MasterTK
01-04-2010, 09:47 AM
Olen kirjoitellut pelistä aikoinaan niin paljon, että kopioin eri foorumeilta omia tekstejä tänne ja lisäilen joukkoon uutta. Jotain 15-vuotta on tullut pelisarjaa porattua. >_> Olin vuosikausia Suomen ykkönen GX:ssä ja jotain top20 parhaimmillaan tällä planeetalla. Lopettamiseni jälkeenkin vain yksi pelaaja Suomesta on pystynyt ohittamaan minut, joten uskallan väittää, että tiedän pelistä jotain.
Ensinnäkin sanon, että se time attack-modi on edelleen se F-Zerojen sielu ja Storyt+Grad Prixit ovat vain lisämausteena. Tosin jos ei pysty läpäisemään edes noita perusmodeja 100%, niin silloin ei kannata yrittää edes perehtyä peliin, vaan laittaa radiosta vain suoraan soimaan: -"mikä on kun taidot ei riitä" >_>
How to play:
Yleinen sääntö heti alkuunsa, jota käytetään melkein aina F-Zero GX:n turnauksissa. Ajokin valitsemisen jälkeen acceleration setting pitää laittaa aina maksimiin, eli oikeaan laitaan. Näin estetään ns. sneikkaaminen ja spaceflying. Niille on nimittäin aina omat turnauksensa ja sneikkaamisella tehtyjä aikoja ei voi verrata normiaikoihin, joista lisää vähän myöhemmin. Ei kannata kuitenkaan murehtia, sillä pelissä pääsee lujaa muutenkin. >_>
Paras normaali kaara
Fast Shark helposti. Jos sinulla ei ole kunnon Custom partseja, niin kannattaa opetella ajamaan Fat Sharkilla, sillä se on vaan yksinkertaisesti paras. Ajokin avaaminen saattaa vaan olla kohtalainen piikki munassa. Story Moden Chapter 4 Very Hardilla. >_>
Pelimekaniikka
GX:ssä on ihan molosti opeteltavaa. Se on kuin ajopelien SSBM ja tässä muutamia alkuunsa.
Shift boosting:
Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=ePw94Vgxi...re=related
Tuosta ainakin näkee miten shift boost toimii. Shift boostin voi tehdä kentissä raskailla ajokeilla(esim. Fat Shark), joissa voi äkkiä käydä radan ulkopuolella ilmassa ja tulla äkkiä takaisin, jolloin pystyy pääsemään eteenpäin pirunmoista vauhtia, joka ei olisi edes mahdollista turbojenkaan kanssa. Huomatkaa, että videossa pelaaja päästää kaasun irti heti shift boostin jälkeen. Raskailla ajokeilla kaasun vapauttaminen hidastaa nopeuden laskua boostinuolen tai tässä tapauksessa shift boostin jälkeen. Kaasu kannatta kuitenkin painaa takas pohjaan hetken kuluttua. >_>
Boostinuolet
Jokainen tietää nämä ja tajuaa ajaa niistä, jotta saa lisää vauhtia hetkellisesti, mutta kuinka moni tietää, että ajamalla aivan nuolen reunasta, saa 1.5 x paremman boostin? Ohjain tärähtää merkiksi hiukan normaalia enemmän. Kannattaa ehdottomasti aina käyttää, koska ero on aika merkittävä varsinkin kentissä, jossa nuolia on paljon.
MTS - Momentum Turbo Slide+suicide
Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=tSX4sZ1Mf6E
F-Zeroissa mutkat eivät ole esteitä, vaan hyviä apuvälineitä vauhdin saamiseen. Esimerkki: Mutka oikealle: Käännä tattia oikealle ja heti perään iske L ja R yhtäaikaan pohjaan. Välittömästi vapauta R-nappi ja A. Näin kaasu vapautuu ja ajokin pitäisi lähteä liukumaan oikealle sivuttain samalla kiihdyttäen vauhtia jonkinaikaa. Kun vauhti alkaa hidastumaan, niin iske kaasu taas pohjaan, vapauta R ja suorista alus L-napilla. Halutessa siinä voi myös tehdä samalla tätä side-attackia (X:stä) sen jälkeen jolloin liirauksesta saatu vauhti säilyy kauemmin. Vaatii aikalailla harjoistusta, jotta vauhti ei pysähdy seinään liirauksen jälkeen ja ettei sormet mene solmuun, kun pitää painella eri nappeja aika nopeasti. Saattaa olla hiukan hankala alkuunsa. >_>
Huomatkaa, että videon lopussa pelaaja ajaa seinään, joka räjäyttää ajokin maaliviivan yli. Yllättävän helppo tehdä varsinkin ensimmäisessä Mute Cityssä ja todella hyödyllinen.
Boostaaminen miinoista
Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=gsT8pRwwhTE
Jälleen yksi tekniikka, joka löytyy varmaan jokaisesta F-Zerosta. Ajamalla miinaan saat huomattavasti lisää vauhtia. Ajamalla kahteen miinaan yhtäaikaa, saat vielä enemmän. Videossa näkyy oikoreitti Mute City 2:een, joka on mahdollista tehdä miinojen avulla jo ensimmäisellä kieroksella. Pelaaja käyttää myös muita yllämainittuja jippoja.
Muut jutut:
Sneikkaaminen
Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=-qNobV-lQ9I
Onnistuu useilla eri ajokeilla. Etkö meinaa päästä Story modea läpi? Säädät vain accelerationin täysin vasempaan laitaan ja alat sneikata. Grand Prixeissä kannattaa käyttää raskaampaa ajopeliä, sillä niillä pääsee paljon nopeampaa kuin C. Falconilla. En kuitenkaan suosittele käyttämään ellei ole ihan pakko, sillä sneikkaaminen pilaa haasteen kokonaan.
Sneikkaaminen itsessään on aika yksinkertaista. Vuorotellen pitää vain painella L:ää ja R:ää, jotta alus tekee hieman käärmemmäistä kuviota, mutta kentänmuotojen huomioon ottaminen on jo huomattavasti hankalampi juttu, sillä kovissa vauhdeissa alus irtoaa radasta ja lentää ulos räjähtäen, ellei sitä osaa hallita. Myös kaasun irti päästäminen on tärkeässä asemassa sneikkaamisessa, koska ylämäkeen sneikkaaminen ei kannata, sillä vauhti pysähtyy rajusti. Nousut pitää mennä vain kaasua vapauttamalla suoraan ja jatkaa taas ylhäällä.
Sekalaista sontaa:
Big Blue Remix -musiikki
Jos et muuten saa avattua kyseistä kipaletta, niin koodilla homma hoituu pikaisesti:
F-Zero Shopissa: Z, vasen, oikea, vasen, Z, Y, X, Z, vasen, oikea, vasen, oikea, Z, X, Z, X, Z
Mute City Remix -musiikki
Sama juttu täällä:
X, X, X, Y, X, X, X, Y, Z, Z, vasen, oikea, vasen, oikea, vasen, oikea
Ensinnäkin sanon, että se time attack-modi on edelleen se F-Zerojen sielu ja Storyt+Grad Prixit ovat vain lisämausteena. Tosin jos ei pysty läpäisemään edes noita perusmodeja 100%, niin silloin ei kannata yrittää edes perehtyä peliin, vaan laittaa radiosta vain suoraan soimaan: -"mikä on kun taidot ei riitä" >_>
How to play:
Yleinen sääntö heti alkuunsa, jota käytetään melkein aina F-Zero GX:n turnauksissa. Ajokin valitsemisen jälkeen acceleration setting pitää laittaa aina maksimiin, eli oikeaan laitaan. Näin estetään ns. sneikkaaminen ja spaceflying. Niille on nimittäin aina omat turnauksensa ja sneikkaamisella tehtyjä aikoja ei voi verrata normiaikoihin, joista lisää vähän myöhemmin. Ei kannata kuitenkaan murehtia, sillä pelissä pääsee lujaa muutenkin. >_>
Paras normaali kaara
Fast Shark helposti. Jos sinulla ei ole kunnon Custom partseja, niin kannattaa opetella ajamaan Fat Sharkilla, sillä se on vaan yksinkertaisesti paras. Ajokin avaaminen saattaa vaan olla kohtalainen piikki munassa. Story Moden Chapter 4 Very Hardilla. >_>
Pelimekaniikka
GX:ssä on ihan molosti opeteltavaa. Se on kuin ajopelien SSBM ja tässä muutamia alkuunsa.
Shift boosting:
Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=ePw94Vgxi...re=related
Tuosta ainakin näkee miten shift boost toimii. Shift boostin voi tehdä kentissä raskailla ajokeilla(esim. Fat Shark), joissa voi äkkiä käydä radan ulkopuolella ilmassa ja tulla äkkiä takaisin, jolloin pystyy pääsemään eteenpäin pirunmoista vauhtia, joka ei olisi edes mahdollista turbojenkaan kanssa. Huomatkaa, että videossa pelaaja päästää kaasun irti heti shift boostin jälkeen. Raskailla ajokeilla kaasun vapauttaminen hidastaa nopeuden laskua boostinuolen tai tässä tapauksessa shift boostin jälkeen. Kaasu kannatta kuitenkin painaa takas pohjaan hetken kuluttua. >_>
Boostinuolet
Jokainen tietää nämä ja tajuaa ajaa niistä, jotta saa lisää vauhtia hetkellisesti, mutta kuinka moni tietää, että ajamalla aivan nuolen reunasta, saa 1.5 x paremman boostin? Ohjain tärähtää merkiksi hiukan normaalia enemmän. Kannattaa ehdottomasti aina käyttää, koska ero on aika merkittävä varsinkin kentissä, jossa nuolia on paljon.
MTS - Momentum Turbo Slide+suicide
Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=tSX4sZ1Mf6E
F-Zeroissa mutkat eivät ole esteitä, vaan hyviä apuvälineitä vauhdin saamiseen. Esimerkki: Mutka oikealle: Käännä tattia oikealle ja heti perään iske L ja R yhtäaikaan pohjaan. Välittömästi vapauta R-nappi ja A. Näin kaasu vapautuu ja ajokin pitäisi lähteä liukumaan oikealle sivuttain samalla kiihdyttäen vauhtia jonkinaikaa. Kun vauhti alkaa hidastumaan, niin iske kaasu taas pohjaan, vapauta R ja suorista alus L-napilla. Halutessa siinä voi myös tehdä samalla tätä side-attackia (X:stä) sen jälkeen jolloin liirauksesta saatu vauhti säilyy kauemmin. Vaatii aikalailla harjoistusta, jotta vauhti ei pysähdy seinään liirauksen jälkeen ja ettei sormet mene solmuun, kun pitää painella eri nappeja aika nopeasti. Saattaa olla hiukan hankala alkuunsa. >_>
Huomatkaa, että videon lopussa pelaaja ajaa seinään, joka räjäyttää ajokin maaliviivan yli. Yllättävän helppo tehdä varsinkin ensimmäisessä Mute Cityssä ja todella hyödyllinen.
Boostaaminen miinoista
Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=gsT8pRwwhTE
Jälleen yksi tekniikka, joka löytyy varmaan jokaisesta F-Zerosta. Ajamalla miinaan saat huomattavasti lisää vauhtia. Ajamalla kahteen miinaan yhtäaikaa, saat vielä enemmän. Videossa näkyy oikoreitti Mute City 2:een, joka on mahdollista tehdä miinojen avulla jo ensimmäisellä kieroksella. Pelaaja käyttää myös muita yllämainittuja jippoja.
Muut jutut:
Sneikkaaminen
Esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=-qNobV-lQ9I
Onnistuu useilla eri ajokeilla. Etkö meinaa päästä Story modea läpi? Säädät vain accelerationin täysin vasempaan laitaan ja alat sneikata. Grand Prixeissä kannattaa käyttää raskaampaa ajopeliä, sillä niillä pääsee paljon nopeampaa kuin C. Falconilla. En kuitenkaan suosittele käyttämään ellei ole ihan pakko, sillä sneikkaaminen pilaa haasteen kokonaan.
Sneikkaaminen itsessään on aika yksinkertaista. Vuorotellen pitää vain painella L:ää ja R:ää, jotta alus tekee hieman käärmemmäistä kuviota, mutta kentänmuotojen huomioon ottaminen on jo huomattavasti hankalampi juttu, sillä kovissa vauhdeissa alus irtoaa radasta ja lentää ulos räjähtäen, ellei sitä osaa hallita. Myös kaasun irti päästäminen on tärkeässä asemassa sneikkaamisessa, koska ylämäkeen sneikkaaminen ei kannata, sillä vauhti pysähtyy rajusti. Nousut pitää mennä vain kaasua vapauttamalla suoraan ja jatkaa taas ylhäällä.
Sekalaista sontaa:
Big Blue Remix -musiikki
Jos et muuten saa avattua kyseistä kipaletta, niin koodilla homma hoituu pikaisesti:
F-Zero Shopissa: Z, vasen, oikea, vasen, Z, Y, X, Z, vasen, oikea, vasen, oikea, Z, X, Z, X, Z
Mute City Remix -musiikki
Sama juttu täällä:
X, X, X, Y, X, X, X, Y, Z, Z, vasen, oikea, vasen, oikea, vasen, oikea