Smash Finland Foorumi

Full Version: FAQ, TERMISTÖ, OPPAAT yms.
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.

MasterTK

Koska täällä ei vielä ole mitään ketjua, josta vasta-alkajat voisivat ottaa opikseen ja parantaa peliään, niin ajattelinpa sitten kasata tällaisen. Aluksi suomensin vähän omin sanoin Smashboardseilta listan SSBM:n termeistä. Lista on vielä vajaa ja siitä puuttu asioita, mutta lisäilen tähän kaikkea mahdollista ajan kanssa. Virheitä on varmasti, joten korjailen niitä myös.

TEKNIIKKAOPAS

Advanced How To Play-sarja (video):

Kaikki Meleen tärkeimmät tekniikat samassa videosarjassa,
tämän videon avulla on moni aloitteleva poraaja opetellut pelin tärkeimmät jujut.


SMASH-SANASTO

Jotain yleisimpiä lyhennyksiä aerial-iskuista:

Bair - Back Air
Dair - Down Air
Fair - Forward Air
Nair - Neutral Air
Uair - Up Air

Air Dodge: Periaatteessa sama kuin väistö maasssa, mutta tehdään ilmassa. Paina R tai L, ja suuntaan mihin haluat liikkua kun väistät.

Air Recovery: Kun joku iskee sinut lentoon, painele edestakaisin ohjaustikusta, niin hahmo palautuu nopeammin, ilman että sinun pitää käyttää yhtä sinun hypyistäsi.

Auto-Float: Paina alaspäin ensimmäisen hypyn aikana, kun haluat leijua tietyssä korkeudessa. Toimii ainoastaan Peachilla.

Bomb Jumping: Samus voi hyppiä käyttämällä pommeja apunaan. Hän ei voi pysyä ilmassa loputtomasti, mutta pommit auttavat pääsemään takaisin kentälle kaukaakin. Kun joudut ulos kentältä, jätä yksi pommi, tipu vähän, sitten jätä toinen pommi. Sen jälkeen paina tikusta suuntaan, johon haluat mennä ja toista sama uusiksi.

Linkillä on myös mahdollista käyttää pommeja hyppäämiseen, mutta se ei ole niin tehokasta ja on paljon vaikeampaa. Kun olet reunan ulkopuolella, vedä yksi pommi, heitä se ylös, ja tee ylös+B. Jos teet sen oikein, pommin pitäisi räjäyttää sinut ja voit tehdä toisen ylös+B:n heti perään.

BYOC: “Bring Your Own Controller” Tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että tuo turnauksiin aina oma ohjaimesi, eläkä odota jonkun muun hoitavan asiaa sinulle.

C-Stick: C-tikku ei tee smash-iskuista nopeampia, eikä ole väärin käyttää sitä turnauksissa! Aerialit tehdään usein C-tikulla, koska se on monille helpompaa. Voit ladata C-tikusta tehtävää smash-iskua painamalla C-tikkua ja Z-nappia yhtäaikaa. C-tikku tekee muutamista mahdottomista liikkeistä mahdollisia, kuten leijumisesta Peachilla takaperin ja tekemällä samalla hänen Fairia.


Chain Grabbing/Throwing: Hahmot, kuten Sheik, Marth, Ice Climberit, ja Mario (on myös muitakin) voivat tehdä chain throwia. Käytännössä homma toimii niin, että vastustaja heitetään tiettyyn suuntaan ja napataan kiinni uudestaan. Riippuen vastustajan hahmosta, hommaa voidaan toistaa useitakin kertoja, kunnes vastustajalla on liikaa prosentteja.

Crews and Crew Battles: Joukko ihmisiä, jotka pelaavat Smashia yhdessä, muodostavat yleensä Crewin. Ideana Crew-matseissa on, että kaksi porukkaa pelaavat toisiaan vastaan ja molemille annetaan so***** määrä stockeja. Esim. viiden hengen porukassa jokaisella on 4 stockia käytettävissä ja jokainen pelaaja saa pelata, kunnes elämät loppuvat.

Crouch Canceling (CC):
Jos kyykistyt, kun vastustajasi osuu sinuun, lennät huomattavasti vähemmän taaksepäin. Jos isku on heikko (esim. dash attack), et välttämättä liiku mihinkään ja voit tehdä heti vastahyökkäyksen. Crouch Cancelointi on erittäin hyödyllistä oikein käytettynä.
Suosittelen. >_>

Dash Attack Cancel: Kun teet dash attackin ja välittömästi painat Z-nappia, hahmo alkaa tekemään dash attack animaatiota, mutta tekeekin grabin. Tämä toimii erityisen hyvin hahmoilla, joilla dash attack liikuttaa eteenpäin paljon, kuten Sheikillä.

Dashing vs. Walking: Jos painat tikkua vähän, hahmo liikkuu hitaasti. Kun isket tikkua nopeasti, hahmo juoksee (dash). Kävellessä voit tehdä mitä vain iskuja, mutta juostessa voit tehdä vain dash attackin painamalla A, ottamaan vastustajasta grabin painamalla Z,  tai tekemällä Upsmashin pyöräyttämällä tikkua ylös ja painamalla A. Tehdäksesi smash-iskun kävellessä, käytä C-tikkua.

Dash Canceling: Voit pysäyttää juoksemisen painamamalla ohjaustikun alas.

Dash Dancing (DD): Painele ohjaustikkua edestakaisin nopeasti tehdäksesi dash-animaatiota, josta
vastustajan on vaikea arvata, mihin suuntaan olen menossa.

Dash Grab: Tulee, kun painat Z-nappia samalla kun teet dashin. Parempi range kuin normaalilla grabilla, mutta on laginen. Hyviä esimerkkejä ovat Luigi, Dr. Mario ja Mario.

DeSyncing: Tuttu juttu paremmille Ice Climber-pelaajille. On mahdollista saada Ice Climberit  erilleen toisistaan ja  tekemään molemmat omia liikkeitään. Tätä kutsutaan DeSyncingiksi.

Directional Influence (DI): Muuttaa lentosuuntaa, eli auttaa sinua selviytymään iskuista paremmin. Yksinkertaisesti selitettynä: Jos lennät oikealle, paina ohjaustikusta yläviistoon vasemmalle. Toisinsanoen: Jos painatkin koko ajan oikealle alas, lennät kuin ohjus. *opas*

Disjointed Hitbox: Tietty alue, jolla voi iskeä vastustajaa pelkäämättä osumaa itseensä.

Doc’s Up-B Cancel: Dr. Mario voi canceloida hänen ylös-B:n. Kun olet painanut ylös+B, katkaistaksesi sen, paina nopeasti vastakkaiseen suuntaan ohjaustikusta 4 framen sisällä. Jos teet sen oikein Dr. Mario alkaa tekemään iskua, mutta ei koskaan nouse maasta.

Dodge/Sidestep: Väistääksesi, suojaa ja paina alas ohjaustikusta. Et ole kuolematon koko väistön ajan,  vaan ainoastaan sen keskivaiheilla.

Edge/Ledge Guarding: Toimintaa, joka estää vastustajaa palaamasta kentälle/reunalle.

Edge/Ledge Hogging: Roikkumalla reunalla estät vastustajaa tarttumasta siihen, koska vain yksi hahmo kerrallaan voi pitää reunasta kiinni. Vinkki: Kun pyörähdät reunalta takaisin kentälle, vastustaja ei voi sen aikana tarttua reunaan, vaikka itse et olisikaan enää reunalla.

Extended Grapple: Samus voi pidentää hänen Grable Beaminsa pituutta painamalla edestakaisin ristiohjaimesta ja näpäyttämällä Z-nappia. Oikein tehtynä hänen grable beaminsa pituus on 2-3 kertaa pidempi kuin normaalisti. Toimii vain NTSC-versiossa.

Fake Turnip Throw: Peach voi tehdä tätä huijatakseen vastustajaa. Kun laskeudut maahan, voit heittää turnipsin alaspäin ilman että se katoaa ja heittoanimaation pituus on vain puolet alkuperäisestä.

Fast Falling: Yksi tärkeimmistä asioista pelissä. Painamalla alaspäin laskeutuessa, tippumisnopeus kasvaa selvästi. Hyödyllinen esimerkiksi Falcon lasereiden kanssa.

Float Canceling: Vaikka L-cancel on yleensä paras keino lyhentää lagia aerialin jälkeen, Peachilla on kyky Float Canceloida hänen iskunsa. Hyvin yksinkertainen tehdä. Teet vain jonkun iskun samalla kun leijut Peachilla ja  vapautat leijumisen. Kun osut maahan, iskulla on vain 4 framea lagia, teit sitten minkä iskun tahansa.

Frame: 1/60 osa sekunnista. SSBM pyörii 60 framea sekunnissa ja kun teet hyökkäyksen ohjaustikulla, se käynnistyy heti seuraavalla framella.

Grab/Throw:
Paina Z, R ja A, tai L ja A ottaaksesi grabin vastustajasta. Sen jälkeen voit iskeä heitä painamalla A, ja  heittää ohjaustikulla haluamaasi suuntaan. Jos olet vastustajan otteessa, voit paeta siitä nopeammin hakkaamalla nappeja ja ohjaustikkua/C-tikkua.

Hitbox: Alue, jonka hyökkäys pitää sisällään ja aiheuttaa vahinkoa vastustajalle.

Hitlag and Freeze Frames: Jokaisella iskulla on muutamia frameja osumalagia, kun isku osuu viholliseen. (Yleensä vain yksi, mutta joskus jopa 2-3 framea) Tuona aikana hahmo on ”jäätynyt” paikoilleen, mutta DI on silti mahdollinen.

IASA (Interruptible As Soon As): Kaikilla liikeillä on ns. IASA-framet. Kun olet tehnyt jonkun liikkeen, voit tehdä seuraavan liikkeen (yleensä hypyn tai dashin) ennenkuin ensimmäinen liike edes loppuu. Paras esimerkki tästä on Marthin dtilt. Normaalisti sinun on odotettava täydet 49 framea ennenkuin liike on ohi. Kuitenkin, jos teet sen ja yrität heti perään tehdä jonkun iskun, Dtilt loppuu jo 20 framen jälkeen siirtyen suoraan seuraavaan iskuun.

Infinites: Tulossa


Item Grabbing: Maassa ollessa voit poimia tavaroita painamalla A. Ilmassa voit napata tavaroita painamalla Z.

Item Catching: Samalla tavalla kuin yläpuolella. Kun joku heittää tavaralla sinua, voit napata sen painamalla A (Z ilmassa) juuri kun se on osumassa. Turvallisempi tapa on tehdä ilmassa väistö ja napata tavara samalla kun se menee hahmosta ohi.

John's: Surkein juttu ikinä. En edes selitä.

Jump Canceled Up Smash: Jokainen hahmoi tehdä Usmashin suoraan dashista. Dashin jälkeen yksinkertaisesti pyöräytä vain ohjaustikkua ylöspäin ja paina A.

Jump Canceled Shines: Fox ja Falco voivat canceloida hyppynsä käyttämällä heidän shine-liikettään. Esim. Falco voi tehdä shinen suoraan suojasta. Hyppää ja paina nopeasti alas+B, niin et nouse edes maasta.

Jump Canceled Grabs:
”JC” grab on hyödyllinen hahmoilla, joilla normaalissa grabissa on vähemmän lagia kuin dash grabissa. Dashaa, hyppää ja paina heti perään Z, niin homma hoituu.

L-Canceling (LC):  L-cancel vähentää aerial-iskujen lagia. Juuri kun olet osumassa maahan, paina L, R tai Z, jotta saat lagia pois iskuista. Harjoittele Linkin Dairilla, tai Bowserin bairilla nähdäksesi hyödyn parhaiten.

Edge Hop: Pudottaudu tarkoituksella reunalta painamalla alas tai taakse ja hyppää takaisin kentälle. Tämä mahdollistaa samalla myös jonkun aerialin käyttämisen. Useimmat painavat ohjaustikusta taaksepäin, sillä alaspäin painaessa on riski tehdä samalla fast fall ja tippua liian nopeasti. Tällä tavalla voit myös tehdä wavedashin suoraan kentälle.

Ledge Teching: Erittäin hyödyllinen keino selviytyä vastustajan iskusta ja päästä takaisin kentälle.
Kun olet tulossa takaisin kentälle reunan alapuolelta ja vastustaja iskee sinua, niin lennät normaalisti ulos. Kuitenkin, jos painat vähän ennen osumaa L/R nappia, hahmosi techaa kentän reunaan, eikä ei lennä mihinkään. Ainoa vaikea asia tässä on oikean ajoituksen oppiminen.

Luigi’s Ladder: Tehdäksesi tämän tempun tarvitset kaksi Luigia. Mene tarpeeksi lähelle toista Luigia, jotta ylös+B osuu, mutta ei silleen, että siitä tulee se tehokkaampi tulinen isku. Sen jälkeen molemmat pelaajat tekevät vuorotellen samaa iskua uudestaan ja uudestaan nousten näin ilmaan. Yleensä bannattu taktiikka turnauksissa.

Metagame: Viittaa useisiin eri asioihin, enkä jaksa selittää.

Meteor Canceling: Jos hyppäät täysin samalla hetkellä, kun joku tekee Meteor Smashin sinuun, palaudut nopeasti ja hyppäät. Toimii tosin ainoastaan ”spike”-liikkeisiin, joita peli virallisesti nimittää Meteor Smasheiksi.

Meteor Smash: Monilla hahmoilla on Meteor Smash. Nämä smash-iskut lennättävät vastustajan alaspäin ja ovat voimakkaita, mutta myös canceloitavissa, jonka vuoksi eivät ole yhtä tehokkaita kuin normaalit spiket.

Mind Games: Yksi väärinymmärretyimmistä termeistä Smashissa ja täysin turhaa selitellä. Kuvaa esimerkiksi sitä, kuinka pelaaja ajattelee matsin aikana, ennakoi ja hämää vastustajansa peliä.

Missile Canceling: Samuksen tekniikka, mutta hyvin samanlainen kuin Falcon SHL (short hop laser). Ennen kuin laskeudut maahan hypystä, ammu ohjus, sillä maahan osuminen canceloi ohjusanimaation ja vähentää niiden ampumisen lagia. Voit myös canceloida ohjuksia pommeilla.

Moon Walking: Voidaan tehdä useilla hahmoilla, mutta kaikken tehokkainta se on C.Falconilla. Dashaa haluamaasi suuntaan, tee nopeasti puoliympyrä ohjaustikulla. Ymmärtääksesi tarkemmin asian, katso aiheeseen liittyviä videoita.

Needle Canceling: Hyvin samanlainen ylläolevan Samuksen ohjuksen canceloimisen kanssa. Erona, että tämä tehdään Sheikillä ja sen neuloilla. Voit myös pistää lataamasi neulat talteen painamalla L/R.

Phantom Hit: Tapahtuu, kun osut vain hiukan vastustajaan. Vastustaja saa vain puolet vahingosta, eikä edes liikahda.

Pillaring: Falcon poraamista kutsutaan pillaroimiseksi. Pelaaja tekee Falcolla dairia ja shineä vuoronperään vastustajaan ja pomputtelee sitä ympäriinsä.

Pivoting: Hyvin vaikeaa tehdä ilman suurempia harjoitteluita. Dashaa johonkin suuntaan, näpäytä vastakkaiseen suuntaan oikealla hetkellä nopeasti ja hyökkää jollain iskulla. Hahmo tekee välittömästi iskun kääntymishetkellä ja tämä on usein nopeampaa kuin wavedashaaminen taaksepäin ja iskeminen.

Power Shielding: Jos painat shieldin päälle kolmen framen aikana esim. laserin osuessa, hahmo suojaa osumaan ja kimmottaa sen takaisin.

Priority: sorkka

Rising Pound: Jigglypuffin pound-iskulla voi liikkua hitaasti yläspäin, kun liutat ohjaustikkua hieman ylöspäin sitä tehdessäsi.

Roll: Aivan kuten normaali väistö, mutta liikut haluamaasi suuntaan samalla. Paina vasemmalle tai oikealle samalla kun painat L tai R. Aloittelijat käyttävät tätä yleensä aivan liikaa ja hyvät pelaajat osaavat rankaista siitä.


Sand Bagging: Yleinen lausahdus, jota voi kuvata parilla tavalla. Kun pelataan rahamatsia, jossa parempi pelaaja pelaa tarkoituksella huonosti, jotta voisi mahdollisesti myöhemmin voittaa vielä enemmän rahaa. Toinen tyypillinen tapa on, kun hyvä pelaaja käyttää huonoa hahmoa toista pelaajaa vastaa ja pelaa tarkoituksella huonosti, jotta muut eivät voisi oppia hänen pelityyliään, tai että voisi myöhemmin sanoa sen tekosyyksi häviölle. >_>


Sex Kick: Isku, joka tulee ulos ja osuu vastustajaan, vaikka jalka ei enää liikkuisikaan. (esim. Samuksen Nair)Yleensä pelaajat käyttävät tätä termiä kaikista nair-iskuista, vaikka se ei ole totta.

Shieldhitstun: Kun hyökkäät vastustajaan ja osuma tulee suojaan, kärsit shielstunista. Tämän aikana et voi tehdä mitään.

Shielding – Yleisesti: Jokainen hahmo voi suojata itseään ja jokainen hahmo voi hypätä ulos suojastaan, paitsi tietenkin Yoshin #@!$%. Paina L/R-namiskaa suojataksesi hahmoa.

Shielding – Light Shield: Paina hellästi L/R-nappia, tai paina Z pohjaan. Suojaa premmin hahmoa ja hahmo liukuu kauemmaksi vastustajan osumista. Voidaan käyttää erityisesti myös Marthia vastaan reunalla. Pyörähdä reunanviereen, pistä light shield päälle ja paina alaviistoon ulospäin kentältä. Marthin ylös+B hyökkäyksen osuu suojaukseen aiheuttaen sen, että falco tippuu itsestään reunalle ja Marth ei pääse siihen.

Shielding – Full Shield: Huonompi suojaamaan hahmoa, mutta voit powershieldata lasereita ja ohjuksia. Lisäksi et liukene vastustajan osumasta niin pitkälle, joten voit rangaista helpommin tekemällä vastahyökkäyksen suoraan suojasta.

Shield Toggling: Voit vaihdella suojaustyyppiä painammalla L/R ja A, sitten painelemalla Z-namiskaa.

Shield Stun: Kun vastustaja hyökkää päällesi ja suojaat, kärsit lagista muutaman framen ajan. Tämä lagi riippuu siitä, mikä hahmo iski sinuun ja millä iskulla. Omalla hahmollasi ei ole vaikutusta asiaan.

Shield Grabbing: Tärkeä tekniikka, joka erottaa kokeneet pelaajat amatööreistä. Voit ottaa vastustajasta otteen suoraan shieldistä painamalla A-nappia suojauksen aikana. Oikein käytettynä erittäin hyödyllinen.

Shine/Reflector: Foxin ja Falcon reflector-liikettä kutsutaan yleensä nimellä shine.

Short Jumping/Hopping (SH): Jos näpäytät hyppynappia nopeasti, teet lyhyemmän hypyn kuin yleensä. Nämä hypyt tulevat itseasiassa muutaman framen nopeammin kuin normaalit hypyt, joten näiden avulla voit nopeuttaa peliäsi.

Short Hop-FastFall-L-Cancel (SHFFLC): Yksinkertainen lyhennys kyseiselle tapahtumasarjalle. Hyppää pikkuhyppy, laskeudu nopeasti ja canceloi laskeutuminen.

Short Hop Blaster/Laser (SHB/SHL): Sama kuin yllä, mutta tähän tulee mukaan vielä laserilla ampuminen laskeutuessa. Falcon laserista häviää tällä tavalla lagia.

Smash DI: Tee DI juuri sillä hetkellä, kun hahmosi saa osuman.

Smashfest: Turnaus, tapahtuma, miitti... Mitä tahansa, jossa porataan Smashia niin maan #@!$%.

Spike: Spike on liike, joka osuessaan lähettää vastustajan alaspäin kunnes hitlagi häviää. (esim. Falcon Dair) Tätä ei pidä sekoittaa Meteor Smashiin, joka myöskin lähettää vastustajan alaspäin, sillä Meteor Smash on aina canceloitavissa.

Super Wavedash: Tämän voi tehdä ainoastaan Samuksella ja voi olla alkuun aika vaikea tehdä säännöllisesti. Jätä pommi, sitten pidä ohjaustikkua yhteen suuntaan ja samalla kun laskeudut maahan, paina ohjaistikku vastakkaiseen suuntaan.Samus lähtee liukumaan...leijaaa. Liikkeellä ei ole mitään tekemistä pommin kanssa vaan morph-pallon framedatan kanssa. >_> Muuta ohjaustikun suuntaa 41-42 framen välillä, jotta super wavedash onnistuisi.

Teching/Wallteching/Techrolling: Nimi, joka on annettu tämän tyylisille selviytymistekniikoille. Kun lennät iskusta ja painat L tai R hetkeä ennen seinään / lattiaan / kattoon osumista, hahmo techaa siihen ja voit jatkaa peliä. Esim. jos vastustaja heittää sinut ilmaan ja juuri ennen lattiaan läsähtämistä painat R-namiskaa, hahmo pomppaa pystyyn hyvin nopeesti. Jos painat samalla sivulle, hahmo rollaa välittömästi lattiaan osuessaan. Aiheesta voisi kertoa enemmänkin, mutta en jaksa.

Tech Chasing: Jotkut hahmot, kuten C. Falcon, ovat hyviä tässä. Yleinen taktiikka, jossa seuraat vastustajan techausta, otat grabin, nakkaat pellolle ja seuraat taas suuntaan, johon vastustaja techaa.

Tiers: Yleinen tapa ilmaista, kuinka jokin hahmo pärjää vertailussa toisia hahmoja vastaan, eli toisinsanoen eräänlainen lista pelin hahmoista parhausjärjestyksessä.

Triangle Jumping: Vähän kuin wavedash, mutta väistät alaviistoon vasta sitten, kun olet jo ilmassa. Hyödyllistä muutamia hahmoja vastaan, kuten Marthia.

Turnip Canceling: Tehdään Peachilla. Seiso jonkun tason päällä, ala vetäisemään omppua maasta ja samalla tiputtaudu tason läpi.

Vidjo Drop: Peach-pelaaja, jonka saisi pudottaa kielekkeeltä alas.

Wall-Bombing: Peachilla on kyky kiivetä ylöspäin painamalla eteen+B seinää vasten. Sitten vaan toistoja kehiin.

Wall-Jumping: Tietyt hahmot voivat hypätä seinästä hyppäämällä sitä kohti ja painamalla sitten ohjaustikusta vastakkaiseen suuntaan.

Wall of Pain (WoP): Jigglyn normaali pelityyli. Käytä hyväksesi pallon aerial iskuja, kuten bairia toistuvasti ja jöki vastustajat ulos kentältä.

Wavedashing: Äärimmäisen hyödyllinen tekniikka, joka on lähes välttämätön taitoa kovemman tason peleissä. Voi olla alkuun hieman hankala tehdä, mutta harjoittelulla tästä tulee lehmänmaitoa. Hyppää ja välittömästi tee väistö alaviistoon. Tässä jokaisella hahmolla on erilainen ajoitus, riippuen heidän hyppyanimaatiostaan. Helpointa tämä on Luigilla, jolla on pelin pisin wavedash.

Zoning: Kentän tietyn alueen hallussa pitämistä, jotta olisit mahdollisimman hyvässä asemassa vastustajaan nähden.

MasterTK

Melee: Directional Influence (DI) opas
Kirjoittanut Doraki, suomentanut Novi

>> Lataa tästä opas koneelle

Kääntäjän alkukommentti:
Olen pyrkinyt pitämään käännöksen niin suomenkielisenä kuin mahdollista selkeyden vuoksi käyttämällä mahdollisimman vähän vieraita termejä. Käänsin termin ”teching” muotoon tekkaaminen/tekkaus ettei se sekoittuisi termin ”recovery” (käännös: Palautuminen) kanssa.

Käännössanastoa:
*frame = SSBM pyörii 60 framea sekunnissa, joten yksi frame (kuva) on sekunnin kuudeskymmenesosa. Suom. ikkuna/frame
*stun = iskun aiheuttama viive, lagi
*KO-liike = vahva isku jolla vastustaja lennätetään areenalla korkeammilla prosenteilla, esim. Useimmat smash-liikkeet.
*multi-hit liike = liike joka iskee monta kertaa, esim. Peachin tai Sheikin dsmashit.
*knockback = iskun voima lennättää sinut johonkin suuntaan (suom. Impakti , iskuvaikutus, törmäys).
*phantom hit = isku osuu hahmoon ilman iskun aiheuttamaa voimaa (impaktia), ainoastaan iskun prosentit rekisteröidään.

Esittely:
Tämän oppaan tärkein tehtävä on DI:n toiminnan kokonaisvaltainen selittäminen, kuinka sitä hyödynnetään ja miten se toimii tekkaamisen (teching) yhteydessä.

DI tarkoittaa periaatteessa kaikkea lentoradan muuttamiseksi kohdistuvaa toimintaa iskun jälkeen. (Termi ei liity ilmassa liikkumiseen tai tilan hallintaan (spacing) millään tavalla).

DI jakaantuu kolmeen osaan: Smash DI (SDI), Automatic Smash DI (ASDI) ja tavallinen DI (oppaassa pelkkä DI).


Hyvän DI:n avulla pystyt mukauttamaan lentorataasi niin, että:
- hahmosi selviää pidempään hengissä korkeammilla prosenteilla
- kykenet palautumaan monista iskuista ollessasi lähellä seiniä
- pystyt pakenemaan mistä tahansa combosta

Smash DI:
Iskun osuessa sinuun aiheutuu iskun aiheuttamia viiveframeja* (hitlag frames)joiden aikana olet täysin jähmettynyt ja pysyt paikoillasi ennen hahmosi lähtöä lentoon, tätä kutsutaan iskuviiveeksi (hitlag). Ikkunoiden määrä vaihtelee yleensä kahden ja kolmen (2-3) välillä nousten huippuunsa Samuksen täyteen ladatussa b-iskussa (18 framea).

Näiden ikkunoiden aikana voit liikkua mihin tahansa suuntaan käyttämällä Smash DI:tä. Jos rämpytät ohjaussauvan johonkin suuntaan hahmosi liikkuu tämän mukaan, tämä ei yllä kovin pitkälle mutta voisilti pelastaa henkesi.

Jos iskun toi tekata(teching) Smash DI:tä voi käyttää hahmon ohjaamiseen lähintä seinää tai kattoa kohti. Jos ajoituksesi epäonnistuu saatat silti kimmota seinästä takaisin ja selviytyä näin paremmin. Smash DI:tä et voi kuitenkaan käyttää tekataksesi maasta sillä tämä olisi umpihomoa.

Kielletty Smash DI (Forbidden SDI)
Jos olet maassa ja sinuun osutaan liikkeellä josta ei voi palautua (non-techable) ja sinut lennätetäänvaakasuoraan tai alaspäin et voi käyttää Smash DI:tä liikkuaksesi ylöspäin. Tätä kutsutaan ”kielletyksi Smash DI:ksi”. Mekanismi olisi homo (br0ken), sillä isku osuisi sinuun ollessasi ilmassa ja laskeutuisit maahan ilman viivettä (stun).Pelin kehittäjät tajusivat tämän ja estivätsen tapahtumisen. Kielletty Smash DI varmistaa että pysyt maassa lamaantuneena Foxin dairin, reflektorin tai jonkin muun heikon liikkeen osuessa sinuun.

Moninkertainen Smash DI (Multiple SDI)
Jos olet tarpeeksi nopea, voit antaa useita Smash DI komentoja iskuviiveen aikana. Tätä kutsutaan neljäsosa-ympyrä DI:ksi (quarter-circle DI).

Tavallinen DI
Iskuviiveen jälkeen hahmo alkaa lentää iskun voimasta.
Tavallinen DI vaikuttaa lentorataasi. DI:n käyttö samansuuntaisesti lentoradan kanssaei vaikuta siihen mitenkään (esim. Lentäessäsi ylöspäin painat ohjaussauvan alas tai ylös, tällä ei ole vaikutusta).Mikä toimii ja pelastaa sinut korkeammilla prosenteilla on DI:n käyttö kohtisuoraan (n. 90 astetta)lentorataan nähden (esim. Lentäessäsi yläviistoon vasemmalle painat ohjaussauvan suoraan vasemmalle).

Automaattinen Smash DI
Automaattinen Smash DI tapahtuu ensimmäisen framen aikana iskuviiveen(hitlag) jälkeen. Se on automaattinen koska sinun ei tarvitse tehdä mitään sen tapahtumiseksi, peli lukee c-sauvan asennon iskuviiveen viimeisellä framella.C-sauva ohittaa tärkeysjärjestyksessä (outprioritize) ohjaussauvan komennot.Voit käyttää kahta DI:täsamanaikaisesti eri suuntiin: peli käyttää c-sauvan asentoa ASDI:tä varten ja ohjaussauvan asentoa tavallista DI:tä varten.

ASDI toimii täsmälleen kuten SDI mutta se ei yllä yhtä pitkälle ja sitä on vaikeampi huomata koska hahmo lähetetään lentoon samaan aikaan. Voit käyttää ASDI:tä kuten SDI:tä suunnatessasi seiniä kohti palautumisvaiheessa(teching). Eräs erittäin tärkeä seikka on että voit myös palautua maasta jos ASDI sallii tämän. Välittömät tekkaamiset maasta johtuvat tästä (poikkeuksena Foxin reflektori).

ASDI alaspäin: todellinen crouch cancel-efekti
Jos olet kumartuneena ja otat iskua liikkeestä, joka lennättää sinut hiukan ylöspäin ASDI:n käyttö alas saa hahmosi liikkumaan alaspäin iskun framen aikana. Hahmosi joko pomppaa maasta jolloin voit palautua tai sitten jäät paikoillesi ilman viivettä (stun).
Jos otat iskua liikkeestä joka lähettää sinut alaspäin ja josta ei voi palautua (untechable) hahmosi liimautuu kiinni maahan lamautuneena. Jos ko. liikkeestä voi palautua näet vihreän väläyksen maassa ja hahmosi ponnahtaa ylöspäin. Tällaisessa tapauksessa voit yrittää käyttää ASDI:tä alaspäin palautuaksesi maasta.

Esimerkkeinä:
- Foxin dair lähettää sinut alaspäin eikä sitä voi tekata.
- Falcon dair lähettää sinut alaspäin ja sitä voi tekata matalilla prosenteilla.
- Falcon sivu-b lähettää sinut ylöspäin jos olet kumartuneena ja alaspäin jos olet ilmassa, jälkimmäisen voit tekata aina.
- Foxin reflektori lähettää sinut vaakasuoraan ollessasi kumartuneena.

DI heitoissa ja phantom-osumissa*

Useimmissa heitoissa ei ole viiveikkunoita (hitlag window) joten ainoastaan tavallista DI:tä voi käyttää (poikkeuksena Jigglypuffin fthrow jossa on iskuviive). Phatom-osumat eivät aiheuta minkäänlaista iskuliikettä mutta voit silti käyttää SDI:tä ja ASDI:tä niihin. Phantom-osuma tapahtuu iskun ja iskettävän kohteen kantamien (hitbox) joutuessa ”harhapoluille.” Olisi huono idea käyttää SDI:tä tai ASDI:tä iskua kohti koska se olisi sama kuin iskun osuessa sinuun normaalisti.

Crouch Canceling
CC tapahtuu iskun osuessa sinuun ollessasi kumartuneena. Tämä vähentäävaltavasti iskun aiheuttamaa impaktia (knockback), iskuviivettä ja se heikentää iskua, joten sinun on oltava korkeilla prosenteilla tekataksesi (tai sitten liikkettä ei voi tekata ollenkaan esim. Foxin reflektori).

Yleensä käytät DI:tä alaspäin käyttäessäsi ”kumarrusperuutusta”, eli käytännössä käytät ASDI:tä alaspäin heikennettyyn liikkeeseen ja näin laskeudut takaisin maahan välittömästi (tai kimpoat maasta korkeilla prosenteilla).CC heikentää iskun voimaa ja ASDI pitää sinut maassa.

Tekkaaminen (teching)
Tekkaaminen on helppoa: tekataksesi sinun tulee painaa L:ää tai R:ää 20-framen ikkunassa ennen kuin iskeydyt maahan, seinään tai kattoon.Pelinsuunnittelijoiden jekkuon se että jos painat L:ää tai R:ää iskuviiveen aikanaet voikaan tekata, poikkeuksena jos olet iskuviiveen viimeisessä framessa ja kimpoat seuraavaan frameen tai jos SDI:tät seinään ja painat L:ää samanaikaisesti. Tämän takiaiskun tekkaamiseksipalautumisen (recovery) aikana tai tekataksesi maasta sinun on painettava L:ää ennen törmäystä ellet omaa superrefleksejä.

Jos tekkaa seinästä voi tehdä seinähypyn millä tahansa hahmolla. Sinun on painettava hyppynappia pohjassa tai hypättävä parin framen aikana tekkaamisen jälkeen.

Kuinka Smash DI helpottaa seinästä tekkaamista
Kun otat iskua reunan lähellä esimerkiksi Marthin fmashistä, lentoratasi ei lähetä sinua seinää kohti. Keskiprosenteilla ASDI saa sinut iskeytymään seinää ellet lennä poispäin liian nopeasti. Tämä toimii aivan kuin ASDI maassa, joka saa sinut pysymään alhaalla.

Kuitenkaan korkeammilla prosenteilla tämä ei riitä. Mitä enemmän vahinkoa (damage) otat iskusta sitä suurempi on iskuviiveen määrä ennen kuin voit tekata, tämä tarkoittaa sitä että L:n painamisen ajoitus vaikenee, sillä ko. iskuviiveen framet vähennetään alkuperäisestä kahdestakymmenestä.

Jos opit painamaan L:ää ja tekemään Smash DI:n 15-20 framea myöhemmin on tekkaaminen taattu: Sen sijaan että odotettaisiin iskun aiheuttaman viiven loppumista käyttääksemme ASDI:tä seinään, iskuviive siirtyy tekkaamiseen hetkenä jona suoritat Smash DI:n. Tämä on hyvin helppoa: Paina L:ää ja rämpytä ohjaussauvaa kenttää kohti. Tämä toimii useissa tapauksissa.

Tämän jälkeen hetkellä jona tekkaat ei ole enää merkitystä, sillä peli lukee tapahtuman kuin olisit vain tekannut iskuviiveen lopussa. Iskun saatuasi alat liikkua uudestaan ja olet vahingoittumaton hetken ajan (invincibility frames)

Tekkaaminen ei ole nappien raiskausta
Tekataksesi sinulla täytyy olla tarkka ajoitus etkä voi turvautua nappuloiden rämpytykseen. L:än painaminen mahdollistaa tekkaamisen seuraavien kahdenkymmenen framen aikana mutta myös estää L:n käyttämisen uudestaan seuraavien neljänkymmenen framen aikana.

Tämä ei ole itsestään selvää, mutta se on tärkeä tiedostaa kun sinua combotetaan. Onko sinulle koskaan käynyt niin että huolimatta siitä että olet painanut L:ää oikeaan aikaan hahmosi ei ole tekannut? Tässä syy: olet painanut L:ää aiemmin etkä ole odottanut tarpeeksi kauan että toiminto kumoutuisi. Huomaa että jos tämä tapahtuu, tulet missaamaan useampia tekkejä.

Varma tapa missata tekki on painaa L:ää liian usein, esimerkiksi kahdesti sekunnissa.
Combottaessasi vastustajasi ohjaimen kuunteleminen voi olla toisinaan hyödyksi. Joskus voit aavistaa ennalta ettei hän pysty tekkaamaan combosi seuraavaa liikettä.

L-cancelin tekeminen ei vaadi L/R näppäimen painamista pohjaan asti, itseasiassa tämä on tarpeetonta. Opettele l-cancel painamatta näppäintä pohjaan asti tai käytä z-näppäintä.

DI:n käyttö
Paetaksesi combosta käytä kaikki DI:n muotoja kunnolla. Tiedosta mihin pystyt, minne haluat mennä ja kuinka DI vaikuttaa lentokaareesi.

Tekataksesi useampia liikkeitä palautumisvaiheessa käytä SDI:tä ja ASDI:tä seinää kohti.

Selvitäksesi voimakkaasta iskusta DI:tä kohtisuoraan lentorataasi nähden (90 asteen kulmassa) mielellään ylöspäin samalla kun käytät ASDI:tä c-sauvalla kenttää kohden.

Tekataksesi maasta DI:tä kohtisuoraan lentorataasi nähden, mielellään alaspäin käyttäen samalla ASDI:tä alaspäin.
____________________________________________________________________________________________

Lähde: http://www.smashboards.com/showthread.php?t=60218
____________________________________________________________________________________________

Hyödyllisiä linkkejä::

Kaikki termit, tekniikat, uusin tier-lista jne.

Meleen historia ja kehitys

Meleen Frame Data (by Mew2King)

Novi

DI opas käännetty ja lisätty.

MasterTK

Lisäsin Novin suomentaman DI-oppaan suoraan tähän ketjuun, jottei tarvitse alkaa latailemaan mitään, ellei välttämättä halua. Jotain pieniä virheitä tuolla on, mutta muuten kyllä hyvää työtä Novilta.

Hajosin tuolle "ASDI alaspäin: todellinen crouch cancel-efekti" -otsikolle. Tuli mieleen pari todellista rous kanseli -efektiä. >_>

Novi

(12-28-2009, 07:30 AM)MasterTK link Wrote: [ -> ]Lisäsin Novin suomentaman DI-oppaan suoraan tähän ketjuun, jottei tarvitse alkaa latailemaan mitään, ellei välttämättä halua. Jotain pieniä virheitä tuolla on, mutta muuten kyllä hyvää työtä Novilta.

Hajosin tuolle "ASDI alaspäin: todellinen crouch cancel-efekti" -otsikolle. Tuli mieleen pari todellista rous kanseli -efektiä. >_>

Directional Influence (DI): Muuttaa lentosuuntaa, eli auttaa sinua selviytymään iskuista paremmin. Yksinkertaisesti selitettynä: Jos lennät oikealle, paina ohjaustikusta yläviistoon vasemmalle. Toisinsanoen: Jos painatkin koko ajan oikealle alas, lennät kuin ohjus. *opas*

^Tämä on väärin, jos lentää suoraan oikealle pitää DI:ta lähes kohti suoraan ylöspäin  ja c-sauvalla vasemmalle.

E: Kiitän.

Vilu

Luigi cancel pitää lisätä.

HippiEetu

Super WaweDashin voi tehdä myös Pikachulla, mulla on se vielä vähän hämärän peitossa.

Laatikko

Jekku löysi myös sen hillittömän thunder jolt -glitchin Battlefieldissä. Keskittymiseni herpaantui niin sitä katsellessa, että kasuaalitkin menin kusemaan siinä vaiheessa *_*

HippiEetu

Hitto... Tiedän tämän verran: Pikachu shortjumpilla ylös, recover iskua maahan... and then?o.o

Jaxi

Ainakin jossain Pikachu-kikassa pitää ensi pistää projectile liikkeelle ja sit siihen quick attack, niin se pidentyy, mut en ny muista, että liittyykö siihen jotain muutaki. Voi olla kyse samasta kikasta.

HippiEetu

What is this projectile ? <_< Olettaisin salamaksi, no kokeillaan.

Jaxi

Siis neutral b. The axe effect -combovideon viimeisessä clipissä se käyttää sitä kikkaa.

peki

siinä pitää osua johonki hauskaan projektileen

HippiEetu

Now i get it  8)

Ompa jurpa temppu.

Korjaus Jaxille: upB

Laatikko

Se Jekun jekku oli sellainen, että thunder jolt jäi kentän reunaan kiinni bugaamaan kuin viimeistä päivää ja kesti ihan normaalin aikaa liikkumattomuutta lukuunottamatta. Ei mikään erikoinen siis.

HippiEetu

Se on iha semi hyvä kikka. Vitun vaikee tehä kentän sisältä <_< mutta tykimpää edgeguardia saa ettiä 8)
Imo

HippiEetu

Tietääkö kukaa mite saa 50hz veke ja takas 60hz? Joku vitun taikuri luttinen temppu se oli

RTpmwe

Paina b:tä ku käynnistät

Paju

Ja ohjain pitää olla ykkösportissa.

NamiNami

Kaikista foorumin ketjuista just tämä? >_>

Tosin olis se tieto täälläkin periaatteessa voinu jo olla.