Smash Finland Foorumi
Yhteisö Mitä moloo 2.0 - Printable Version

+- Smash Finland Foorumi (https://forums.smashfinland.fi)
+-- Forum: Yleiset (https://forums.smashfinland.fi/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Etusivu (https://forums.smashfinland.fi/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Thread: Yhteisö Mitä moloo 2.0 (/showthread.php?tid=394)



Mitä moloo 2.0 - mayhem092 - 04-12-2020

Terve taas. Viime kerrasta onkin aikaa. 

Kirjoitan tän viestin täysin omasta puolestani enkä millään tapaa yhdistyksen, hallituksen tai kenenkään muun puolesta.

Aloitetaan tämä viesti sillä, että kerron mitä mun mielestä vastuun kantaminen on. Se on mun mielestä sitä, että kun on mukana tekemässä asioita tai omaa mahdollisuuden vaikuttaa asioihin niin seisoo päätösten takana ja ottaa tulevan vastaan riippumatta siitä mitä sieltä tulee. Lisäksi kerron mitä se mun mielestä ei ole. Se ei ole sitä, että kun asioista päätetään niin, mikäli päätös on positiivisia reaktioita aiheuttava, niin on ottamassa gloorian vastaan ja kun taas negatiivisia niin kertoo olleensa joko eri mieltä tai vaihtoehtoisesti väittää ollensa tietämätön asiasta. 

Tästä päästäänkin itse pihviin eli Vurky: 
Kelataan asioita taaksepäin siihen, kun kävimme keskustelua serverin tilanteesta. Sanoin jo silloin, että minun mielestäni on äärimmäisen tärkeää, että yhdistyksellä on olemassa virallinen Discord server ja sanoin, että mielestäni tuo SmashFinland nimeä kantava nykyinen serverimme olisi siihen oikea vaihtoehto, mutta mikäli sitä ei sinulta saada siihen niin joudumme luomaan uuden serverin. Alun erimielisyyksien jälkeen päädyimme kuitenkin yhdessä tuumin siihen, että järkevin on jatkaa tuolla serverillä, sinä adminina ja samoilla moderaattoreilla. Missään kohtaa en sitä ole itselleni tai yhdistykselle vaatinut kuten olet useamman kerran väittänyt. Tällöin sinulle suurin ongelma vaikutti olevan se, että serverin hallinta ei olisi sinulla.
 
Mennään hieman asioissa eteenpäin eli PR käytäntöihin ja Ultimaten sääntöpäivityksiin. Kävimme useampaan otteeseen hallituksen kokouksissa ja Discordissa PR listauksesta keskustelua etkä ottanut asian tiimoilta kantaa millään tavalla. Kun asiasta oli päätetty, pistit viestiä yleiseen Discordiin siten, että annoit ymmärtää muiden päättäneen asian ja itse olleesi eri mieltä, vaikka tosiaan todellisuudessa itse et asiaan edes kommentoinut. Myöhemmin sitten vielä jatkoit asian suhteen provosoimista DiscordissaUltin sääntöpäivityksissä oli aika lailla samatilanne sillä poikkeuksella, että tulit kokoukseen toteamaan muiden tekemän alustuksen ja pohjatyön perusteella, että on hyvä. Kokouksen jälkeen kävit ottamassa erittäin tyytyväisenä kehut vastaan hienoista päätöksistä Ultimate kanavalta postattuasi päätökset jo ennenkuin ehdimme niistä viestimään. Todellisuus oli kuitenkin, että jopa Melee pelaajat olivat enemmän mukana datan analysoinnissa ja sääntöjen miettimisessä. 


Sitten käydään hallituksen kokoukset näin isompana kokonaisuutena tähän väliin. Käytännössä poikkeuksetta kesken kokousten kirjoittelit erittäin "clickbait" tyyppisiä viestejä kokousten kulusta Discordiin. Asioiden viestimisen kannalta varmasti tällainen toiminta ei ole kauhean optimaalista. Se kuitenkin tietysti herättää ihmisten mielenkiintoa ja tuottaa sinulle ilmeisesti jonkinlaista mielihyvää. Olet siis tässä viimeisen reilun puolen vuoden aikana pitkälti vältellyt aitoa vastuuta ja sikäli mikäli on ollut mahdollista käynyt nappaamassa ns pisteet kotiin. Sitten vielä perään kehtaat tulla huutelemaan minun/muun hallituksen uhriutumisesta. Aika lapsellista touhua. 

Sitten stressihuoliin. Olimme käyneet aiheeseen liittyen useammassa kokouksessa erinäisiä vaihtoehtoja läpi mitä voimme tehdä sille, että Discord serverillä kuohuu. Olit mukana meidän palaverissamme, jossa puntaroimme näitä vaihtoehtoja ja päätimme, että stressihuolet poistetaan. Paikalla tässä keskustelussa olivat ainakin minä, sinä, Jekku, Rush ja GF. Tämän keskustelun aikana et korostanut erityisesti sitä, että olet stressihuolien poistoa vastaan vaan toit esille sitä, että haluat arkistoida vanhat viestit. Kun päätös oli tehty ja toimenpiteet olivat toteutettu, loit samana iltana välittömästi uuden serverin stressihuolille ja ilmeisesti olit antanut muille ymmärtää, että et edes tiennyt stressihuolien poistamisesta, kunnes se tapahtui. Tämä on selkeästi mahdotonta, sillä olit mukana tuota päätöstä tekemässä, joten ihmettelen tätä käyttäytymistä suuresti.

Kaiken tämän yllä mainitun pohjalta kysynkin sinulta, että minkä takia haluat tarkoituksella aiheuttaa kitkaa ja sabotoida meidän toimintaamme? Jos sinulla olisi ollut selkeä visio paremmasta tavasta ratkaista esim tämä stressihuolien tilanne olisit voinut jo useaan otteeseen niin tehdä. Esimerkiksi moderoinnin osalta sinulla olisi ollut täydet valtuudet yrittää tehostaa hommaa ja viestiä paremmin siitä mikä heidän roolinsa on. Päädyit kuitenkin olemaan tekemättä mitään ja tyydyit jälkikäteen hakemaan pisteitä kavereiltasi olemalla "heidän puolellaan". Luettuani viestittelyt uudelta serveriltä huomaan, että olet toistuvasti käyttänyt melko railakastakin värikynää lainatessasi kontekstista pois otettuja viestejä. Nyt toki niitä oletkin jo sieltä käynyt muokkailemassa takautuvasti jopa yli kahden viikon takaa mikä osoittaa sitä, että ymmärrät ehkä itsekin toimineesi aika väärin ja kyseenalaisesti. Esimerkiksi kun olimme keskustelleet mielenterveysongelmaisten tilanteiden hoitamisesta (varsinkin nuorien osalta) niin Rushin laittama viesti "Pitää palkata oma nuorisotyöntekijä discordiin >_>", oli näppärästi muuttunut siihen, että minä ja Jekku olisi sanottu, että pitäisi palkata moderaattori Discordiin, koska kukaan ei semmosta ilmaiseksi teeOnks toi sun mielestä fresh broImo ei, joten toistan: Miksi haluat tarkoituksella sabotoida ja luoda eripuraa?

Sitten seuraavaan potilaaseen eli Kavan: 
Oon luullut, että meillä on hyvät keskusteluvälit, mutta ilmeisesti ei. Kysyin jopa suoraan sulta, että mikä hiertää, mutta et oikeastaan mitään sitten vastannut mulle. Nyt jälkikäteen toki selkis, että kyllä siellä ehkä jotain pientä hiertää. Pidin meitä kuitenkin ihan hyvinä kavereina niin sikäli ihmetyttää melkoisen suuresti, että et pysty mulle suoraan puhumaan. Noh eipä voi mitään varmaa. 


RT: 
En voi käsittää sitä, että minkä takia ei voi pitää sitä heikkihopoa housuissa. Pakko vaan vetää suoraan wilduiks aina. Tykittele sinne meikäläisen Discordiin tai UnkeonDunkeoniin iha mitä lystää, mutta kokeile nyt oikeesti oppia olemaan. Tsiisus. 

Kaikki Discordissa ylilyöntejä tykitelleet: 
Bruh. En oikeesti voi muuta sanoo ku hattua nostaa.

Kaikki ketkä valittaa päätöksistä: 
Minun tavoitteeni on tämän yhdistyksen osalta täytetty, jos toimiemme ansioista saamme isompia tapahtumia, enemmän sponsoreita ja enemmän ihmisiä mukaan päättämään ja tekemään asioita. Kaksi ensimmäistä on omasta näkökulmasta jokseenkin jo onnistunut ja nyt jos kerta päätökset ovat olleet huonoja niin on loistava syy lähteä jatkossa mukaan tekemään. Ja todella tarkoitan sitä, että mielestäni olisi hienoa, jos yhä useampi haluaa olla mukana tekämässä asioita. Olemme tehneet oikeasti aika massiivisen määrän asioita tämän yhteisön eteen viimeisen reilun puolen vuoden aikana, joten on melkolailla mahdotonta, että joka ikinen päätös olisi mennyt nappiin. Tässä on kuitenkin porukalla koitettu tehdä päätöksiä sitä varten, että kaikilla ois mahdollisimman turvallista ja mukavaa tulla tapahtumiin ja yhteisöön. Tilanteiden kärjistyminen johti ratkaisuihin ja tällä kertaa ne ei kaikkia miellyttänyt. Toki se jakoi porukaa. Osa tykkäs, osa ei. Se ei toki ole toivottavaa, mutta koen kuitenkin, että into ja rakkaus pelisarjaa kohtaan on se mikä meitä yhdistää eli siis pelin pelaaminen eikä henkilökohtaisten asioiden murehtiminen koko yhteisön nähden. Täten voi olla jopa hyvä asia, että tietty osa keskustelusta on jakautunut eri paikkoihin. Kuitenkin olisi hyvä, että porukka tajuaa normaalin keskustelun olevan ihan ok edelleen. Sitä ei oo millään tapaa kielletty missään nimessä.


Kaikki ketkä valittaa turnausten aikatauluista/jostain turnaukseen liittyvästä: 
Jos kyseessä on turnausjärjestäjä, joka on järjestänyt useampia tapahtumia, on erittäin todennäköistä, että kyseinen henkilö on huomioinut eri vaihtoehdot ja päätynyt valinnoissaan siihen ratkaisuun mikä on yleisesti ottaen paras vaihtoehto. Oikea aika palautteelle on vaikkapa turnauksen jälkeisellä viikolla ajatuksella koostetun viestin kera eikä instana tapahtuman päätyttyä tai turnauksen ilmoittamisen yhteydessä. Jos joku tekisi tätä ammatikseen, olisi "enemmän ok" valittaa milloin vain mistä vain, mutta niin pitkään, kun jengi tekee tätä rakkaudesta lajiin, niin on erittäin epämiellyttävää ja jopa inhottavaa järjestäjien kannalta joutua niinä isoimpina hetkinä (ilmojen auettessa & tapahtuman päättyessä) käsittelemään valituksia. Vie vähän motivaation tehdä asioita. 
 
Sanottavaa ois vaikka ja kuinka, mutta tässä kaikki tällä erää. Ensi kertaan...



RE: Mitä moloo 2.0 - saska - 04-12-2020

[Image: giphy.gif]


RE: Mitä moloo 2.0 - SpicyTime - 04-12-2020

Moikka moikka, ihan asiallista moloilua

Sori etten vastannu sillon ku kysyit että mikä hiertää, mä en vaan legitisti jaksanu siinä kohtaa koko asiaa lähtee puimaan kun tuntuu siltä että kaikki smashfinlandiin liittyvä keskustelu nyt kuohuu vaikka turnauksia on tasan nolla. Itseäni myöskin ärsyttää tämä että IRL keskustelua nyt on tasan nolla ja siksi osin on myös pelkään siitä että tekstistä mitä kirjoitan välittyy väärä kuva ilman että voin sitten seuraavassa tapaamisessa selittää paremmin jos tuntuu siltä että on välittynyt (esimerkiksi vääränlainen sävy). Tietenkin nyt kun en ottanut asiaa esille DM:issä  niin ymmärrän täysin että ajattelet noin ja oon pahoillani. Oma moka

Mulla on aika isoja erimielisyyksiä siitä miten monia puhtaasti sosiaaliseen puoleen smashfinlandiin liittyviä asioita on tehty ja tehdään, vaikkakin ymmärrän miksi niitä tehdään. Oma käsitykseni systeemisistä ongelmista vaan tuntuu olevan aika erilainen hallituksen käsityksiin.

Jos sulle käy niin voidaan joku päivä enemmän jutella DM:issä sitten. Smashfinlandjuttuihin aattelin ite lähtee taas enempi sitten kun on turnauksia, itellä tuntuu kärjistyvän enempi toksiseksi meininki mitä enemmän tää homma siirtyy täysin online.

Sitä en halua ollenkaan vähätellä että miten paljon oot hommaa tehny ja hyvää saanu aikaiseksi smashfinlandin eteen, ihan esimerkiksi yhdistyksen saaminen jonkinnäköiseen järkevään kuosiin että se tekee asioita, parempi rakenne turnauksille kalenterissa, standardoidut PR:ät, sponsoreita toimintaan ja monen turnauksen TO:ttaminen. Sulla on kanssa omien opintojenkin eteneminen takkuillut kun oot sen verran tehny hommia smashfinlandille. Yhdistys jää kokonaisuutena paljon paljon parempaan kuntoon kun puheenjohtajan pestistä lähdet kuin missä se oli kun otit pestin. Harmittaa kovasti että tämmöset jutut pääsee paisumaan näihin mittaluokkiin kun käytännössä kyse on vain  osasta mitä teet hallituksen puheenjohtajana.


RE: Mitä moloo 2.0 - mayhem092 - 04-13-2020

Kiitos vastauksesta Kavan!

Hyvä, että ymmärrät minun näkökulmasta miksi pidin aika erikoisena käytöksenä. Voimme puhua DM:llä asioista aivan mainiosti ja kiva kuulla, että tekeminen kiinnostaa edelleen. Ymmärrän, että nykyiset maailman ja elämän olosuhteet vaikuttaa monella tapaa erinäisiin asioihin. Toivon kuitenkin, että kaverini pystyvät puhumaan minulle suoraan eikä välikäsien kautta.

Eri mieltä saa ja on jopa hyvä olla sillon tulee haastettua niitä toisten ajatuksia ja päätöksiä. Minulle saa sanoa vastaan ja toivonkin kaikilta aina asioissa rehellisyyttä. Se ei johda mihinkään, että mielipiteitä pimitellään. Kuitenkin toistan alkuperäisessä postauksessa esille tuomaani pointtia siitä, että kritiikille on aikansa ja paikkansa.


Näihin sosiaalisen puolen ratkaisuihin totean, että kyse ei ole ainakaan minun näkökulmasta enää pelkästään serverin moderoinnista vaan meillä oli aito tarve reagoida asioihin ihan ihmisten terveyden ja turvallisuuden vuoksi. Asioiden arkaluontoisuuden takia en lähde avaamaan tapauksia sen enempää, mutta käsitellyt tapaukset eivät enää rajoitu pelkästään huonoihin vitseihin vaan oikeasti apua tarvitseviin henkilöihin, jollaisia tapauksia kenenkään meidän hallituksesta, moderaattoreista tai ylipäätään kenenkään ei ammattilaisen ei tulisi ratkoa. Tämä siksi, että tilanne voi oikeasti mennä vain huonompaan suuntaan kun asialle laitetaan joku kenellä oikeaa ammattitaitoa ei löydy. Ainakaan omalla kohdalla siis ei ole missään nimessä kyse minkään moderaattorin palkkaamisesta. En sitten tiedä miten muut asian tulkitsi.

Korostaisin vielä tässä kohtaa sitä, että varsinaiset hallituksen jäsenet eli minä, Rush, Paju, Jekku ja Tuutti ei olla ainoita, jotka näitä asioita ovat olleet pohtimassa vaan kaikille hallituksen toiminnassa mukana oleville on kyllä annettu mahdollisuus sanoa kantansa ja tuoda mielipiteensä esille.


RE: Mitä moloo 2.0 - RTpmwe - 04-13-2020

Long have we waited, mitä moloo 2.0 finally activated

Tärkee topicci taas joka käsittelee tärkeitä asioita joten eiköhän tässä iteki laiteta parit luikaukset

Avoin keskustelu on aina tietenki hyvästä, vaikka vaikuttaakin että sellasta ei hirveesti oo nyt ollukaan näiden asioiden tiimoilta. Uskon että asiat voidaan ratkaista puhumalla ja päästä kaikkia miellyttävää konsensukseen eli tilanteeseen joka on paras mahdollinen suurinta osaa ihmisiä ajateltuna. Minusta koskaan kun tehdään asioita yhdistyksen tai minkä tahansa yhteisön puolesta niin ei tulisi ajatella omaa etua ensisijaisesti vaan sen yhteisön etua jonka asiaa ajaa ja jonka tulevaisuudesta on päättämässä, jos haluaa ajatella ensisijaisesti omaa etuaan niin ei ole silloin oikeassa paikassa. Se että tekee asioita niin että saa itsensä näyttämään mahdollisimman hyvältä muiden silmissä on väärin jos ei kerro miten asiat oikeasti ovat tapahtuneet vaan kertoo kontekstista erillään olevia viestejä jopa muokkaillen niitä, eli toisinsanoen valehtelua jotta itse näyttäisi hyvältä ja antaisi kuvan että itsessä ei ole mitään vikaa, jokainen ihminen kuitenki tekee virheitä ja on juuri sitä vastuunkantoa sanoa että näin tehtiin ja sillä selvä. Creditin ottaminen muiden työstä on myös kohtalainen dick move.

RT: Tiedän kyllä että oon aika roiskumisaltis, ei sitä voi kiistää. Tietty monia asioita ois voinu jättää sanomatta, mutta myönnän rehellisesti että oon ne sanonu eikä siitä sen enempää tehty mikä tehty. Väärinkäyttäytymisestä tulee aina seurata rangaistus enkä kiistä sitä. Se mitä mayhem sanoi on ihan totta että pitäisi tykittää ne filtterittömät viestit sellaseen paikkaan minne ne voi työntää että jatkossa panostetaan siihen. 

mayhem: En tajua miten kukaan jaksaa nähdä näin paljon vaivaa tämän skenen eteen, mutta hyvä että näin on. mayhemin työpanosta SmashFinlandin eteen ei voi missään nimessä vähätellä, joten en ymmärrä tätä kitinää mitä lähes asiasta kun asiasta riittää, jos ei miellytä niin tehkää ite paremmin. Onneksi mayhem sanoi minulle viime kesänä että tulisin bob omb shelteriin, sillä ennen sitä oli noin parin vuoden pelaamattomuuden putki ja sain taas motivaatiota pelata Meleetä.

Kaikki ne jotka valittaa turnauksien aikatauluista, pooleista jne. : Jos ette ole itse ikinä järjestäneet mitään isoa turnausta niin ette tiedä kuinka paljon työtä sellaisen turnauksen järjestäminen vaatii. Turnausjärjestäjä on 100% varmasti miettinyt asiat niin että ne soljuisivat mahdollisimman hyvin jokaista turnauskävijää ajatelle ja ne turhat "Voitko laittaa mut wave B" "Millon poolit julkaistaan" "Millon sitä ja millon tätä" on täysin turhia asioita joita TO ei halua kuulla kesken turnauksen kun on paljon muitakin asioita joista huolehtia. Ottakaa itse vastuuta omasta suoriutumisesta ja odottakaa kärsivällisesti niin kyllä asiat selviävät

Nykyinen hallitus: Ootte tehny todella hyvää työtä sen eteen että Smash kasvaisi suomessa paljon isommaksi eSports peliksi kuin mitä se nyt on ja teidän työpanosta ei voi vähätellä. Mun mielestä on suoraan sanottuna todella epäreilua miten paljon vihaa saatte niskaan erinäisistä päätöksistä siihen nähden miten paljon hyvää olette saaneet aikaan lyhyessä ajassa skenen eteen. Ne jotka tunnistatte itsenne edellisestä lauseesta, niin yrittäkää ajatella pintaa syvemmältä ja myös siltä kantilta mikä ei suoranaisesti auta teitä, se voi auttaa jotain muuta. Kiitos!

Jekkukissa: Opettele pelaamaan. Kiitoksia hallitusvastuun kantamisesta

Seuraava SmashFinlandin pj: Onnea matkaan

saska: Paljon pusuja ja haleja


RE: Mitä moloo 2.0 - Mr.Arska - 04-13-2020

Hellou, omasta mielestäni hyvä kirjotus ja melko varmaan tarvittu.
Omat pari senttiä asioista tällei uudemman skeneläisen näkökulmasta:

Vurkyn ja Mayhemin keissi
Tän postin ja Vurkyn ekan vastauksen Discordin puolella lukemisen jälkeen ite luulen että tää on pääasiassa vaan väärinymmärrys, eikä Vurky oikeesti yritä sabotoida toimintaa. Olis kuitenkin hyvä että käydään nytten nää ongelmat läpi ja yritetään nytten kun on kissa pöydällä parantaa kommunikaatiota. Teidän kahen päätös selvitättekö asiat täällä/DMis/hallitusservulla/missä ikinä. En usko, että tää on mikään mahoton tilanne selvittää.

Kavanin osa on oikeastaan vaan hänen ja mayhemin välillä ja ei oikein oo lisättävää siihen.

Ylilyöntejä laittaneet ja nuorisotyöntekijän palkkaaminen
En kyllä ite ymmärrä miten päätyy mielitilaan jossa ajattelee, että on hyvä (tai edes jotenkin hyväksyttävä) idea laittaa joitain asioita mitä stressihuoliin laitettiin ennen sen poistamista. Lapset, muistakaa miettiä mitä nyt haluutte laittaa 700+ henkilön public serverille ennen kun painatte enteriä. Mahollinen idea nuorisotyöntekijän palkkaamisesta kuulostaa paperilla mun mielestä ihan hyvältä idealta. Tietysti pitäisi toteuttamisen kanssa olevat ongelmat selvittää, mutta pelkkänä ideana voisi olla ihan käytännöllinenkin jos taas tarve nousee.

Päätöksistä valittelu/päätöksien tekoihin osallistuminen
Ottaen nytten tän viimeaikaisen stressihuoli tilanteen esimerkiksi, ongelma tais olla enemmän just se, miten päätös toteutettiin ja "täydet" perustelut tuli vasta jälkeenpäin. Uskoisin, jos heti poistamisen sijasta oltais kuulutettu "Stressihuolet lukitaan/poistetaan päivässä", modeille kerrottu alustavasti ja samalla laitettu se selvä perustelu päätökseen, ei olis ollut niin kaaoottinen tilanne. Nytten jälkeenpäin miettien Stressihuolet-kanavan poisto oli aiheellinen ja hyvä asia, mutta siinä sen illan kaaoksessa en kyllä ollut samaa mieltä poistamisen kanssa.
Tästä postista, Stressihuolien poiston jälkeisestä feedbackistä ja Vurkyn vastauksesta tulee mulle tunne, että modit ja haliitus on hieman eriytyneet toisistaan, joka ei oo ollenkaan hyvä asia. Jos tosin on niin, että modit ei voi tehä hirveesti mitään ilman että ensin kiertää hallituksen kautta, en itse oikein hirveesti ees näe pointtia modejen olemassaoloon. Mun mielestä modeilla pitäis ainakin olla oikeus mutee/timeouttaa henkilöitä ilman että pitää ensin kysyä hallituksen puolelta mielipidettä/lupaa. Ymmärrän tietysti ettei oo vaan niin simppeliä että luvat vaan läppästään modeille, mutta jotain pitäisi tehä. Tietysti jos näin on jo ja oon vaan ite ymmärtänyt väärin, hyvä.
Sitten päätöksien tekoihin osallistumiseen. Omalta puolelta yritän pääasiassa edistää skeneä järjestämällä turnauksia ja myös osallistumalla esim. PRn laatimiseen ja tietysti kyselyiden täyttämiseen. Kun itelläni prioriteetti on kuitenkin koulu ja muut Smashin ulkoiset hommat, en oikein usko että pystyisin olla osa hallitusta isolla tavalla. Riippuen millaisia toimihenkilön paikkoja mahdollisesti vapautuu, voisin aatella niihin hakemista, mutta tällä hetkellä en tiedä kuinka hyvin pystyisin olla osa hallituksen toimintaa. 

Turnauksien aikana niistä valittelu
Kun ei oo itelläni vielä hirveesti TO-kokemusta (Bissemblyssä seedaus ja bracketin hoito ja Poravaunu 9n suunnittelu/ult striimin hoito/ultin seedaus), ei oo hirveesti mahista puhua aikasempien kokemuksien perusteella. Oon kyllä samaa mieltä, että suuret valitukset voisi säästää turnauksen jälkeen ja ei hirveesti hyvää tee että turneen aikana pommitetaan valitteluilla. Pienemmät asiat, kuten yksittäiset pahat teamkillit on mun mielestä ok sanoa tapahtuman aikana, niin kauan kun niistä ei tapahtuman aikana jatkuvasti huutele TOille ja ymmärtää, jos niille ei voi mitään tehä. Tietysti sitten on myös tärkeää ketoa ajoissa, jos tarttee esim. matkustamisen takia olla B-aallossa. Aikatauluista valittamisen voisi kyllä jättää täysin, kun kaikki päällemenevät on yleensä vaan sattumia jotka johtuu liian monesta asiasta. Aikakonfikteja saa toki sääliä, mutta ei niitä pitäis ikinä syyttää TOiden piikkiin, kun luultavasti taustalla on käyty jo muut vaihtoehdot läpi.

Kiitokset
Kiitän Mayhemiä siitä, että oikeesti päätti puhua asiasta ja yleisesti hallitusta skenen yleistä hyvää kohti työskentelystä. Arvostan teidän työskentelyä paljon, ja uskon että viette Suomen skeneä positiiviseen suuntaan. Alustavat kiitokset myös nyt niille, jotka myös antaa oman mielipiteensä asioista tulevaisuudessa.


RE: Mitä moloo 2.0 - Jekku - 04-13-2020

Mulla on itellä ollut samansuuntaisia ajatuksia jo jonkun aikaa ja hyvä avaus, vaikka harmittaa että joudutaan taas näihin puimisiin.

Mun viestit leviävät usein pituudeltaan käsiin, joten yritän typistää. Itsellä on kahteen asiaan kommenttia: Stressihuoliin ja Vurkyn toimintaan. Molempia voin avata lisää jos jotain asiaa ei heti tästä ymmärretä.

1.       Stressihuolet

Voin suoraan sanoa, että olen ollut poistamisen kannalla jo jonkun aikaa, vaikka koinkin käyttäneeni stressihuolia suht aktiivisesti. Syynä ei ole tosiaankaan vain se, että välillä roiskuu niin, että näitä yksittäisiä bannin arvoisia asioita on tullut esille. Isoin syy itselle näiden lisäksi on, että stressihuolten ilmapiiri on minun näkemykseni mukaan mennyt siihen pisteeseen, että siellä hyväksytään avoimen seksististä (siellä on aika avoimen naisvihamielistä puhetta usein, on jaettu yksityishenkilöiden tindereitä ja näitä porukalla kommentoitu ym.), rasistista (levitelty sellaisista lähteistä totena ”uutisia”, joiden todenperäisyys ei kestä lähempää tarkastelua), homofobista ja transfobista (slurreja käytetään aika helposti ilman sen kummempaa miettimistä ja seurauksia, asioita tuodaan esille hyvin mustavalkoisena) sisältöä ja harrastetaan muutenkin edgyilyä harmaalla alueella. Tuntuu, että ilmapiiri kannustaa tietynlaisia ihmisiä oksentamaan huonon olonsa sinne muiden sosiaalipornohalujen tyydyttämiseksi. Ja tämä on luonnollisesti se syy, miksi ihmiset tämän kanavan pariin halusivat toki hakeutuakin ja mikä siinä vetoaa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kyseinen sisältö ei kuulu noin isolle peliyhteisön julkiselle serverille. Nää ylilyönnit ja niiden kiihtyvä tahti vaan jotenkin vielä korosti tätä ilmapiiriä, ja sitä ei pitäisi mielestäni hyväksyä tuollaiselle serverille. Näille asioille voi minun mielestäni tosiaan olla omat kanavansa pienemmillä porukoilla. Se, miten nopeasti asiat tapahtui onkin sitten toinen asia.

2.       Vurky
Vurky tahallaan tai tahtomattaan (en voi tietää) aiheuttaa toimillaan ja sanavalinnoillaan sellaista turhaa kitkaa hallitustoiminnan ja skeneläisten välille. Toimarin tehtävä on osallistua yhtä lailla kokouksiin ja yhteisten asioiden puimiseen kuin muidenkin, ja Vurky on käsittääkseni tietoinen siitä, että on toimarina. On ollut puhetta, että koska sattuu olemaan admin serverillä ja toimarina, edustaisi myös jollain lailla moderaattoreita esim. kokouksissa. Tässä ei ole mitään vikaa, kuulostaa hyvältä. Itsestäni vaan tuntuu, että Vurky itse näkee jonkunlaisen tarpeen toimia välikätenä skeneläisten ja hallituksen välillä, vaikka tällainen on täysin turhaa. Skeneläisten ja jäsenten pitäisi pystyä olemaan muutenkin vapaasti hallitukseen yhteydessä vuoropuheluna. Tässä on ainakin omasta mielestä iso ero. Saa olla eri mieltä ja herättää keskustelua ja kritisoida. Monesti tulee kyllä vähän enemmän sellainen flegu ja myöntelevä olo Vurkysta noissa kokouksissa itsellä silti vaikka kovasti tuntuu sitten muualla puivan ja korostavan miten on ollut vastaan.

Omasta mielestäni Vurkyn pitäisi ymmärtää, ettei hänen tarvitse toimia minään kaksoisagenttina hallituksen ja jäsenten välillä ja hämmentää soppaa, vaan ihan vaan chillisti puhaltaa siihen samaan hiileen kuin muutkin. Musta tuntuu, että Vurky omalta osaltaan on nimenomaan vaikuttamassa siihen, että jengi luulee, että hallitus tekee mielivaltaisia päätöksiä siellä sun täällä ja tekee mitä lystää hetken mielijohteista. Eikä todellakaan korjaa niitä väärinymmärryksiä mitä jengillä on saattanut olla esim. hänen roolistaan ja siitä ettei tiennyt jostakin. Asioista kyllä keskustellaan, ja ihmettelen miten jätkä saa ihmiset uskomaan, ettei tiedä asioista tai ole niihin vaikuttamassa, kun istuu samoissa kokouksissa ja pystyy samalla tavalla osallistumaan kuin esim. minäkin ja lukee tasan samoja viestejä kuin esimerkiksi itse luen. Se, että Vurky jättää korjaamatta näitä käsityksiä kertoo jo paljon. Onko jokin tarve olla se hyvä jätkä sitten ja rakentaa kontrastia muihin vai onko jotain muuta, en tiedä.

Vurky hämmentää toimintaa esimerkiksi heittelemällä kesken kokousta ihme kommentteja eri kanaville. Esimerkiksi silloin, kun korona alkoi olla vakavammalla tolalla ja mietittiin mitä turnausten kohdalla kannattaa tehdä, Vurky laittanut Ultikanavalle kesken kokousta ”hallituksen kokous menossa” ja ”inb4 kaikki turnaukset perutaan”. Ei minusta ihan sitä parasta ja toivottua viestintää toimarilta kun asiat vielä mietinnässä. Lisäksi ihmisillä on ollut vielä julkaisematonta tietoa pienistä muistakin asioista ennen kuin on saatu infoa kootusti ja järkevässä muodossa ulos.

Tuo sääntöpäivitysasiakin, niin juuh. Teknisestihän antoi toki Rushille ja Kassille kunniaa sivulauseessa, mutta kyllä se nyt on eri asia hallituksen nimissä julkaista uudet stagelistit ja säännöt kun itse käydä yksityisenä henkilönä ekana kertomassa parhaita paloja ihmisille ja saada ne ekat kiitokset.  Tällainen turhanpäiväinen sooloilu ei mielestäni kuulu järjestötoimintaan vaikka miten katsoo. Ei kukaan muu tietääkseni käyttäydy samalla tavalla.

Sekin, että Vurky sanoo serverin luovuttamisen olleen ihan fine, mutta toisessa yhteydessä puhuu asiasta sanoilla ”- - mutta mayhem vaati servun yhdistykselle ja hallitukselle.”, kertoo vähän erilaisesta suhtautumisesta. Screenshotteihinkinkin on hieman vaikea luottaa, kun nyt huomasi, että jätkä on käynyt muuttelemassa sanavalintojaan jostain. Vähän samanlaista hommaa kun secretumin aikaan yhtä viestiä muokattu sen 15 kertaa (jonnet ei muista). Ei herätä erityistä luottamusta ja laittaa pikemminkin kyseenalaistamaan että mikä tässä nyt on se pointti.

tldr; Vurkyn käytös ja puheet on ristiriidassa ja aiheuttaa turhaa hämminkiä, kun asioita voisi käydä läpi ilman tällaista turhanpäiväistä touhuamista siinä välissä. Kaikilla kuitenkin yhteinen tavoite, että skene voisi kasvaa ja kukoistaa. Stressihuolet oli kyseenalainen kanava, normaali keskustelu on silti tervetullutta.

Bonus:

RT: Hyvä jos skarppaat.

Jakeee: Älä oo niin suolanen äläkä sabotoi itteäs vaan siksi että pelottaa hävitä Falcolla. Mitähän tuolle jakeeeee.zipille pitäs tehä.


RE: Mitä moloo 2.0 - Vurky - 04-13-2020

Mielestäni väitökset ovat kohtuuttomia, paisuttelua, väärinymmärryksiä ja osa silkkaa väärää infoa. Tarkoitukseni ei ole missään vaiheessa ollut luoda kränää hallituksen ja scenen välille. Päinvastoin, olen halunnut tuoda ilmi kommentteja ja kysellyt scenen ihmisiltä asioita, joita haluaisivat meidän käsittelevän kokouksessa. Mielestäni on tärkeää, että hallituksen ja scenen välillä pysyy avoin yhteys. Hallituksen rooli ja työnkuva on muuttunut, ja se on aiheuttanut sekavuutta ihmisten kesken. Ihmiset ovat myös antaneet palautetta siitä, että hallituksen viestintä ei ole tarpeeksi läpinäkyvää. En myöskään ole väistellyt vastuuta tai hakenut "gloriaa".

"Kelataan asioita taaksepäin siihen, kun kävimme keskustelua serverin tilanteesta. Sanoin jo silloin, että minun mielestäni on äärimmäisen tärkeää, että yhdistyksellä on olemassa virallinen Discord server ja sanoin, että mielestäni tuo SmashFinland nimeä kantava nykyinen serverimme olisi siihen oikea vaihtoehto, mutta mikäli sitä ei sinulta saada siihen niin joudumme luomaan uuden serverin. Alun erimielisyyksien jälkeen päädyimme kuitenkin yhdessä tuumin siihen, että järkevin on jatkaa tuolla serverillä, sinä adminina ja samoilla moderaattoreilla. Missään kohtaa en sitä ole itselleni tai yhdistykselle vaatinut kuten olet useamman kerran väittänyt. Tällöin sinulle suurin ongelma vaikutti olevan se, että serverin hallinta ei olisi sinulla."

>minun mielestäni on äärimmäisen tärkeää, että yhdistyksellä on olemassa virallinen Discord server ja sanoin, että mielestäni tuo SmashFinland nimeä kantava nykyinen serverimme olisi siihen oikea vaihtoehto, mutta mikäli sitä ei sinulta saada siihen niin joudumme luomaan uuden serverin.
>Missään kohtaa en sitä ole itselleni tai yhdistykselle vaatinut kuten olet useamman kerran väittänyt

Tätä en ymmärrä. Pyysit servua hallitukselle, keskustelimme asiat läpi, suostuin ja olen ollut alun epäselvyyksien jälkeen täysin fine asian suhteen. Tulimme yhteisymmärrykseen, kun puhuimme asiat läpi kasvotusten. Halusin käydä f2f asiat läpi ennenku teen päätöksen asiasta. En ole myöskään missään vaiheessa halunnut aiheuttaa kränää tai halkaista sceneä. Tästä syystä en halunnut, että joudutte tekemään uuden servun, jonka takia halusin antaa servun pois. Mielummin luovuin "vallasta" kun se, että scene menettää satoja jäseniä ja pidän servun itselläni. En nähnyt järkeä siinä, että hallitus joutuu aloittamaan alusta jäsenien keräämisen servulle.  Jos olisin ollut "vallanhimoinen" ja haluaisin sceneen eripuraa, niin olisin haistattanut vitut servuvaihdoksesta ja sanonut, että "tehkää vaan rauhassa uus, mä pidän tän ja muutan vaikka nimen Suomi Smashiksi."


"Olet siis tässä viimeisen reilun puolen vuoden aikana pitkälti vältellyt aitoa vastuuta ja sikäli mikäli on ollut mahdollista käynyt nappaamassa ns pisteet kotiin"

Tämä ei pidä paikkaansa. Olen ollut aktiivisesti keskustelemassa ja päättämässä asioista heti kun kävi ilmi, että TOIMIHENKILÖT voivat myös päättää asioista. 

Sillon aluksi Ulti säännöissä oli kaikenmaailman epämääräisyyttä, kun toimihenkilöt eivät tienneet (en ollut ainoa), että toimareilla on päätäntävaltaa/sanavaltaa kun en ole hallituksessa vaan toimarina. En myöskään tiennyt, että toimarin valtuudet ulottuu ylemmäs kun oma "vastuualue", koska aikasemmilla hallituskausilla toimarit pysyivät lähinnä omissa toimitehtävissään. Ja kritisoin sillon sitä, että ulti pelaajien ääni ei kuulunut tarpeeksi eikä vastannut sitä, mitä hallitus oli päättänyt, en ajatellut tässä vaan omaa kantaani tai mielipidettäni. Ollaan tämäkin asia käsitelty jo hallituksen ja toimareiden kesken.


[Image: unknown.png]

Sääntökeskustelussa olen antanu creditit rushille ja kassille stage/rulesetista, ja todennut että kävin vaan puoltamassa asiaa, en ole ottanut kehuja vastaan itselleni.

Kokousten aikana oon käyny kertomassa mitä käydään läpi jos se on ollu asiaan liittyvää mitä on keskusteltu enkä oo pitäny sitä mitenkään salaisena asiana (olet myös itse todennut etteivät ne ole salaisia tai vakavia), oon toiminu hallituksen / scenen välikätenä asioissa. Ja scene oli selvästi halunnut avoimempaa kommunikaatiota hallituksen ja scenen välille. En sillon alussa tiennyt, että kaikki pitää pitää salassa kunnes tulee virallinen lausunto kun homma on kuitenkin avointa ja sceneen liittyvää. Yksi esimerkki "salaisuuksien vuotamisesta" on se ku sanoin, että "Wi-fi weeklyt tulossa, stay tuned", jonka oli tarkoitus luoda innostusta ja hypeä ihmisille koronamasennuksen keskellä, tässä ei ole ollut taustalla mikään salaisten asiakirjojen vuotaminen tai minun mielihyvä clickbaittien hakeminen. Simppelisti se, että ihmiset innostuvat asiasta offline turnauskadon takia. Olen myös saattanut kesken kokouksen kommentoida yleisellä kanavalla jotain asiaa jota käymme läpi kokouksessa, jotta saisimme scenen näkökulmaa myös mukaan reaaliajassa. 

Ymmärrän, että tietyissä (etenkin isoissa/vakavissa) päätöksissä kannattaa antaa vaan yksi hallituksen lausunto, mutta en nähnyt wifiweeklyjen hypettämisessä väärää. En ole myöskään missään vaiheessa "vuotanut" mitään salaista sisäpiiri tietoa. Kaikki asiat joista olen maininnut kokouksen ollessa käynnissä, ovat avoimia scenen asioita, jotta näemme miten scene reagoi niihin (Esim tuleeko innostusta wifi weeklyistä). En ole myöskään viime aikoina kesken kokouksen kirjoitellut asioita, mitä kokouksissa on käyty, sen jälkeen, kun tuli selväksi se, että hallitus haluaa laittaa vaan yhden virallisen tiedotteen kaikista asioista. Mielestäni paisutat tätä asiaa aivan liikaa.


"Esimerkiksi moderoinnin osalta sinulla olisi ollut täydet valtuudet yrittää tehostaa hommaa ja viestiä paremmin siitä mikä heidän roolinsa on"
Modejen osalta odotin, että käydään läpi ne sääntömuutokset/ehdotukset mitä modeille tulee asiaan liittyen. Ja samalla selkeytetään modi/toimihenkilö suhdetta ja sitä, miten tietyissä asioissa toimitaan. Tästä oli ne sääntömuunnokset tulossa, jotka Jekku sai eilen valmiiksi. En lähtenyt sooloilemaan asian suhteen, vaan odotin hallituksen päätöstä asiaan. Kyse ei ole siis mistään "vastuun pakoilusta". Tää homma oli myös epäselvää kunnes eilen kokouksessa käytiin sitä läpi. 

Ja oon joillekin modeille jo sanonu, että on oikeutta käyttää jäähyjä/banneja ilman, että kierrättää hallituksen kautta kaikki. Ylilyönnit tulisi heti modata pois.

"Nyt toki niitä oletkin jo sieltä käynyt muokkailemassa takautuvasti jopa yli kahden viikon takaa mikä osoittaa sitä, että ymmärrät ehkä itsekin toimineesi aika väärin ja kyseenalaisesti."

Ainoo mitä edittasin jälkikäteen tästä viestistä oli se, että otin nimet pois niistä, sisältö on täysin sama. Tämä siksi, että niihin ei tarvitse enää palata, koska päätös on tehty ja asia loppuunkäsitelty, kun jengi kuitenkin ettii omilla nimillään hakusanoja. Viesti on muutettu "yks jekun ja mayhemin argumentti" -> "yks argumentti"

[Image: Nayttokuva_2020-4-13_kello_11.34.56.png?...eight=1018]

"Esimerkiksi kun olimme keskustelleet mielenterveysongelmaisten tilanteiden hoitamisesta (varsinkin nuorien osalta) niin Rushin laittama viesti "Pitää palkata oma nuorisotyöntekijä discordiin >_>", oli näppärästi muuttunut siihen, että minä ja Jekku olisi sanottu, että pitäisi palkata moderaattori Discordiin, koska kukaan ei semmosta ilmaiseksi tee. Onks toi sun mielestä fresh bro? Imo ei"

Puhelussa myös Jekku sanoi, että ei voi ilmaseks vaatia ketään sietämään/seulomaan tollasta ja sä olit samaa mieltä.

Oot myös kirjottanu näin hallituksen discordiin (Konteksti: Moderointi, nuoristyöntekijät, palkkaus):

[Image: unknown.png]

"että olet stressihuolien poistoa vastaan"

Sanoin tästä asiasta sekä kokouksessa/puhelussa että kirjotuksena hallituksen discordissa, että en ole poistamisen kannalla. Tässä lisää viestejä hallituksen discordissa, jossa totean että stressihuolet haluisin pitää ennallaan muutamaa muutosta lukuunottamatta. Sanoin kokouksessa kyllä sen, että sitä ei mun mielestä kannata poistaa, mutta rename on hyvä ja totesin vielä että "oonki vähemmistössä tän mielipiteen kans". Väitteesi siitä, että en ole antanut mielipidettäni poistamiseen liittyen on väärä.

[Image: unknown.png]

[Image: unknown.png]

[Image: unknown.png]

Tässä viestissä puollan GFää, jossa hän kirjoitti kokouksen jälkeen, että channelia ei tulisi poistaa ja se tulisi palauttaa.

"että et edes tiennyt stressihuolien poistamisesta, kunnes se tapahtui."
"Tämä on selkeästi mahdotonta, sillä olit mukana tuota päätöstä tekemässä, joten ihmettelen tätä käyttäytymistä suuresti."

Viittaan siihen, että kukaan ei tiennyt ennen kriisikokousta, että channeli poistetaan ja että toimittiin liian nopeasti asian suhteen.

Edellisyönä oli tapahtunut Heatfly -case, ja samana päivänä oli sit se "kriisikokous" asian tiimoilta jollon päätös tehtiin että poistetaan, eikä kukaan tiennyt ennen sitä kokousta et se poistetaan, kun vasta siinä kokouksessa päätettiin se.

Eli Heatfly case tapahtuu yöllä joskus kolmelta yöllä -> aamulla/päivällä päätös et jutellaan saman päivän kokouksessa lisää asiasta ja luin viestit joskus klo 13 -> kokouksen ajankohdaksi tulee klo 17 -> kokouksessa käydään läpi stressihuoli case ja päädytään siihen, että poistetaan -> stressihuolet poistetaan klo 18 heti kokouksen jälkeen.

Kukaan ei tiennyt että stressihuolet POISTETAAN ennen kokousta, edes sinä. Oli ainoastaan puhetta aikasemmin, että meininki roiskuu siellä.

Missä välissä olisi pitäny infota modeille asiasta, että nyt päädyttiin poistoon, kun kukaan ei tiennyt stressihuolien poistosta kun se käytiin vasta kokouksessa läpi ja päättämässä. Ja se poisto tuli HETI käytäntöön, 5 minuuttia kokouksen loputtua.

Sillonkuin stressihuolet "äänestys" poisto siinä tunnin kriisikokouksessa pidettiin ja selvä enemmistö oli sitä mieltä että se kannattaa poistaa, niin viime hetken juttuna sanoin/puolsin kommenttia että arkistoidaan vielä ainakin toistaseks ja katotaan miten scene reagoi, jonka jälkeen tultiin siihen tulokseen että käydään ensi kokouksessa läpi.

Totesin jopa hallituksen discord viestissä, että kukaan ei tiennyt asiasta ennen kokousta.

[Image: unknown.png]


Oon yrittäny kysellä/selvittää sceneläisten mielipiteitä ja kommentteja asioihin (en pelkästään stressihuoli channelin kohtalon mielipiteitä), jotta voisin jakaa niitä hallituksen kanssa. Hallitus on saanut kritiikkiä siitä, että viestintä ei ole ollut toimivaa, jonka takia olen pyrkinyt lisäämään hallituksen ja scenen vuorovaikutusta. Esimerkiksi eilen ennen kokousta laitoin suoraan kysymystä aktiivisille scenen tyypeille, että onko jotain jota ne haluais, että otan esille kokouksessa. Tulimme myös eilen kokouksessa siihen tulokseen, että on hyvä, että modien/hallituksen/scenen välillä on joku välikäsi. Tarkoituksenani on ollut lisätä scenen ja hallituksen välistä kommunikaatiota. Luulin, että meillä on hyvä olla tällainen "asioihin puuttuva" välikäsi, kun siitäkin oli jo puhuttu aikaisemmin ja vielä eilen kokouksessa päätetty asia näin esim. Modien infoomisen suhteen. Eli ei, tarkoituksenani ei ole sabotoida tai aiheuttaa eräpuraa, päinvastoin.

Ja tosta uudesta servusta myös sen verran, että se ei ole mikään "hallitus voi haistaa vitun". Se on jatkoa stressihuolille, niille, jotka jäivät kaipaamaan vanhaa keskustelua. Sen tarkoituksena ei ole puhua paskaa hallituksessa, vaikka ymmärrän sen, että käyttäjien keskuudessa oli närää vanhan kanavan poistosta ja hallituksen ratkaisuista. Olen myös todennut tuolla servulla, että hallitus on saanut kans hyvää duunia aikaan vaikka stressihuolien poisto ei sillon ollut mun mielestä se optimiratkasu. Mutta nyt jälkikäteen, eilen uudessa kokouksessa olin kuitenkin sitä mieltä, että se channeli voi joutaa roskiin, koska ne jotka siellä jutteli siirty toiselle servulle.

Toivottavasti vastaukset selvensivät asiaa.


RE: Mitä moloo 2.0 - Proutou - 04-13-2020

Tässä sivustakatsojana haluan tuoda esille, että en voi uskoa Vurkyn hakeneen tahallisesti kitkaa ja sabotointia tässä kiistassa olevien osapuolten välille. Tässä on käynyt useampia väärinymmärryksiä, varsinkin kun on ollut puhetta Discordin välityksellä, eikä suoranaisesti kasvokkain.


RE: Mitä moloo 2.0 - SpicyTime - 04-13-2020

Komppaan kyllä vahvasti jekun viestiä siitä, että serverillä annettaan avoimesti homofobisten, transfobisten, rasististen ja seksististen juttujen vaan käytännössä olla. Ite oon sitä kans miettiny ja että miten se saadaan tehokkaiten kitkettyä. Toivon todella että stressihuolten poiston myötä näihin puututaan vahvemmin muuallakin missä näitä tulee ilmenemään. Näitä juttuja kuitenkin ilmaantuu vähän muuallakin kuin stressihuolissa valitettavasti. Usein joutuu aika paljon näitä asioita selittämään että älkää laittako, ja useisiin asioihin ei tule moderoinnin puolelta mitään reaktiota. Jos stressihuolien poisto johtaa myös siihen, että porukka tajuaa että nää ei oo ok muissakaan kanavissa, niin hyvä vaan että stressihuolet on poissa.


Uskon että linjaukset ja moderointi nyt muuttuvat, mutta haluan myös kannustaa ihmisiä sanomaan ääneen asioista kun näkevät selkeästi syrjiviä ilmauksia meidän eri viestintäkanavissamme. Moderaattoreita saa pingata tälläisen takia, tai voi pistää myös dm modelle.


RE: Mitä moloo 2.0 - Vurky - 04-13-2020

>"näkee jonkunlaisen tarpeen toimia välikätenä skeneläisten ja hallituksen välillä, vaikka tällainen on täysin turhaa."
>"ettei hänen tarvitse toimia minään kaksoisagenttina hallituksen ja jäsenten välillä ja hämmentää soppaa"

[Image: unknown.png?width=1066&height=678]

[Image: unknown.png]

Tällaisten palautteiden takia olen toiminut enemmän välikätenä, ja kysellyt mitä scene ajattelee asioista. Mielestäni on hyvä, että joku seuraa mitä missäkin puhutaan ja voi näin infota asiasta hallitukselle. Ymmärrän, että hallituslaiset voivat itsekin lukea kyseistä palautetta, mutta olen pyrkinyt edistämään viestinnän välillisyyttä ettei hallituksen aina tarvitse lukea joka paikkaa. Olen myös ollut aloitteellinen osapuoli kysyessäni palautetta muilta näiden jälkeen. Hallitus on myös itse tunnustanut sen, että viestintää/avoimuutta tulisi lisätä, joten en ymmärtänyt tehneeni vääryyttä, kun toimin enemmän välikätenä viestien välityksessä. Olen myös discordissa "Discord toimihenkilönä", ja ajattelin moisen homman olevan soveliasta minun toimihenkilön rooliin, kun vastaan servusta Admin roolilla mayhemin ohella, luen servua aktiivisesti ja keskustelen aktiivisesti. Toimenkuvaani ainakin kuuluu nykyään Modien ja hallituksen välien yhteydenpidon lisääminen, mutta oletin sen olevan ok, että tuon scenen näkemyksiä esille asioihin myös, etenkin kun sceneläiset ovat sitä pyytäneet ja hallitus on tunnustanut sitä, että viestintää, läpinäkyyvyyttä ja avoimuutta tulisi lisätä.



[Image: unknown.png]
[Image: unknown.png]

Kuvan kaltaiset kysymykset ovat täysin neutraaleja ja puolueettomia, enkä ole yrittänyt sörkkiä vastausten laatua tai äänensävyä. Vastaukset olen laittanut eteenpäin sellaisina, kuin ne ovat kirjoitettu. Moni vastauksista/palautteista on ollut negatiivista, josta hallitukselle on saattanut tulla sellainen kuva, että yrittäisin jotain kränää aiheuttaa tai laittaa kapuloita rattaisiin, kun olen neutraalisti selvittänyt scenen aktiiveilta asioita ja viestinyt eteenpäin sitä, onko ihmisillä jotain asiaa tai palautetta jostain asiasta, joka olisi hyvä mainita hallituksen kokouksessa.


>"Toimarin tehtävä on osallistua yhtä lailla kokouksiin ja yhteisten asioiden puimiseen kuin muidenki"

Olen yhtä lailla osallistunut kokouksiin, keskusteluihin, jakanut mielipiteitäni, vaikuttanut asioiden puimiseen sen jälkeen, kun selvennettiin toimareiden valtuutus tähän, josta on jo rutkasti aikaa.

>"osaltaan on nimenomaan vaikuttamassa siihen, että jengi luulee, että hallitus tekee mielivaltaisia päätöksiä siellä sun täällä ja tekee mitä lystää hetken mielijohteista"

Itselle tulee mieleen se stressihuolien poisto, joka oli mielestäni hetken mielijohteesta toimittu, ilman konsultointia modeilta / sceneltä. Jälkikäteen myös hallitus oli sitä mieltä, että toimittiin erittäinen äkkinäisesti ja ilman ennakkovaroitusta.

>"Tuo sääntöpäivitysasiakin, niin juuh. Teknisestihän antoi toki Rushille ja Kassille kunniaa sivulauseessa, mutta kyllä se nyt on eri asia hallituksen nimissä julkaista uudet stagelistit ja säännöt kun itse käydä yksityisenä henkilönä ekana kertomassa parhaita paloja ihmisille ja saada ne ekat kiitokset.  Tällainen turhanpäiväinen sooloilu ei mielestäni kuulu järjestötoimintaan vaikka miten katsoo. Ei kukaan muu tietääkseni käyttäydy samalla tavalla."

????
Kävin jakamassa positiivista kommenttia asiasta ja mainitsin ihan selvästi.



[Image: unknown.png]

ja aikaisemmin postattu

[Image: unknown.png]


RE: Mitä moloo 2.0 - mayhem092 - 04-13-2020

Hienoa, että vastasit. En lähde itse tykittelemään sivua täyteen screenshotteja, mutta koitan vastata kattavasti siihen mitä tuot esille.

Kun ulkopuolinen lukee nämä viestit voi niistä toki edelleen helposti vetää johtopäätöksen, että kaikki olisi sinun puolelta tehty niinkuin on kuulunutkin. Kuitenkin se suurin ongelmia aiheuttava tekijä on kommunikointityylisi, jossa jätät erittäin oleellisia pointteja pois. Esimerkiksi annan nyt tuon stressihuolet tilanteen. Tosiaan on täysin selvää, että keskustelujen aikana ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja jos luet viestiäni tarkemmin sanoin, että et keskustelun aikana korostanut erityisesti sitä, että olet stressihuolien poistoa vastaan. Et myöskään tuonut esille pointteja, että moderaattoreille tulisi viestiä asiasta etukäteen tai että asiaa kannattaisi harkita vielä. Keskityit keskustelussa ainoastaan pitämään huolen siitä, että logit säilytetään. On siis melko harmillista, tiettyjä asioita sanomatta jättämällä ja sopivilla kommenteilla, ohjata muita ymmärtämään, että muut olisivat näin kaikessa hiljaisuudessa vain päättäneet.

Logien säilyttämisen tarkoitus toki valkeni jälkikäteen kun olit samana iltana luonut uuden serverin. Uudella serverillä melkolailla heti oli kommentoitu, että edes Vurky ei tiennyt asiasta. Tätä et kuitenkaan korjannut ja väitän, että suurelle osalle oli jäänyt käsitys siitä, että et oikeasti tiennyt. Olit yhtälailla mukana sitä päätöstä tekemässä vaikka mielipide asiaan olisikin eri. Keskustelun aikana kuitenkaan et asiaan vastaan laittanut. Mielestäni erillinen server on erittäin hyvä asia tuollaiselle keskustelulle jos sitä ei pystytä pitämään hyvän maun rajoissa. Se mikä siinä kuitenkin on ongelmallista on se, että tällä sinun omalla ratkaisullasi, josta et kenellekään muulle viestinyt aiheutit sen, että meidän suunnittelema muutos Discordin keskusteluiden uudelleenjärjestelylle ei voi ikinä toteutua tarkoitetulla tavalla. Jos tarkoituksena olisi ollut aidosti ja oikeasti tehdä yhteistyössä jotain järkevää olisit aiheesta meille muille puhunut.

En myöskään itse ainakaan missään vaiheessa ollut tietoinen, että moderaattoreilla on käsitys, että heillä ei ole valtuuksia toimia. Useampaan kertaan olen sanonut, että linjaukset siitä mitkä säännöt ovat jne pitää jatkossa tapahtua kokouksissa, mutta sen sijaan moderointi tapahtuu edelleen ihan kuten ennenkin. Jos sinä siis tiesit, että moderaattorit eivät koe olevansa kykeneviä moderoimaan, olisit tästä voinut missä tahansa vaiheessa mainita.


Olet myös erittäin vahvasti ollut edesauttamassa sitä, että yhteisön käsitys meidän päätöksenteosta on, että varsinaiset hallituksen jäsenet päättää asiat ja toimihenkilöt olisivat vain jotenkin erillinen osa. Totuushan on erittäin kaukana tästä. Kun tehdään joukkona asioita on erittäin kyseenalaista lähteä toimimaan päätöksien tarkoitusperien vastaisesti varsinkin ilmoittamatta asiasta muille.

Minun näkökulmasta sinulla on ollut todella harkittua toimintaa sen eteen, että pystyt näyttämään ja osoittamaan asiat sinun kannalta positiivisiksi tapahtuipa ympärillä mitä tahansa. Pitkään puntaroin sitä, että etkö oikeasti vain ymmärrä mitä aiheutat kommentteillasi vai teetkö sen tarkoituksella, mutta en itse ainakaan aiempaan usko tällä hetkellä. Vaikka sinulla on ollut mahdollista olla tekemässä muutoksia ja päätöksiä, vielä erityisesti Discordiin liittyen joka se suurin murheenaihe tässä on ollut, niin todellisuudessa vasta aivan viime aikoina olet siinä aktivoitunut ja sekin oikeastaan tän stressihuolet keissin yhteydessä (joka sitten taas monelta muulta osin meni minun mielestä aika kyseenalaisesti).

Ehkä jopa suurin tietynlaista vastakkainasettelua aiheuttava tapasi on ollut tuoda esille hallituksen uhriutumista. Tätä en oikeasti edes käsitä, koska kontekstissaan sinä olet osa sitä joukkoa. Kun puhutaan yhdistysten hallituksesta (tai vastuuhenkilöistä) ovat toimihenkilöt erittäin merkittävästi mukana niissä. On yleisesti ottaen melko harvinaista, että näin ei olisi. Ainakaan itse en ole yhdenkään sellaisten yhdistysten toimintaa nähnyt. En tiedä mitä tällä olet hakenut takaa, mutta se ei ainakaan varmasti mitään hyvää saa aikaiseksi.

Arvostan, että vastasit. Olen silti edelleen siitä ehkä hieman harmissani, että et kykene huomaamaan toiminnallasi aiheuttamia ongelmia, mutta uskon, että ilman puhdistaminen ei ainakaan tämänkään asian kannalta pahitteeksi ole. Motiivini näille viesteille ei ole millään tasolla henkilökohtaiset vaan olen aidosti harmissani siitä miten nämä negatiiviset tapahtumat ovat vaikuttaneet yhteisöömme ja tälläinen toiminta ei sitä ainakaan edesauta. Oma toive on se, että tästä avoimesta keskustelusta seuraa hyvää ja että jatkossa kaikki pystyvät toimimaan paremmin.


RE: Mitä moloo 2.0 - SpicyTime - 04-13-2020

Jahas, ajattelin että en vastaile mitenkään syvemmin tähän lankaan mutta taidanpa syöstä lusikkaani syvemmälle soppaan sittenkin.

Pistetään vähän lyhyesti omaa mietettä siitä että mikä nyt mättää smashfinlandin puolella: Stressihuolien laatu on vain oire laajemmasta ongelmasta eikä mikään alue johon on rajattuna kaikki skenen ongelmat. Toksista tekstiä on nähty ja joskus puitukin mm yleisellä, turnauksissa ja miiteissä, meleekanavalla sekä ajoittaisten turnausten kanavissa. Käsittääkseni myös muutamaa bannia on jaeltu siitä mitä on ultikanavalle kirjoitettu. Joten tämä ongelma ei ole millään tavalla rajattuna johonkin tietyn kanavan käyttäjäkuntaan ja että muut voivat jotenkin sanoutua irti ongelmien passiivisesta hyväksynnästä sanomalla että stressihuolet on huono kanava tmv. 

Viime aikoina on ollut aivan äärimmäisen huolestuttavia tapauksia stressihuolissa useampi though, joten ymmärrän silti täysin sen, että jotain oli aivan pakko tehdä asialle. Olen sitä mieltä, että kanavan poistaminen tuolla aikataululla silti oli melko ajattelematon teko ja osittain vaarallinen miettien mitä se voi aiheuttaa esimerkiksi sille, että joku potentiaalisesti itsemurhaa ajatteleva kokee että hänen tekojen takia poistetaan suosittu keskustelukanava. Jos varmistitte asian asianomaisten kanssa että on täysin ok niin sitten tämä ei ole ollut ongelma, mutta en ole ainakaan asiaa puidessa saanut käsitystä että näin olisi tehty. Korjatkaa ihmeessä jos olen missannut tämän suhteen jotain.

Kansallisen kriisin aikana kun ihmiset tarvitsevat yhteisöltä sosiaalista puolta enemmän kuin normaaleina aikoina on myös minusta tehtävä normaalia enemmän harkiten rakenteellisia muutoksia yhteisön sisäisten viestintäkanavien seurustelupuoliin. Täällä on puhuttu paljon siitä, että esim Vurky olisi teoillaan aiheuttanut sitä että serverillä olisi vaikeampaa käydä ns normaalia keskustelua. Itse tein päätökseni asioista lukien ilmoitusasioihin postatun viestin ja tulin johtopäätökseen, että keskustelu aiheesta on turhan tuntuista jos siitä ei tule merkittävää keskustelua etukäteen missään. (sidenote: mitä on "normaali" keskustelu?) En ota kantaa siihen toki että mitä Vurky on tehnyt yleisemmin tämän aiheen tiimoilta, halusin vain selventää mistä oma käsitys on tullut.

Noh, nyt kun olen jonkin verran kritiikkiä tässä jaellut niin uskon että tässä kysymyksenä nouseekin että mitä minun mielestä olisi pitänyt tehdä? No olen asian muutamaan otteeseen sanonut että moderointia kuuluisi tehostaa jotta kaikki kuohumiset yms saadaan mahdollisimman ajoissa haltuun, kuten on tapana kaikissa kansallisissa smashservereissä missä itse olen jotenkin semiaktiivinen edes. Olen koittanut ottaa selvää siitä, että mikä ihme siinä mättää että ei ole muka moderaattorilla mitään tehtävissä. Hallitus kuitenkin sanonut että oma linja ollut enemmän mitä haluaisin sen olevan. Ja nyt tosiaan taidan itsekin päästä tähän pihviin tässä.

Vurkyn sanomista hallituksen toiminnasta ja omasta roolistaan yhdistyksessä on antanut hyvin erilaisen kuvan kuin mitä oon nyt tässä langassa tosiaankin oppinut. Etunenässä tosiaan se, että Vurky puhunut paljon modejen roolista ja että modejen pitäs tietää paremmin hallitusten linjan että ei tarvisi kaikkea hallitukselta kysyä, vaikka edustaakin ilmeisesti moderaattoreita smashfinlandin hallitusserverillä kokouksissa? Kysynkin että jos nyt kerta tiesit moderoinnin ongelmat, niin miksi moderaattorit olivatkin niin kujalla moderoinnista jos kerta olit heille edustajana?

Voin myös sanoa, stressihuolet-serverin jäsenenä, että hieman erilainen kuva ehkä välittynyt kuin että on pelkästään täysin neutraalia viestintää. Mitään suoria valheita toki ei oo sanottu, mutta melko oleellisia faktoja näköjään jäänyt vähän unholaan. Esimerkiksi se on erittäin mielenkiintoista tapaa käyttää kieltä puhuessa smashfinlandin tekemistä päätöksistä että käytät vain sanaa hallitus, etkä ikinä pahemmin avaa sitä että esim itse olet yhtä lailla siellä päättämässä, vaikket ole hallituksen jäsen. Sinulla on kuitenkin vastuuta ketjun olennaisia aiheita liittyvissä asioissa, kun oot toimarina kuitenkin koska oot admin serverillä.

Tähän välikätenä toimimiseen haluan vain nopeasti kysyä, että kysyitkö aina samat kysymykset smashfinlandin serveriltä mitä kysyit stressihuolista? Nimittäin voin sanoa että stressihuolet on aika vinoutunut otanta eikä välttämättä auta toimimaan hallituksen ja jäsenten välisessä yhteydenpidossa.

Smashfinland yhdistyksenä voisi varmasti kehittää viestintäänsä yhdistyksenä, haluaisin vain nähdä kenties jonkun vähän sävyttömämmän tavan lähestyä asiaa kuin että siellä joku kyselee vähän randomilla asioita. 

Ja tosiaan kaikille keille olen kritiikkiä kohdistanut, niin korjatkaa pois jos olen väärässä jossain asiassa. Tämä on käsitys missä elän, ja toivon että olen joistakin asioista väärässä.

nyt kun muuten ootte täällä niin käykää postailemassa reisi- ja pohjerankingiin tuloksia


RE: Mitä moloo 2.0 - Vurky - 04-13-2020

>"Uudella serverillä melkolailla heti oli kommentoitu, että edes Vurky ei tiennyt asiasta. Tätä et kuitenkaan korjannut ja väitän, että suurelle osalle oli jäänyt käsitys siitä, että et oikeasti tiennyt"

Kukaan ei tiennyt asiasta ennen kokousta. En minä, et sinä, ei hallitus. Kello 17 kokous, jossa asia päätetään, kello 18:05 poisto. Mun pointti on se, että kaikki käytiin läpi kokouksessa eikä kukaan tiennyt asiasta mitään ennen sitä.

"minäkään en tienny asiasta ja ei varmaan kukaan ennen klo 17. Ja keskustelu oli 17-18 ja frame 1 toiminta käytäntöön"
Tälleen oon kirjottanut asiasta, jonka vastapuoli on ilmeisesti tulkinnut väärin. Pahoittelut epäselvästä viestinnästä, mutta missään vaiheessa en oo yrittäny väittää jotain muuta. En ole myöskään ymmärtänyt sitä, jos vastapuoli ymmärsi tämän asian väärin. Postasin aivan samanlaisen viestin myös hallituksen discordiin, jossa vastasin Pakkaselle samalla tavalla kun hän kyseli modien infoomisesta, että ei kukaan meistäkään tiennyt asiasta mitään. Tähän ei tullut mitään negatiivista vastausta tai korjausta, että olisin levittämässä väärää informaatiota tai että viestini olisi ollut epäselvä. Laitoin tästä myös screenshotin aikasemmissa viesteissäni.

>"että et keskustelun aikana korostanut erityisesti sitä, että olet stressihuolien poistoa vastaan"

Kyllä mä sanoin kantani myös puhelussa, että mun mielestä sitä kanavaa ei tulisi poistaa eikä ottaa pimentoon yhteisöltä. Kirjoitin myös hallitusviesteissä asiasta:
 ja "viralliset vuodatukset" jääköön ammattilaisille mut en oo sen kannalla et se kanava poistetaan.

Luulisi tämän viestin jo riittävän siihen, että olen poistoa vastaan eikä tarvitsisi "erityisesti korostaa" asiaa sen enempää, jos ei mene perille viesti tällä niin ihmettelen suuresti.
Kukaan muu kokouksessa ei ollut samaa mieltä siitä, että stressihuolet tulisi säilyttää, joten oli turha lähteä yksin puskemaan kanavan säilyttämistä sen enempää, koska demokratia oli sitä mieltä, että se poistetaan. Tähän oli täysin selvä enemmistö. Kyllä, halusin säilyttää kanavan logit ja ajattelin sen olevan hyvä kompromissiratkaisu kunnes päätetään 2kk päästä asian kohtalosta, jotta emme menetä niitä, jos haluamme palauttaa.

>"Logien säilyttämisen tarkoitus toki valkeni jälkikäteen kun olit samana iltana luonut uuden serverin."

Logien säilyttämisellä ja uudella servulla ei ollut mitään tekemistä toistensa kanssa. Servun luontipäätös tapahtui vasta tunteja kokouksen ja poiston jälkeen. Halusin säilyttää tekstilogit sen takia, jos jengi haluaa sieltä vielä pinnejä/meemejä/tärkeitä viestejä itselleen tai tullaan toisiin aatoksiin (palautetaan channel). Sanoin nämä logien säilytyssyyt myös puhelussa, kun kysyit miksi ne pitäisi säilyttää.
 
>"En myöskään itse ainakaan missään vaiheessa ollut tietoinen, että moderaattoreilla on käsitys, että heillä ei ole valtuuksia toimia."
>"
Jos sinä siis tiesit, että moderaattorit eivät koe olevansa kykeneviä moderoimaan, olisit tästä voinut missä tahansa vaiheessa mainita."

Just laitoin asiasta screenshotin tänne. Löytyy GF komppaus viestistä. Kirjoitin hallituksen discordiin seuraavasti:


"Lisää modeja (ja sellasia jotka uskaltaa toimia itsenäisesti), annetaan heille enemmän "lupaa" poistaa/jäähyttää/bannata. Koska nyt tuntuu et heillä on sellanen käsitys, et kaikki pitää hallituksen kautta kierrättää. Kuulin tästä ongelmasta kun tietyt henkilöt on raportoinu modeille rikkomuksia ja mode on vaan vastannu että "en oo varma pitää varmistaa hallitukselta" ja sit koko modin pointti on huono. Ja just sitä että modet toimis itsenäisesti ja oma-alotteisesti eikä niin että kaikki pitää kierrättää hallituksen kautta"


Mielestäni ilmaisin viestissäni selvästi sen, että moderaattoreilla on käsitys, että heillä ei ole valtuuksia toimia kun pitää kierrättää hallituksen kautta asia ja mainitsin tästä asiasta hallitukselle.  Tässä viestissä pitäisi käydä ilmi juuri tuo, mistä syyllistät minua.


>"hallituksen uhriutumista. Tätä en oikeasti edes käsitä, koska kontekstissaan sinä olet osa sitä joukkoa"

En ole mielestäni missään sanonut hallituksen uhriutumisesta yhtään mitään, ainoastaan sinun henkilökohtaisesta uhriutumisesta, johon tiedät syyt, jotka olen sinulle henkilökohtaisesti sanonut.

>"Olet myös erittäin vahvasti ollut edesauttamassa sitä, että yhteisön käsitys meidän päätöksenteosta on, että varsinaiset hallituksen jäsenet päättää asiat ja toimihenkilöt olisivat vain jotenkin erillinen osa."

En ole väittänyt tällaista, ainakaan sen jälkeen kun käytiin läpi se, että hallituksella tarkoitetaan myös toimihenkilöitä. Olen aikaisemmin kritisoinut sitä, että scenen ääntä ei kuulu, jonka takia yritinkin edesauttaa sen kuulemista, mutta en ole sanonut tai implikoinut, että toimarit eivät saa osallistua keskusteluun.  Olen myös toimarina todennut, että olen äänestänyt/vaikuttanut johonkin tiettyyn päätökseen, esim. tuo ultin sääntökeskustelu. Joten en ymmärrä mistä väitteesi kumpuaa. Tulee myös muistaa, että aikaisemmissa hallituksissa (joissa olin 5 vuotta) toimarit eivät päättäneet asioista, joten tämä tuli uutena asiana. Eikä hallituskauden alussa käyty tätä uudistusta selvästi läpi. Muut toimarit sanoivat myös asiasta, että eivät tienneet. Tästä käytiin isompaakin keskustelua hallituksen discordissa kuukausia sitten.


Tässä vielä kolmas kommentti tästä Ultin sääntöasiasta, tällä kertaa hallituksen discordista. En tajua tuota syyllistämistä tästä aiheesta, että ottaisin kunniat itselleni ynnä muuta henk. koht agendaa.

Vurky17/02/2020
Kiitos etenkin Rush ja Kass, jotka näkivät eniten vaivaa tähän kenttäjuttuun



>"Vaikka sinulla on ollut mahdollista olla tekemässä muutoksia ja päätöksiä, vielä erityisesti Discordiin liittyen joka se suurin murheenaihe tässä on ollut,"

Olen mm. osallistunut kokouksiin, keskusteluun, päätöksentekoon, infonnut modiongelmasta viestissäni, ehdottanut viittä uutta moderaattoria, keskustellut modien toimaroitumisesta jotta meininki olisi selkeämpää kaikille, keskustellut uusista modisäännöistä, olen raportoinut servun käyttäjien väärinkäytöksistä ja ollut mukana ehdottamassa/keskustelemassa rangaistuksista, keskustellut corona casesta, auttanut tuottamaan ja hyväksymään viestejä joita laitetaan eteenpäin. Tässä muutama esimerkki, olen siis ollut mukana tekemässä muutoksia ja päätöksiä.



Kavan:
>"Vaikka edustaakin ilmeisesti moderaattoreita smashfinlandin hallitusserverillä kokouksissa"
>"kujalla moderoinnista jos kerta olit heille edustajana?"

Tämä päätös siis tuli voimaan eilen, sen takia että saataisin modet pysymään paremmin kelkassa, koska oli ongelmia tässä asiassa. Olen viestittänyt mode ongelmasta hallituksen kanavalle, katso esim. ylhäältä alleviivattu teksti. Jekku on myös lanseerannut sääntöuudista modeille, joka julkastiin eilen. Oon aikaisemmin myös sanonut sitä, että normaalit moderaattoreiden tulisi osallistua myös hallituksen + toimareiden kanssa keskusteluun servun moderoinnista.

>"smashfinlandin tekemistä päätöksistä että käytät vain sanaa hallitus, etkä ikinä pahemmin avaa sitä että esim itse olet yhtä lailla siellä päättämässä, vaikket ole hallituksen jäsen."

Olen kirjoittanut kommentin liittyen kokoukseen, että "olin ainoo joka puolti sitä et se säilyis ees piilotettuna", mainitsin myös samassa asiayhteydessä, etten oo hallituksessa mut oon toimihenkilö. Ja tossa viestissä pitäisi tulla ilmi se, että puolsin toimihenkilönä.
Olen myös kirjoittanut myöhemmin kommentin: "En usko, että sitä palautetaan mut tässä nyt muutama toimihenkilö sellasta ehdottanut (GF, Kass ja minä)"

Oot laittanu tällasen kommentin:
>"joo siis homma on kasvanu, mutta jos smashfinland yhdistyksenä ois jatkanu irrallisempana tahona muusta ja jakanu vastuualueet paremmin nii ei niistäkää tuntuis siltä et jostai yhestä kanavasta tulis liikaa vastuuta"

Johon oon vastannut ja todennut, että "hyvä et on silti toimihenkilöinä avustajia". Tällä kommentilla oon tarkottanut avustajia yleisesti toiminnassa sekä päätöksenteossa.

>"kysyitkö aina samat kysymykset smashfinlandin serveriltä mitä kysyit stressihuolista?"

Viime kokouksen mielipiteitä tiedustelin stressihuoli servulta, koska siellä oli sillä hetkellä aktiivinen keskustelu päällä ja samat naamat juttelemassa ja kokouksen alkuun oli vartti. Aikaisemmin en, koska kyseistä servua ei edes ole ollut.



RE: Mitä moloo 2.0 - Kass - 04-13-2020

Ei oo muutakaan tekemistä näin maanantaina kello 23 niin voisin jakaa toimarin näkökulmasta jotain mietteitä, vaikka mun mielestä nää asiat olis voitu ja edelleen voitais käsitellä mielummin DM:ien kautta tai hallituscordissa. Mun käsittääkseni tää koko juttu on lähinnä vaan Vurkyn ja mayhemin eripuraa eikä kukaan hallituksen ulkopuolinen sinänsä tän lukemisesta mitään kovin arvokasta saa irti. (sanokaa toki jos oon väärässä)

Vurky: Tässä ketjussa on tehty vaikka minkälaisia väitöksiä tyypin suuntaan, mutta mun mielestä on myös tarpeen antaa näiden vastapainoksi kehuja, kun Vurky on kuitenkin mun mielestä melko aktiivisesti tehnyt skenen eteen asioita. Luulen, että moni skenessä, erityisesti Ultin puolelta, on samaa mieltä mun kanssa niin puhun myös osittain heidän puolestaan.

Itse koen, että Vurky on oikeastaan toiminut hyvinkin esimerkillisesti toimihenkilönä tällä kaudella: mun mielestä yhteisöä koskevia päätöksiä tehdessä on kuitenkin hyvin olennaista ottaa yhteisön kanta huomioon. Itsekin päädyin samaan tulokseen, kun pohdin omaa ehdotustani Ultin rulesetiksi, ja kyselin useaan otteeseen #ultimaten puolella asioista joihin ei vielä kunnolla ollut yhteisöltä mitään inputtia. Myös korvaavan Stressihuolet-serverin laittaminen pystyyn oli mun mielestä loistava veto, koska mua rehellisesti vähän pelotti, että näinköhän servu jakaantuu johonkin omiin viiden hengen kuppikuntiin, mutta tän korvaavan serverin idea kuitenkin on alusta asti ollut se, että se on avoin kaikille jotka sitä jäi kaipaamaan. Suuret propsit tästä Vurkylle.

Vaikka Vurky onkin mun mielestä ajatellut pelkästään skenen parasta omilla toimillaan, sitä en kuitenkaan väitä ettei hänen metodeissa olisi hiomista. Mayhemin kanssa olen siitä täysin samaa mieltä ettei kokouksen kulusta tai edes kokouksen ulkopuolisista satunnaisista hallituscordkeskusteluista saisi puhua eteenpäin luvatta, mutta uskon että näidenkin osalta tarkoitus ei ollut millään tapaa sabotoida tai aiheuttaa vastakkainasettelua, vaan luoda läpinäkyvyyttä hallituksen toimista myös Ulti scenelle. Melee-piireissäkin puhutaan ihan varmasti niistä etukäteen edes vähän, kun puolet Suomen Melee-skenestä on kuitenkin hallituksessa (:homer:). Tietyissä määrin tällänen läpinäkyvyys on mun mielestä ihan tarpeellista, esimerkiksi stressihuolien kohtaloa (onko se arkistoitu vai poistettu) oli ihan turhaa piilotella yhteisöltä. Myös wifi-weeklyjen hypetys vähän etukäteen oli mun mielestä ihan harmiton juttu ja jopa ihan OK vaikkei siihenkään erityisesti mitään lupaa annettu käsittääkseni.

Myös viestintä on välillä ollut juuri vähän "kaksoisagenttimaista", kun Vurky on puhunut hallituksesta kuin ei itse olisi osa sitä. Täytyy kyllä myöntää, että itsekin olen pariin otteeseen puhunut myös "hallituksesta" tarkoittaen nykyistä viittä hallituksen jäsentä jotka eivät ole toimihenkilöitä, mutta mulle kaikki tällänen hallitustoiminta oli vielä tällöin uutta, en muun muassa ollut tietoinen että toimihenkilöt voivat käytännössä vaikuttaa yhtä paljon päätöksiin kuin muut hallituksen jäsenet. (niin kuin ei Vurkykaan) Voi olla, että Vurkyllä on vieläkin sanasto vähän hukassa tän asian kanssa ja monista väitöksistä olisi selvinnyt sanomalla tyyliin "enemmistö hallituksessa päätti asiasta X" sen sijaan että "hallitus päätti asiasta X", mutta vain Vurky itse tietää mitä haki takaa viestinnällään.

mayhem: Ei mayhemin suuntaan hirveesti muuta kun että hyvää duunia oot kyllä tehnyt puheenjohtajana! Muutamista päätöksistä esim. stressihuolien poistamisesta tai muutamasta PR-linjauksesta en oo ollut samaa mieltä, mutta niin kuin itse sanoit niin kaikki päätökset ei voi mennä nappiin koska niitä on tehty todella paljon viimeisen 6kk aikana. Olisin myös voinut itse hallituksen jäsenenä olla näkyvämmin näitä päätöksiä vastaan, ja pyrinkin jatkossa olemaan enemmän kokouksissa ja muussa hallituscordin keskustelussa esillä, jos on jotain sanottavaa.

Tän koko "mitä moloo"-homman olis mun mielestä voinut tosiaan puida jossain muualla mielummin kuin julkisesti täällä foorumilla, mutta tarkoitus ehkä pyhittää keinot tässä tapauksessa: uskon että tavoitteena on kuitenkin päästä jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen.

Stressihuolet: Ehkä näin jälkeenpäin ajateltuna ihan hyvä, että muodostui omaksi servukseen ja se ehkä oli vain ajan kysymys, milloin myös Ultin porukka muodostaa oman "kuppikuntansa", vaikka stressihuolille ei olisi tehty mitään.

Oho ollaankin jo tiistain puolella, ei näinkään kauaa pitänyt tätä kirjoitella


RE: Mitä moloo 2.0 - mayhem092 - 04-14-2020

En koe, että on tässä kohtaa on enää hyötyä, että alan purkamaan Vurkyn viestiä, siinä olevia värityksiä ja jopa puhtaita asiavirheitä. Oma tarkoitus tällä ketjulla oli saavuttaa se, että toimimme jatkossa kaikki paremmin ja että yhteisössä vallitseva vääristynyt mielikuva asioiden todellisesta tilasta saadaan korjattua. Tarkoitus ei ole siis aiheuttaa lisää vastakkainasettelua. Tämä ei toki ollut se ensisijainen tapa lähteä korjaamaan asioita (viitaten Kassin viestissä olevaan pointtiin), mutta koska muut tavat eivät ole haluttua tulosta tuoneet niin koin tämän tässä kohtaa tehokkaimmaksi vaihtoehdoksi.

Uskon ja toivon, että väärät mielikuvat on saatu korjattua ja oma toive on se, että pystymme jatkossa toimimaan oikeasti yhteisönä ja yhdistyksenä paremmin yhteistyössä. Siitä ei ole kenellekään hyötyä, että asioiden suhteen sooloillaan. Itselläkin olisi varmasti ollut monia kohtia, joissa olisin voinut toimia enemmän omien etujeni mukaisesti, mutta mielestäni se ei kuulu vastuuhenkilöiden rooliin.

Vurky on tehnyt paljon yhteisön eteen hoitamalla Discordia pitkään enkä halua vähätellä tätä missään nimessä. Koin, että kuitenkin on tärkeää korjata näitä väärinkäsityksiä ja ihmisille muodostuneita vääriä mielikuvia. Toivon myös, että tämä ei vaikuta Vurkyn halukkuuteen jatkaa mukana toiminnassa. Hän on tehnyt innolla asioita, mutta toimintatavat eivät ole olleet parhaat mahdolliset. Nyt toivottavasti voidaan jatkaa paremmalla pohjalla sen suhteen, että kaikki tietää miten homma toimii, mikä on ok ja mikä ei ole. Haluan sen vielä tuoda esille, että oma ajatus ainakin on, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Vurkyä vastaan minulla ei siis ole mitään henkilökohtaista kaunaa, vaikka näitä haasteita onkin ollut.

Muistutan myös kaikkia vielä, että kaikki päätökset ja se mitä olemme saaneet aikaiseksi, ei ole mikään one man show vaan yhdessä päätöksiä ja asioita on tehty! Niin sen tulee jatkossakin olla ja siksi suosittelen kaikkia lähtemään mukaan tulevaisuudessa. Vähintään ainakin jäseneksi, jotta voi äänestää yhdistyksen kokouksessa sitten tulevalle vuodelle hallituksen jäsenet! Parhaat päätökset syntyy kun on mahdollisimman paljon ihmisiä mukana vaikuttamassa :)


RE: Mitä moloo 2.0 - SpicyTime - 04-14-2020

Kattokassinen: Meleeskenelle ei mitään tiedoteta erikseen ainakaan minun käsittääkseni, ja meleeskeneen riittää aika paljonkin porukkaa hallituksen ja muutaman niiden kaverin lisäksi. Heille ei pistetä mitään erityistä viestiä ja jos haluaa hoitaa yhdistyksen ja sen jäsenten sisäistä informaatiokulkua paremmin, on heihinkin otettava yhteyttä. En ymmärrä suoraan sanottuna mistä olet tällaisen käsityksen oikein asiasta saanut.

Tämä lanka on ainakin mielestäni ollut aika valaiseva sellaisiin asioihin mitkä eivät toimi Smashfinlandin yhdistyksessä, että minun mielestäni tästä voi saada ihan hyvinkin irti jos kiinnostaa yhdistyksen tulevaisuus, muttei ole hallitusserverillä. Käsittääkseni Mayhem ja Vurky ovat puineet asiaa kuitenkin yksityisviesteissään jo jonkin verran ja mitään tulosta ei näemmä ole tullut. Itse olen ainakin toimintatavoista sekä ihmisistä uusia asioita tässä oppinut.

Vurky: Ok ok, se vasta tehtiin mustaa valkoisella painetuksi tekstiksi viralliseksi että ei voi mitenkään tulkita väärin tossa eilen, että olet toimihenkilönä myös siellä moderaattorien puolesta. Käsittääkseni nimityksesi on kuitenkin Discord-toimihenkilö ja jos moderointi ei aikaisemmin ollut vastuualuettasi ollenkaan, niin mikä siellä oli vastuualueena? 

Haluan korostaa nyt sinulle, että kun minä ja Mayhem kysytään siitä miksi et ole sanonut moderoinnin tehottomuudesta missään vaiheessa, niin (ainakin käsitän mayhemin myös näin kysyneen) tarkoitetaan sitä, että miksi mitään ei sanottu ennen kuin tilanne kärjistyi, jos olit jotenkin tietoinen asiasta? Tää sun GF komppausviesti kuitenkin tuli vasta sen jälkeen kun paska on jo osunut tuulettimeen.

Se että oot kerran sanonu että moderaattorien olisi hyvä osallistua yhdistyksen päättävien elinten kanssa keskusteluun moderoinnista on hyvä asia, tuliko tälle mitään jatkoa? Päätöksissä kuitenkin tässä keskustelussa on tullut ilmi että moderoinnin tulee jatkua normaalisti, niin mietin että miksi moderaattorit ovat olleet autuaasti tietämättömiä asioista? Tällaisesta asiasta luulisi että esimerkiksi Discordin ylläpitämiseen valittu toimihenkilö voisi vastata. 

Näen kyllä että on kaksi viestiä siitä stressihuolet-serverillä missä sanot että olet toimihenkilö, vastuitasi tai valtuuksiasi et kuitenkaan käy missään vaiheessa läpi. Kävin nopeasti läpi hakusanalla hallitus ja siellä on monta kymmentä viestiä hallituksesta ja sen paskoista päätöksistä, ei tullut mieleen missään vaiheessa sanoa että oot ollu muussa päätöksenteossa mukana tätä stressihuolten poistoa lukuunottamatta? Kyllä, muutama viesti käsittelee myös Suomen hallitusta. Suurin osa kuitenkin on yhteydessä missä puhutaan smashfinlandin hallituksesta, lähinnä negatiivisesti. Sulla oli vaikka kuinka monta mahdollisuutta kuitenkin selventää aika selkeetä väärinkäsitystä asiasta, missä toimarit eivät ole olleet mukana päätösvaltaisina päätöksissä jotka ovat johtaneet tähän tilanteeseen pitkällä aikavälillä. Ja ajattele myös asiaa näinkin päin: jos sinä, henkilö joka on ollut smashfinlandin hallituksessa pidempään kuin se itse on ollut olemassa, ei ole täysin selvillä asioista, niin miten tämän toiminnan ulkopuolella oleva porukka hahmottaa asian jos asiavirheitä tai vaillinaisia asiakuvia ei korjata?

Jatkan vähän tätä välikäsijuttua kun sen pointti taisi myöskin mennä jotenkin ohitse: olet ottanut vinoutuneita otantoja mielipidemittauksiksi hallitusserverille, viestintäsi ollut vain osalle skeneä ja osittain näköjään turhan raflaavaa. Se on tietenkin tosiasia että ennen stressihuolten olemassaoloa serverinä et oo voinut sille postata, todella mielenkiintoinen pointti. Entä se miten olet ylipäätään viestittänyt asioista tällaisena välikätenä? En ollut kovin tietoinen siitä että tätä tiedotusta tapahtui aktiivisesti Ultimaten puolelle, miksi kaikki muut serverin osat jäivät sitten pimentoon? Eikö olisi parempia paikkoja kuten esim yhdistyksen oma kanava tai yleinen kanava, jos haluaa toimia aidosti "skenen" ja "hallituksen" välikätenä? Jos ottaa mielipidemittausta vain paikoista missä ihmisiä yhdistää yhteisön sisällä yksi asia, kuten pelattu peli tai että ovat korvaavalla serverillä, niin sen ainakin pitäisi tulla samassa viestissä myös selville ettei kukaan luule että kyseessä pitäisi olla millään lailla skeneä edustava otanta.

Pieni välihuomio tähän se, että muillakin toimareilla ja hallituksella on totta kai osallisuutensa ja vastuunsa siihen, miksi asiat ovat tulleet stressihuolten poistamisen pisteeseen. En myöskään tässä kritisoi omaa osallistumistasi varsinaisessa aktissa stressihuolten poistossa koska en näe että olisit siinä äkkipikaisessa säädössä mitenkään vastuussa. Sinulla on kuitenkin ollut pitkän aikaa tieto valtuuksistasi sekä siitä että olet siellä serverin adminina toimarina, toisin sanoen tilanne on myös jotenkin vastuusi eikä auta se että sanot (tai hyväksyt aktiivisen passiivisesti) että hallitus teki kaiken kun asiasta on keskustelua.

Olisi paljonkin enemmän mistä haluaisin kysyä että onko se sun mielestä kovinkaan fresh, mutta en toisaalta tiedä että oliko mitenkään worth edes näin paljoa kirjoittaa kun vastaukset tähän mennessä on ollut vähän mitä sattuu. Toivon kuitenkin Vurky että huomaat että tässä langassa on aika selkeä käsitys, että toimintasi ei oo ollut sitä hyveellisintä ihan taholtakin joka on tullut tänne sinua puoltamaan. Itse saan kuvan nyt kaikesta selvittelystäni ja lähinnä sinun toimittamista tiedoistasi, että toimintatapasi ovat tuottaneet kitkaa ja väärinkäsityksiä. En ota tahallisuuteen mitään kantaa eikä tässä ole tarkoituksena myöskään pääasiallisesti miettiä sitäkään. Mietin vaan et ajatteletko itse tässä että toimintasi on ollut täysin ok?


RE: Mitä moloo 2.0 - Vurky - 04-16-2020

>"missä puhutaan smashfinlandin hallituksesta"

Ongelman ydin koko tässä casessa on se, että joillakin ihmisillä on mennyt puurot ja vellit sekaisin (käsitys siitä, mitä termi hallitus tarkoittaa ja mitä olen sillä tarkoittanut). Uuden kauden myötä sana hallitus sisältää automaattisesti kaikki päätöksenvaltaiset henkilöt (hallituksen 5 jäsentä ja toimihenkilöt) ilman, että joka kerta lisää toimeksiantajat ynnä muut henkilöt mukaan lauseeseen. Kyllä, olen puhunut että Hallitus teki asian X, joka tarkoittaa kaikkia touhussa mukana olevia ihmisiä, myös minua. Olen myös ajoittain lisännyt, että myös toimihenkilöt ja lisännyt että olen puoltanut asiaa X (eli yrittänyt implikoida sitä, että olen myös vaikuttanut asioihin), mutta en ilmeisesti tarpeeksi usein tai selvästi. Pahoittelut, että tästä tuli joillekin epäselvyyksiä. Välillä puhutaan hallituksesta, välillä hallituksesta ja toimareista niin ymmärrän sen, jos joillakin menee termit sekaisin. Tästä olisi ollut hyvä tehdä kattava infopostaus heti alussa, että "Toimihenkilöiksi on valittu henkilöt X, jotka ovat mukana hallituksessa/päätöksenteossa" niin väärinymmärryksiltä olisi säästytty. Näin meille toimihenkilöillekin olisi ollut selkeämpää, kun alussa emme tietäneet päätösvallasta. Kun ilmoitusasioihinkin on postattu, "Terveisin, hallitus" eikä "Terveisin, hallitus ja toimihenkilöt" en tiennyt tämän olevan väärä tai epäselvä formaatti joillekin kun puhuin "pelkästä" hallituksesta. Eli selvyydeksi vielä kaikille se, että myös toimihenkilöt voivat olla mukana päätöksenteossa ja näin ollen vaikuttaa asioiden lopputuloksiin ja termillä hallitus tarkoitin kaikkia touhussa mukana olevia ihmisiä. Hallituksessa/toimareissa/päätöksenteossa on siis yhteensä noin 15 henkilöä mukana touhussa. :)





>"Se että oot kerran sanonu että moderaattorien olisi hyvä osallistua yhdistyksen päättävien elinten kanssa keskusteluun moderoinnista on hyvä asia, tuliko tälle mitään jatkoa?"

Postasin asiasta myös modekanavalle maaliskuun alussa: "jos kaikki keskustelu käydään modeilta piilossa niin vaikeempi pysyä kärryillä asioista" ja "Toi on hyvä idea ottaa modit toimareiks mukaan. Mutta koska tää "käänne" yhteisöstä -> yhdistyksen vastuulle tapahtu tälleen niin sen takia ehdotin, että nykymodit olis hyvä ottaa keskusteluun mukaan. Se oli myös ihan hyvä ehdotus mayhemiltä, että kutsuu toimarit tänne. Oon tosin fine myös sen kanssa, että vaan hallitus+toimarit hoitaa sääntöjutut, mutta ite näin hyväks asiaks ottaa nykymodit mukaan keskusteluun, koska tää käänne tapahtui aika yllättäen ja heillä olis varmaan jotain hyviä pointteja asiaan liittyen." 
Kyllä, asialle saatiin jatkoa, modeja otetaan myös mukaan keskusteluun ja kysytään heidän mielipidettä.

Moderaattorien kanavalla on käyty keskustelua/ratkaisuja epäselvyyksiin mm. modien tehtävästä, keskustelua siitä, että sääntöjä voisi tarkentaa ja ehdotettu eri asioihin ratkaisuja, eli en ole ollut sen enempää tietoinen "modiongelmasta" kun kukaan muukaan kanavaa lukeva. Uskon, että modit ovat myös odottaneet uusia sääntöjä, joiden pohjalta toimia selkeämmin, jota hallitus on lanseerannut. Hetki sitten kuitenkin kuulin sen, että parilla modilla on ollut selvästi epäselvyyksiä toimia itsenäisesti. Kavanilta ilmeni se, että pari modia ei ole tietänyt mikä on heidän vastuuta ja mikä hallituksen sen jälkeen kun Kavan oli DM:llä infonnut modia stressihuolissa tapahtuvassa sääntöjen vastaisesta toiminnasta. 
Lainaus myös moderaattorilta 12.4.: "noh sen takii en puuttunu tohon heatflyn juttuu sillo ku tuntuu et kaikki pitää käydä monen henkilön kautta ennen ku tekee jotain, tältä ainaki tuntuu".

Samana päivänä kokouksessa päätettiin, että otetaan välikäsi modeille ja hallitukselle, jotta ei kaikkia moderaattoreita tarvitsisi ottaa mukaan toimihenkilöiksi ja homma olisi selkeämpää kaikille.

Parilla moderaattorilla on ilmeisesti ollut epäselvyyksiä sen suhteen, mikä on heidän tehtävänsä ja mikä hallituksen/toimareiden, vaikka Mayhem ja Rush kirjoittivat hyvän infopostauksen mode kanavalle 6.3., joidenka viestin sisällön olisi pitänyt selkeyttää asiaa modeille:

"Siis moderaattoreiden tehtävänähän on seurata ja tehdä toimia sen mukaisesti miten meidän säännöt on määriteltyinä. Mun mielestä on merkittävästi oleellisempaa, että kaikki hallituksen toiminnassa mukana olevat (eli käytännössä ne keiden "vastuulla" tämänkin serverin toiminta on) on mukana niiden sääntöjen määrittämisessä kuin ne aktiiviset käyttäjät jotka meillä on seuraamassa että sääntöjä noudatetaan"

"Serverin säännöistä päättää hallitus, joihin kuuluvat myös toimihenkilöt. Toimareilla ei ole samoja valtuuksia kuin varsinaisilla hallituslaisilla, mutta heidät on kuitenkin otettu päätöksenteossa mukaan. Täten kanavalla, jossa voidaan puida sääntöjä, toimarien pitäisi myös olla läsnä. Sen sijaan tällä hetkellä moderaattorit eivät ole hallituksessa (jolleivat ole toimareita/hallituslaisia) eivätkä varsinaisesti omaa päätäntävaltaa asioista. Tietenkin moderaattorit tulee pitää ajan tasalla siitä, mitä sääntöjen suhteen säädetään, jotta voivat toteuttaa tehtäväänsä, mutta he eivät lähtökohtaisesti osallistu sääntöjen tekemiseen. Tätähän voi siis muuttaa tulevaisuudessa jos koetaan tarpeelliseksi, mutta tällä hetkellä näin.
Itse haluaisin kyllä selkeyttä systeemiin sen suhteen, että moderaattorit ja admin (Vurky) pystyisivät hoitamaan mahdollisimman monta tapausta omin voimin eikä hallitusta tarvitsisi sotkea asioihin"

Veikkaan, että jotkut moderaattoreista ovat epäaktiivisia, eivätkä lue kanavaa, jonka takia nämä asiat ovat heiltä jäänyt todennäköisesti pimentoon. 

Toinen asia saattaa olla se, että tässä on jo pidempään puhuttu uusista säännöistä modikanavalla ja osa modeista on odottanut selkeämpää sääntölinjausta asioihin, joiden pohjalta toimia. Ollaan jo jonkin aikaa pyöritelty sääntötarkennuksia ja uudistuksia. Jekku lanseeras nyt uuden sääntöpohjan servulle 12.4. ja hallitus + toimarit + modit käyvät läpi yhdessä säännöt ennen kuin ne päivitetään ja laitetaan käytäntöön. Selvennetään myös sitä, mitä moderaattorit voivat tehdä ja mitä ei. Tulee myös uusi moderaattori haku, johon myös vanhat modi hakevat uudestaan ja näin karsitaan jotkut epäaktiiviset modet pois, jotka eivät enää jaksa/halua olla mukana toiminnassa. Kaikki modit voivat toki hakea uudestaan hommaan. Modien kanssa pidetään myös heti discord ryhmäpuhelu, jossa käydään asioita läpi väärinymmärrysten välttämiseksi.


RE: Mitä moloo 2.0 - SpicyTime - 04-16-2020

Kiitoksia rakentavasta viestistä Vurky!

Minustakin väärinkäsitykset ovat yksi asian ytimessä olevista asioista tässä. On hyvä että näet, että miten olet puhunut (tai jättänyt puhumatta) on voinut lisätä väärinkäsitysten määrää toiminnan laadusta. Uskon kuitenkin, että tämän langan myötä ne ovat aikalailla kadonneet, ja uskon myös että tästä seurauksena syntyy myös parempaa viestintää jäsenten suuntaan.

Hyvä myös kuulla jonkin verran selvennystä moderointiin liittyviin asioihin. Kun serverillä alkoi pahemmin kuohumaan ilman että mihinkään reagoitiin modien puolelta, niin aloin itsekin etsimään syitä asioiden toimimattomuudelle tosiaan. Itse kun en tiedä tarkalleen mitä tapahtuu modien ja hallituksen kanavilla. Mayhemin ja Rushin viesti selkeyttämään moditoimintaa 6.3. ainakin itselleni vaikuttaa sellaiselta että olisi pitänyt selventää aikalailla ne asiat jotka ovat nyt joidenkin modien mielestä epäselviä. Modekannan uudistaminen ja läpikohtainen tiedottaminen on hyvä ratkaisu minkä olette ottaneet tähän.

Haluan tässä sanoa vielä, että on hyvä että olet koittanut enemmän tiedottaa jäsenistölle asioita siitä mitä päätetään, sekä idea on hyvä että kerätään enemmän jäsenistön mielipidettä. En kuitenkaan voi olla samaa mieltä metodiesi kanssa, ja näen miten helposti se voi aiheuttaa närää niissä, jotka ovat päättämässä asioista kanssasi. Väärinkäsitysten luonti tapahtumien kulusta jäsenistölle on myös vaarana. Tiedottamisessa sekä mielipidemittauksessa tulisi pitää huolen siitä, että ei vahingossakaan aiheuta vinoutunutta kuvaa jäsenistön tai päättävän tahon suuntaan. Tietenkin esim Ultimaten kenttäkeskustelu tulisi pitää Ultimaten kanavilla, mutta asioissa jotka vaikuttavat jäsenistöön laajemmin tulee myös käyttää kanavia missä suurempi osa skenestä seuraa kyseistä viestintäkanavaa. Uskon kyllä tämän ketjun seurauksena tiedottamiseenkin liittyvien asioiden selkeytyvän toki hyvin paljon.

Kuten mayhem sanoikin edellisessä viestissä, olet tehnyt paljonkin asioita kuitenkin skenen eteen eikä minullakaan ole kiinnostusta vähätellä niitä asioita. Itselleni ketju on nyt selkeyttänyt montakin asiaa ja toivon että paremmat toimintatavat ovat selkiytyneet kaikille jotta toiminta on vieläkin parempaa jatkossa. Harmittaa että on koettu, että kommunikaatio on tyssännyt niin pahasti että on tarvinnut tällä lailla tuuletella asioita.


RE: Mitä moloo 2.0 - mayhem092 - 04-16-2020

Tähän ehkä onkin mielestäni hyvä vetää ketju yhteen ja nyt ainakin omalta osalta päättää keskustelu aiheesta.

Olen nyt tämän ketjun lisäksi keskustellut asioista useamman henkilön, myös Vurkyn, kanssa ja selkeästi tälle informaatiolle oli tarvetta, mutta pahoittelen vielä Vurkyä siitä, että en enää kokenut muuta keinoa tuoda tätä informaatiota esille. Koin itse, että minun ja hallituksen tiedottamat asiat alettiin jo kuitata lähinnä "mayhem taas vauhdissa" tai "juuh hallitus" tyyppisillä kommenteilla niin koin tarpeen reagoida isommin asiaan.

Nyt kuitenkin tilanne on mielestäni huomattavasti paremmalla tolalla ja haluan korostaa sitä vielä, että ketjun tarkoitus ei ole ollut leimata ketään pahaksi ihmiseksi tai mitään muuta vastaavaa. Tarkoitus oli korjata nämä väärinkäsitykset ja toki tämän "mitä moloo"-ketjun perinteiden mukaisesti tuulettaa hieman ilmaa ja tuoda minun rehellisiä ajatuksia esille.

Vurky on jatkossakin mukana tekemässä ja kuten tässä kävi ilmi niin tulemme parantamaan moderointia. Vurkyn halusta otamme moderaattoreiden kantaa tuomaan vielä toisen toimihenkilön. Ymmärrettävästi tällaisen asian puinti vie energiaa, joten mielestäni oli ihan hyvä ratkaisu, että saadaan siihen toinen henkilö mukaan. Vurky jatkaa Discord admin roolissa ja tehdään nyt hommia siten, että kaikki pysyy samalla kartalla ja vältetään väärinkäsitykset!

Yhdessä tässä touhutaan, jotta saadaan scenelle asioita vielä paremmiksi. Näihin moderaattori asioihin ja vähän myös muuhunkin liittyen lähiaikoina tulossa lisäinfoo! :)