Smash Finland Foorumi

Full Version: Melee sääntöuudistus 2022 #1
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Hei Meleettäjät,

Olette ehkä huomanneet, että maailmalla on lähdetty bännimään wobblausta ja vaihtamaan Frozen Stadiumiin. Tähän liittyen on noussut keskustelua Smash Finland discordin puolella siitä olisiko syytä päivittää Smash Finland ry:n suosittelemia melee-sääntöjä, joita sovelletaan melkein kaikissa Suomen melee-turnauksissa. Discordin puolella on tosiaan aiheesta jo käyty kanavallinen keskustelua, jossa mielipiteet ovat olleet hyvinkin jakautuneita. Tähän lankaan voi vielä kertoa kootusti omat mielipiteensä asiaan liittyen.

Äänestys tullaan toteuttamaan Google Forms lomakkeella, joten tarvitset google-tunnarit tunnistautumiseen. Lomake julkaistaan vielä tämän kuun puolella ja se jaetaan foorumeilla, discordissa, somessa sekä nettisivuilla.
LOMAKE ON TÄMÄN POSTAUKSEN LOPUSSA!

Tämänhetkiset asiat josta äänestetään:
1. Pitäisikö seuraavat säännöt wobblaukseen liittyen ottaa käyttöön?

Quote:"Wobblaus Ice Climbereillä ei ole sallittua. Wobblaus tapahtuu mikäli seuraavat kriteerit täyttyvät:
1. Pelaaja gräbää vastustajan Ice Climberillä, jota pelaaja hallitsee.
2. Tietokoneen hallitsema Ice Climber ei ole kuollut
3. Gräbin aikana vastustaja on jatkuvassa hitstunissa vähintään 5 iskun sarjan aikana, joista ainakin 3 on tietokoneen hallitseman Ice Climberin iskuja. Multi-hit hyökkäykset kuten Blizzard lasketaan yhdeksi iskuksi."

2. Pitäisikö Pokemon Stadiumin transformaatiot ottaa pois käytöstä?
3. Pitäisikö Pokemon Stadiumista tehdä starter ja Final Destinationista counterpick? (singlesissä)

Huom! Offline-tapahtumien konsoleihin pystytään Frozen Stadium päivittämään samaan tapaan mitä Universal Controller Fix, eli Gamecuben muistikortilta.

EDIT:

ÄÄNESTYSLOMAKE: https://forms.gle/j2utnfZ7SFU7JmQp8

Äänet lasketaan perjantaina 27.5. klo 20:00 eli äänestysaikaa on siihen asti.
Missä saskan paasaukset aiheesta???
(04-13-2022, 01:24 PM)mayhem092 Wrote: [ -> ]Missä saskan paasaukset aiheesta???

Näitähän tässä odotellaan.
Tässä on ollu hetkistä aikaa ja myös ajattelin pitää kerrankin jalat housuissa ennen kuin rupean räyhäämään. Olen vähän miettinyt sellaistakin että pitää olla joku strategia olemassa jos haluaa vaikuttaa asioihin.

E: Myös on se kulma että kun selvästi ihmiset haluaa jotain muuta kuin itse niin itsellä katoaa mielenkiinto koko asiaan. Tuntuu että ihan sama mitä itse tekee ni ei mitään vaikutusta ni ihan sama.
(04-13-2022, 03:29 PM)saska Wrote: [ -> ]Tässä on ollu hetkistä aikaa ja myös ajattelin pitää kerrankin jalat housuissa ennen kuin rupean räyhäämään. Olen vähän miettinyt sellaistakin että pitää olla joku strategia olemassa jos haluaa vaikuttaa asioihin.

E: Myös on se kulma että kun selvästi ihmiset haluaa jotain muuta kuin itse niin itsellä katoaa mielenkiinto koko asiaan. Tuntuu että ihan sama mitä itse tekee ni ei mitään vaikutusta ni ihan sama.

Oon täysin eri mieltä
(04-14-2022, 01:47 PM)RTpmwe Wrote: [ -> ]Oon täysin eri mieltä

Oon täysin samaa mieltä.
(04-11-2022, 03:13 PM)Pakkanen Wrote: [ -> ]ÄÄNESTYSLOMAKE: https://forms.gle/j2utnfZ7SFU7JmQp8

Pahoittelut myöhästymisestä, tuumattiin ankarasti vielä sopivia kriteereitä ääniokeudelle näinä korona-aikoina ja vaikutti järkevimmältä ottaa aika pitkä aikahaarukka tähän, jotta olisi myös enemmän offline-eventtejä.
Lisäsin äänestyslomakkeen linkin alkuperäiseen postaukseen.
Noniin ja kun en koskaan saanut aikaiseksi vastata tähän kunnolla niin täältä pesee sitten perinteisempään tyyliin:

Mulle on melkein ihan sama mitä pokemonkentälle tapahtuu. Olen snadisti transformaatioiden kannalla mutta ei tää oo niin tärkeä asia.

Wobblaus sitten. Olen aina ollut wobblauksen kannalla ja niin olen nytkin. Mutta vielä enemmän ottaa pannuun tuo sääntö miten sitä aiotaan enforcaa. Niin hanurista ku voi olla. Ensinnäkin yksi nitpick: en usko että tuo sääntö muuttuu millään tavalla jos siitä otettaisiin tuo 2. kohta pois. Eli miksi se edes on siinä? Toisekseen: ”wobblaus ei ole sallittua” mitähän tämä tarkoittaa konkreettisesti? Säännössä ei kerrota mitään mitä tapahtuu jos joku wobblaa oli se sitten tajalteen tai vahingossa. Menettää stokin (hyissoomari)? Automaattisesti häviää matsin? Dq turnauksesta? Kolmas asia: rasittaa suunnattomasti että sitä että wobble on tapahtunut ei pysty esim. loppuruudusta verifioimaan vaan käytännössä ictä vastaan pelatessa on pakko itse olla valppaana ja kytätä että oliko tuo nyt sallittua vai ei? Esimerkiksi tiimimatsissa, ps transformaation käynnissä ollessa 4 ic pelaajaa sekoilee kasassa siitä ei ota hullukaan selvä että onko kaaoksen keskellä rikottu sääntöjä vai ei. Menee niin tulkinnanvaraiseksi tommosessa tilanteessa että en kyllä halua sellaista meleeseen. 

Toinen näkökulma: joka matsissa olisi dedikoitu tuomari joka kyttää vähän kuin jossain jalkapallossa. Ja sitten mitä se sanoo ni on laki ja jos se tuomari ”mokaa” ni se on voi voi. Ni sekin ois jo *paljon* parempi - mutta ei logistisesti järkevää. Ja muutenkin sulaa hulluutta siihen verrattuna että sallittaan vaan se wobblaus.

Itse suosittelen että jos pelaajan prosentit ylittää 400% niin se automaattisesti voittaa sen matsin ja siinä kaikki mitä wobblingista tarvitsee sanoa. Tossakin on kyllä corner case fox v falco/fox matsissa mutta se nyt ei kuulu tähän.

Also: opetelkaa pelaan niin ei tarvitse nerffata hahmoa jolla on häviävä matchup lähes kaikkia metassa pyöriviä hahmoja vastaan. Mitä jeesusta.
(05-05-2022, 12:27 PM)saska Wrote: [ -> ]Noniin ja kun en koskaan saanut aikaiseksi vastata tähän kunnolla niin täältä pesee sitten perinteisempään tyyliin:

Mulle on melkein ihan sama mitä pokemonkentälle tapahtuu. Olen snadisti transformaatioiden kannalla mutta ei tää oo niin tärkeä asia.

Wobblaus sitten. Olen aina ollut wobblauksen kannalla ja niin olen nytkin. Mutta vielä enemmän ottaa pannuun tuo sääntö miten sitä aiotaan enforcaa. Niin hanurista ku voi olla. Ensinnäkin yksi nitpick: en usko että tuo sääntö muuttuu millään tavalla jos siitä otettaisiin tuo 2. kohta pois. Eli miksi se edes on siinä? Toisekseen: ”wobblaus ei ole sallittua” mitähän tämä tarkoittaa konkreettisesti? Säännössä ei kerrota mitään mitä tapahtuu jos joku wobblaa oli se sitten tajalteen tai vahingossa. Menettää stokin (hyissoomari)? Automaattisesti häviää matsin? Dq turnauksesta? Kolmas asia: rasittaa suunnattomasti että sitä että wobble on tapahtunut ei pysty esim. loppuruudusta verifioimaan vaan käytännössä ictä vastaan pelatessa on pakko itse olla valppaana ja kytätä että oliko tuo nyt sallittua vai ei? Esimerkiksi tiimimatsissa, ps transformaation käynnissä ollessa 4 ic pelaajaa sekoilee kasassa siitä ei ota hullukaan selvä että onko kaaoksen keskellä rikottu sääntöjä vai ei. Menee niin tulkinnanvaraiseksi tommosessa tilanteessa että en kyllä halua sellaista meleeseen. 

Toinen näkökulma: joka matsissa olisi dedikoitu tuomari joka kyttää vähän kuin jossain jalkapallossa. Ja sitten mitä se sanoo ni on laki ja jos se tuomari ”mokaa” ni se on voi voi. Ni sekin ois jo *paljon* parempi - mutta ei logistisesti järkevää. Ja muutenkin sulaa hulluutta siihen verrattuna että sallittaan vaan se wobblaus.

Itse suosittelen että jos pelaajan prosentit ylittää 400% niin se automaattisesti voittaa sen matsin ja siinä kaikki mitä wobblingista tarvitsee sanoa. Tossakin on kyllä corner case fox v falco/fox matsissa mutta se nyt ei kuulu tähän.

Also: opetelkaa pelaan niin ei tarvitse nerffata hahmoa jolla on häviävä matchup lähes kaikkia metassa pyöriviä hahmoja vastaan. Mitä jeesusta.

Kiitos jeesus
(05-05-2022, 12:27 PM)saska Wrote: [ -> ]Noniin ja kun en koskaan saanut aikaiseksi vastata tähän kunnolla niin täältä pesee sitten perinteisempään tyyliin:

Mulle on melkein ihan sama mitä pokemonkentälle tapahtuu. Olen snadisti transformaatioiden kannalla mutta ei tää oo niin tärkeä asia.

Wobblaus sitten. Olen aina ollut wobblauksen kannalla ja niin olen nytkin. Mutta vielä enemmän ottaa pannuun tuo sääntö miten sitä aiotaan enforcaa. Niin hanurista ku voi olla. Ensinnäkin yksi nitpick: en usko että tuo sääntö muuttuu millään tavalla jos siitä otettaisiin tuo 2. kohta pois. Eli miksi se edes on siinä? Toisekseen: ”wobblaus ei ole sallittua” mitähän tämä tarkoittaa konkreettisesti? Säännössä ei kerrota mitään mitä tapahtuu jos joku wobblaa oli se sitten tajalteen tai vahingossa. Menettää stokin (hyissoomari)? Automaattisesti häviää matsin? Dq turnauksesta? Kolmas asia: rasittaa suunnattomasti että sitä että wobble on tapahtunut ei pysty esim. loppuruudusta verifioimaan vaan käytännössä ictä vastaan pelatessa on pakko itse olla valppaana ja kytätä että oliko tuo nyt sallittua vai ei? Esimerkiksi tiimimatsissa, ps transformaation käynnissä ollessa 4 ic pelaajaa sekoilee kasassa siitä ei ota hullukaan selvä että onko kaaoksen keskellä rikottu sääntöjä vai ei. Menee niin tulkinnanvaraiseksi tommosessa tilanteessa että en kyllä halua sellaista meleeseen. 

Toinen näkökulma: joka matsissa olisi dedikoitu tuomari joka kyttää vähän kuin jossain jalkapallossa. Ja sitten mitä se sanoo ni on laki ja jos se tuomari ”mokaa” ni se on voi voi. Ni sekin ois jo *paljon* parempi - mutta ei logistisesti järkevää. Ja muutenkin sulaa hulluutta siihen verrattuna että sallittaan vaan se wobblaus.

Itse suosittelen että jos pelaajan prosentit ylittää 400% niin se automaattisesti voittaa sen matsin ja siinä kaikki mitä wobblingista tarvitsee sanoa. Tossakin on kyllä corner case fox v falco/fox matsissa mutta se nyt ei kuulu tähän.

Also: opetelkaa pelaan niin ei tarvitse nerffata hahmoa jolla on häviävä matchup lähes kaikkia metassa pyöriviä hahmoja vastaan. Mitä jeesusta.

Olen saskan kanssa asiasta täysin samaa mieltä, wobblaus ban on tyhmäm ja kettupropagandaa eli ei jatkoon.

Frozen stadium kiinnostaa eli kyllä.
(05-05-2022, 12:27 PM)saska Wrote: [ -> ]Mutta vielä enemmän ottaa pannuun tuo sääntö miten sitä aiotaan enforcaa. Niin hanurista ku voi olla. Ensinnäkin yksi nitpick: en usko että tuo sääntö muuttuu millään tavalla jos siitä otettaisiin tuo 2. kohta pois. Eli miksi se edes on siinä? Toisekseen: ”wobblaus ei ole sallittua” mitähän tämä tarkoittaa konkreettisesti? Säännössä ei kerrota mitään mitä tapahtuu jos joku wobblaa oli se sitten tajalteen tai vahingossa. Menettää stokin (hyissoomari)? Automaattisesti häviää matsin? Dq turnauksesta? Kolmas asia: rasittaa suunnattomasti että sitä että wobble on tapahtunut ei pysty esim. loppuruudusta verifioimaan vaan käytännössä ictä vastaan pelatessa on pakko itse olla valppaana ja kytätä että oliko tuo nyt sallittua vai ei? Esimerkiksi tiimimatsissa, ps transformaation käynnissä ollessa 4 ic pelaajaa sekoilee kasassa siitä ei ota hullukaan selvä että onko kaaoksen keskellä rikottu sääntöjä vai ei. Menee niin tulkinnanvaraiseksi tommosessa tilanteessa että en kyllä halua sellaista meleeseen.

Hyviä pointteja. Tässä on oletettu että wobblauksen rangaistus on sama kuin muissakin infiniteissä eli matsin luovutus.
Mutta muuten tuo sääntö on käytännössä kopioitu Smash World Tourin säännöistä kohdasta 10.4.7: https://smashworldtour.com/wp-content/up...lebook.pdf

Se mitä tuohon enforcaukseen tulee niin mun mielestä se on melkeen yhtä vaikeaa kuin pausettamiseen ja pelaajan valmentamiseen liittyvien sääntöjen enforcaus. Jos silminnäkijöitä ei ole ja kaikki tilanteessa olleet osapuolet väittävät olevansa oikeassa, ei sille vaan voida mitään. Jos pelaisin IC:tä vastaan niin takuuvarmasti laskisin pummelien määrän, tosin lähinnä 1v1 tilanteissa. Doublesissa tuo voi kyllä oikeasti jäädä helpostikkin huomaamatta.

E: Mulle on ihan sama miten wobblauksen käy. Uutena pelaajana vihasin sitä aika pitkään, mutta toisaalta siihen liityviä sääntöjä on vaikea enforcee ja myöskin tekee turhaan climbereistä paljon huonompia.
Sääntöuudistuksen tulokset ovat selvillä! Äänestykseen osallistui 25 henkeä, vastaten kaikkiin kysymyksiin. Kiitokset äänestäille!

Kuten alla olevista graafeista näkee, Pokemon Stadiumin muutosten kannalla oli selkeä enemmistö. Wobblauksen kohdalla oli kuitenkin vain 10% ero ja kritiikkiä tuli muunmuassa siitä miten siihen liittyvä sääntömuutos oli muotoiltu. Kenties asiasta voidaan pitää ensi vuonna uusi galluppi, mutta toistaiseksi ry:n suositeltuja melee-sääntöjä päivitetään äänestyslomakkeella kuvattuun muotoon.

[Image: unknown.png]