Wolf. Ja Wolf. Mutta mielelläni tätä pelailen toki turnauksissa jne. ^_^

TaisteluJaska

Novin luona tuli aika hyvin pelailtua tätä, ja itsekin annan peukkua.
Muhoksen turnaus meni kuumille kun ei ollut lähes minkäänlaista kokemusta pelistä ja hahmosta, eli veikkaan että ensi kerralla menee jo paremmin.
Itse innostuin Zeldasta, Sonicista ja Mewtwosta hahmoina. Sonicin juoksevuus sai minut pelamaamaan sillä kuin Luigilla meleessä, Zelda mielettömät optiot ja mahdollisuus pelata välillä myös defensiivisesti innosti (tosin itse puskin päälle 90 % ajasta, joka taisi toimiakin aika hyvin).
Mewtwo tuntui kans todella hyvältä, ja verrattuna meleeseen siinä hahmossa alkaa olla järkeä kun lähes kaikki iskut tuntuu käyttökelpoiselta paljon useammassa tilanteessa. Kumma lause mut pointti että m2 on nyt monipuolisempi, ja smashit toimii.

Pelissä pärjääminen käytännössä vaatii sen, että pitää tutustua muihin hahmoihin hyvin, ettei tule yllätyksiä. Meleessä niin harvemmin käy, tosin melkeinpä joka turnauksessa tulee vastaan joku joka ei osaa luigia vastaan yhtään ja sen takia voitan.
Mut siis yleisesti ottaen.

bËst

Match uppien opettelua sitten riittääkin pidemmäksi aikaa. Siihen päälle vielä eri pelityylit niin voilaa. Mutta ainakin täällä Suomen maalla lähdetään aikalailla samoista lähtökohdista kaikki. Sjoella nyt menneenä pääsiäisenä pelattiin PM:ää se mitä töiltä ja lautapeleiltä ehdittiin ja jokainen tunti tuli uskomattomasti uutta tuntumaa, ideoita ja kikkoja jotka toimi toisiin ja toisiin ei. Paljon siis opeteltavaa.

Jos sjoen invaasioon haluaa tulevissa turnauksissa varautua niin täällä suositut hahmot ovat:
Über - Ivysaur, Charizard ja reiska
Juhis - Ike, mario ja reiska
Mats - Lucario, Zero Suit Samus ja random
zÄp - Zelda, Reiska ja Samus

Ja itse pelaan aika uskollisesti Snakea, joskin DK:lla oon kaikista eniten pelitunteja saanut alleni. Pääsiäisen innoittamana rupesin Snaken ohella mainaamaan ZSS:ää. Mutta mitä itteäni tiedän niin mulla on joka viikko uus hahmo kierrossa. Esimerkiksi Sonic tuntui itsestäni kans aika hauskalta kunnes todellisuus sanoi, että tuntuu lähinnä viiden iskun hahmolta. Uair, Fair, U-tilt, Fsmash ja Usmash

Yleisesti project M:stä on pakko sanoa, että recovering on ehkä haastavin osa-alue pelissä. Rosterissa tuntuu olevan roppakaupalla hahmoja, joiden sweet spotit reunaan ovat käytännössä mahdottomia (rob, Snake, Diddy, Wolf, DDD, Sonic, Muikku, Squirtle, Roy...) tai sitten hahmoja, joiden recovery on uskomattoman huono tai suoraviivainen. Esimerkiksi kolmella hahmolla on käytännössä pelkkä tetherin (ZSS, Ivysaur, Olimar), joka sekin on PM:ssä aina reunaan tähtäävä. Lisäksi Falcon, Wolfin ja Toon Linkin recovery optiot ovat suorastaan naurettavia. Ne jotka luuli, että falcolla on meleessä kura recovery niin kerrottakoot PM:ssä se on vielä kehnompi. Sitten Ikella esimerkiksi tuntuu olevan vertikaalinen recovery aivan OP. Super armor + korkeus + range + spike. K.

saska

Juu siis kyllä turnauksessa voi pelata varsinki jos on matalampi panos, mutta koska ei itellä löydy tätä tai muutenkaa juuri Tampereella tule reenattua ni pitää pysyä melee hahmoissa. Ja sitten vinkua ku ei kaikki toimikkaan ihan samalla tavalla. :V

mayhem_

(04-23-2014, 04:37 PM)saska link Wrote: [ -> ]Juu siis kyllä turnauksessa voi pelata varsinki jos on matalampi panos, mutta koska ei itellä löydy tätä tai muutenkaa juuri Tampereella tule reenattua ni pitää pysyä melee hahmoissa. Ja sitten vinkua ku ei kaikki toimikkaan ihan samalla tavalla. :V

Jep. Joku sais kyl hommata sen nii vois joskus vähä pelailla. Itellä ku vaa cube ni ei oikee pyge.

RTpmwe

Iha ok varmaa mutta ei yhtä hyvä ku melee ni ei jaksa

tauKhan

(04-23-2014, 06:01 PM)mayhem_ link Wrote: [ -> ][quote author=saska link=topic=388.msg34280#msg34280 date=1398271025]
Juu siis kyllä turnauksessa voi pelata varsinki jos on matalampi panos, mutta koska ei itellä löydy tätä tai muutenkaa juuri Tampereella tule reenattua ni pitää pysyä melee hahmoissa. Ja sitten vinkua ku ei kaikki toimikkaan ihan samalla tavalla. :V

Jep. Joku sais kyl hommata sen nii vois joskus vähä pelailla. Itellä ku vaa cube ni ei oikee pyge.
[/quote]

Luulin jo sanoneeni, että multa löytyy, mutta teillä ei tuntunu olevan kiinnostusta.

mayhem_

Aa no ite en oo tienny ees että kellää muulla ku rtllä on se täällä suunnilla. Mut joo ota ihmees messii ens kerralla ku pelataa nii voin ainaki ite pelailla.

Novi

bËst

Tuo COMEBACK veikkaamma oli taas onnistunutta promootiota PM:stä ja antoi monelle mahdollisuuden tutustua peliin ja puskapalautteen perusteella pelillä on suosiota, vaikka pelin NTSC-pakotteen tähden sitä ei turhan monelta löydy. Annan suunnattoman ison peukun kaikille melee-pelaajille, jotka ovat peliä kokeilleet ja ilmeisesti ovat valmiina pelaamaan jatkossakin, vaikkakin vain sivupelinä.

Moppe vähän höpisi että pelistä olisi PAL-porttaus jossain vaiheessa tulossa, joten uskon että siinä vaiheessa se melee-pelaajan hyllyssä pölyttynyt lawli saanee uuden mahdollisuuden päästä koneen sisään.

Mitä nyt ite kattelin ja seurailin, niin tosi monelta löytyy lahjoja peliin vaikka ei paljoa pelaisikaan. Ja sitten on niitä uudempia pelaajia, jotka meleessäkin ovat vielä aika uusia kasvoja niin osoittivat kiinnostusta peliin.

Mitään PR:ää pelistä nyt ei tosiaankaan ole tulossa, vaan zoomailemalla katsotaan ketkä ovat konemaisia. Itellä tuntu, että kaikki joita vastaan pelasin niin osasivat pelata peliä, vaikka eivät siihen olisi pahemmin koskeneetkaan. Alustava top5 Suomessa lienee Paju - Moppe - bËst - Uber - Mayhem.

Olen iloinen että PM:lle löytyy Suomesta myös tukea, vaikka kuinka pääpainoisia meleepelaajia olisikin :).

Moppe

(08-05-2014, 07:15 PM)bËst link Wrote: [ -> ]Moppe vähän höpisi että pelistä olisi PAL-porttaus jossain vaiheessa tulossa, joten uskon että siinä vaiheessa se melee-pelaajan hyllyssä pölyttynyt lawli saanee uuden mahdollisuuden päästä koneen sisään.

PAL version pitäis olla tulossa, mutta en usko, että tulee seuraavaan versioon. Jostain kuulin juttua, että ne aikoo laittaa sen PAL version sitten siihen viimeiseen Project M versioon jonka pitäisi olla v5.0
Nämä ovat kylläkin näitä huhupuheita joista ei ikinä voi olla täysin varma.  :D

Jebu

Lupaan pärjätä edes vähän paremmin ja ehkä jopa paketoida Mopen ensi kerralla.
Viimeks otin TKlta pataan joka ei kuulemma ollu ku pari kertaa pelannu koko peliä. Lootalle taas hävisin Jöpö ditossa joka pelattiin Pictossa  8) Oli muuten aika laimea Picto kun kärryssä ei ollut edes hitboxia :/

Moppe

(08-06-2014, 08:53 PM)Jebu link Wrote: [ -> ]Lupaan pärjätä edes vähän paremmin ja ehkä jopa paketoida Mopen ensi kerralla.
Odotan innolla tulevaa paketoimistani! :)

Zämi

Pitkä taistelu wiin kans ja Project M pyörii meikäläiselläkin 8)

Moppe

Noniin Perjantaina tulee uusi versio Project M (v3.5) ja siinä on aika paljon uutta kamaa. Kaikkien hahmojen takasintuloja on nerffattu ja vanha kunnon Reiska on oppinut lentämään! PAL versio on myöskin tulossa, mutta kuulemma vähäsen myöhemmin.

Tuossa vielä traileri siitä uudesta versiosta: https://www.youtube.com/watch?v=HFSW_Zq-Xyg

bËst

Toimii!

Saa nähdä millä lailla Lucaksen nerffattu / erilailla korostettu recovery vaikuttaa pelaamiseen. Pahimmassa tapauksessa joudun siirtymään täysin GW-mainiksi jos Lucaksella pelaaminen tuntuu selkeästi huonommalta.

Mutta ilolla odotellen perjantaita 8)

Moppe

Koko päivän odotellut... MISSÄ ON #PROJECTM 3.5?!?!?!?!  >:(

bËst

Joo tässä on koko perjantai menny näpytellessä PM:n sivustolla F5:sta. Ne siellä hioo vielä ja näyttää siltä että menee huomisen puolella ennenkä saa koeajaa
Pages: 1 2 3