Smash Finland Foorumi

Full Version: Melee Back Room tyylinen jutska -keskustelua
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3

Salevits

(10-23-2011, 09:30 AM)TaisteluJaska link Wrote: [ -> ]Alkaa tuntua että Samus on todella yliarvostettu hahmo, sillä ei kukaan ole saanut paljon mitään aikaan. Ja sillä monet matchupitkin on täyttä sontaa. Varsinki Marsu.
Jos on vähäänkään kylmä pää pelatessa niin pitäis pystyä counteroimaan suurin osa mauksen projectilesonnasta ja ilmaiskuista. Mokoma lerpattaa niin pahasti.

Ja Luigi taas. Sillä ei ole yhtään matchuppia pelissä (ainakaan PAL) joka olis huonompi kuin 60-40. No marsu ehkä 65-35 tai jotain max. mutta toisaalta ku senkin matchupin opettelee luigilla eikä yritäkkään pelata sitä vastaan ilmasta niinku esim falcoa vastaan niin helepottaa huomattavasti.

Väitänkin että Luigi on parempi kuin Samus. Ja parempi kuin Doc myöskin, varmaan parempi kuin ganonikin pitemmällä tähtäimellä mutta tuota en kirjoita kiveen vielä.
Itelle tuohon on vaikea ottaa kantaa.

Kuvittelen että samuksen sijoitus juontuu pääasemassa eläin match upeista (etenkin fox). Samuksen metagamesta löytyy foxia vastaan otollista kamaa, kuten up-b OOS ja täydelliset iskut WD back > punish pelaamiseen

Jos fox ei olisi paras hahmo niin samuskaan ei olisi noin ylhäällä.

TaisteluJaska

Musta tuntuu vaan että moni fox ei edes osaa sitä matchuppia. Mutta laitetaan huipputason fox ja huippu samus vastakkain niin luulen kyl vahvasti että fox veisi sitä hommaa. Mitä se samuskaan voi hirveästi tehdä laseria vastaan? Se pakottaa lähestymään joka ei ole samuksen parhaita puolia.

Paju

(10-23-2011, 12:13 PM)TaisteluJaska link Wrote: [ -> ]Musta tuntuu vaan että moni fox ei edes osaa sitä matchuppia. Mutta laitetaan huipputason fox ja huippu samus vastakkain niin luulen kyl vahvasti että fox veisi sitä hommaa. Mitä se samuskaan voi hirveästi tehdä laseria vastaan? Se pakottaa lähestymään joka ei ole samuksen parhaita puolia.

Duck pärjäs aika hyvin Lovagee vastaan. Ekan matsin esim 2 stockas. Ja tosiaan sanoisin, että Lovage on tällä hetkellä maailman toisiks paras fox (Mangon jälkeen). Videot tulee varmaan parin päivän päästä sieltä.

TaisteluJaska

No niitä odotellessa. Tekis myös mieli nähdä miten tämä Duck pärjäs Marsuja vastaan, tai sheikkejä... tai edes falcoja.

Paju

(10-23-2011, 12:34 PM)TaisteluJaska link Wrote: [ -> ]No niitä odotellessa. Tekis myös mieli nähdä miten tämä Duck pärjäs Marsuja vastaan, tai sheikkejä... tai edes falcoja.

Duck voitti Dartin Marthin Winner's Semifinaaleissa (Sitä ennen Duck oli voittanu esim. SFATin ja Weon-X:n foxit ja Dart RaynEXin foxin). En oo varma tuliko sieltä nauhalle mitään matseja, missä Duck ois pelannut Sheikkejä tai Falcoja vastaan. S2J:n muikullekin kyllä pärjäs yllättävän hyvin; pooleissa hävis tiukan setin 2-1 ja bracketissa 3-1. Duck vs SFAT onkin näköjään jo upattu: http://www.youtube.com/watch?v=z61yaYS2qi4. Mut tosiaan toi Duck on kehittyny aivan uskomattoman paljon todella lyhyessä ajassa ja oon varma, että tosta tullaan kyl vielä tulevaisuudessa kuuleen paljon.

Edit: Ja toi SFATikään ei tosiaan oo mikään huono. #2 NorCalissa Shroomedin jälkeen, Genesis 2:ssa oli 9. voittaen mm. Leffenin jne.

Edit 2: Duck vs Dart löytyy tosta http://fr.twitch.tv/peefsmash/b/298135164 jostain 20min kohdalta, Duck vs Lovage jostain 1h3min kohdalta ja Duck vs S2J jostain 1h32min kohdalta.

bËst

(10-23-2011, 09:30 AM)TaisteluJaska link Wrote: [ -> ]Alkaa tuntua että Samus on todella yliarvostettu hahmo, sillä ei kukaan ole saanut paljon mitään aikaan. Ja sillä monet matchupitkin on täyttä sontaa. Varsinki Marsu.
Jos on vähäänkään kylmä pää pelatessa niin pitäis pystyä counteroimaan suurin osa mauksen projectilesonnasta ja ilmaiskuista. Mokoma lerpattaa niin pahasti.

Ja Luigi taas. Sillä ei ole yhtään matchuppia pelissä (ainakaan PAL) joka olis huonompi kuin 60-40. No marsu ehkä 65-35 tai jotain max. mutta toisaalta ku senkin matchupin opettelee luigilla eikä yritäkkään pelata sitä vastaan ilmasta niinku esim falcoa vastaan niin helepottaa huomattavasti.

Väitänkin että Luigi on parempi kuin Samus. Ja parempi kuin Doc myöskin, varmaan parempi kuin ganonikin pitemmällä tähtäimellä mutta tuota en kirjoita kiveen vielä.

Mielestäni Samus - Luigi - Doc - Ganon tulisi tierata järjestykseen: 1. Doc 2. Luigi 3. Ganon 4. Samus. Mitä nyt ite oon Samuksella pelannut, niin Samusilla on jekkunsa space animaleihin, mutta samapa se on melkein kaikilla hahmoilla pelissä. UpB OoS hyvä vastaisku shield pressureen, Rounch cancel ja WD punishmentit toimii, mutta ilman rounchia foxin U-movet on aika murhaa. Falco pillaringiin rauch cancel taas on aika heikko. Eli Samus on siedettävä ko. Match upeissa, mutta aika heikko verrattuna esim Dociin tai Luigiin. Marth on top tiereistä tosi haastava jos marsu vaan jaksaa keskittyä. Sheik - match up taas on hiton tasainen. Samusin cc toimii hyvin match upissa ja kentällä tasavahva samus on jopa niskan päällä, mutta sitten ku ollaan kentän ulkopuolella niin neuloja hyödyntävä sheik on aika murha samusia vastaan. Muikku rankaisee helposti tehokkailla polvikonpoilla. Ainoa korkean tierin hahmo, jota vastaan samus on siedettävä, on peach. Samus haastaa peachin hyvin ilmataistelussa ja D-smashia lukuunottamatta cc toimii aika hyvänä vastaiskuna esim: low float nairia tai dashia vastaan. Edgellä nauriit on ainoa kiusa, mutta neuloihin verrattuna aika harmiton kokonaisuus. + Samusilla ei hirveän monia näyttöpelaajia enää tänä päivänä ole ollut. Tuo Duck josta Paju sano niin on itelle aika uus tuttavuus.

Docin asema: ei mitään täysin huonoja match uppia top tierissä. Taitava sheik lienee se pultein. + Shroomedin näytöt. Luigi on IMO paree hahmo kuin reiska, koska kykenee konpottamaan top tierejä tehokkaasti ja vastaavasti luigi on tietyllä tapaa "pelottava" vastus koska konpotus on lähes mahdotusta ja rankaisu mahdollisuudet ovat suuret. Marhan miekka ja foxin suth helppo shine spike killi on suurimmat heikkoudet top tierissä. + luigilla ei hirveästi korkella tasolla tuppaa löytyvän pelaajia. Ganonilla on todistettu että pärjää, mutta kyllä saakeli se ottaa runtua hyviltä Sheikeiltä, foxeilta ja falcoilta. Myös Doc on suth haastava match up.

Jup jup. Juubisti kirjoitella omia mielipiteitään tuosta tier systeemistä. Ehkä tuossa eniten pärjää isoissa turnauksissa annetut näytöt, mutta olen samaa mieltä siitä, että Samus on yliarvostettu hahmo. Edellä mainituista hahmoista pärjää kaikista heikoiten myös semmoisia hahmoja kuin: Muikku, Jig ja ganon match upeissal

TaisteluJaska

Triitritriitritrii

Onko kukaan kokeillut jos laittaa Josilla lightshieldin, sit tekee siihen jonku vahvan iskun esim Fankon punts sillei että se kilpi menee rikki ihan pikkasen sen jälkeen kun se isku on osunut ja täysliuku päällä (eli ennenkuin ottais vaikka reunasta kiinni). Tuleeko uskomaton sivukuolema vaiko?

TaisteluJaska

Pokemon stadium helevettiin counterpickeistä. Muuten loistava kenttä mutta ne väliosat, varsinki se missä on kallio ja puu vasemmalla puolella ottaa pannuunb. Rainbow ride on paljon vähemmän randomi, oikeastaan ei ollenkaan randomi niin jos PSää ei poisteta niin rainbow ride mukaan, ainakin Best of 5 setteihin tai sit kolme counterpick kentää 5 peruskentän lisäksi ja yks banaani.
Se että mikä se kolmas on on ihan hyvä pohdinta. Corneria se ei ole eikä Muikun kenttä, tuskin Dk64jäkään.
No pokefloats toisaalta ei ole random että se vois olla.
Best of 3 seteissä ehkä riittäis ne perus 5-6 kenttää mut just best of 5 setteihin vois olla ideaa ottaa enempi kenttiä, koska jos ei tykkää ajelukentistä niin bannaa toisen, häviää toisessa jos ei osaa ja silloinkin se olis vaan yks häviö setistä. Saa siis hävitä vielä toisen kerran ja silti voittaa setti.
Minusta kuulostais järkevältä.

Lähinnä ottaa pannuun toi poke stadium ei sen takia etten itse siinä kovin hyvin pärjää vaan että jostain syystä sillä on aiheeton status counterpick kenttänä kun taas reilummilla kentillä ei ole.

EDIT: ja jos vie ideaa eteenpäin niin periaatteessa vois olla oikeus bannata kaikki kolme counterpick kenttää toisella pelaajalla. tällöin Toinen pelaaja, jos joutuu itse bannaamaan sen jälkeen kentän niin saa tehdä sen jäljellä olevista 5stä kentästä vaikka olisi ennen bannannutkin yhden kolmesta CP kentästä. Tässä tapauksessa voisi harkita että Daves stupid rule ei ole enää voimassa.

Esim.
Kakka vs. Pylly
Eka matsi laatta, kakka voittaa.
kakka bannaa rainbowin, pylly cp.tää dreamlandin ja voittaa siinä.
pylly käyttää superoikeuttaan ja bannii loput kaks CPtä. näin ollen kakka voi valita 4 eri kenttää, eli kaikku muut perus5 paitsi laatan. kakka valitsee josin porin ja voittaa
pyllyn vuoro Cp.ta. Nyt kakka voi tehdä uuden väliaikaisbannin jäljellä olevista, koska pylly käytti superoikeutta. Näin ollen kakka vois bannia battlefieldin ja pylly joutuis ottaan FoDn (se voisi ottaa myös laatan tai josin porin, ei muuta koska DSR). pylly voittaa.
Vikaan matsiin kakka voi counterpickata laatan, battlefieldin (väliaikaisbänni), FoDin tai dreamlandin.

Aika hankala ehkä mutta periaatteessa vois olla ideaa. Näin teoriassa on siis mahdollisuus välttää kaikki homokentät mutta silloin joutuu hyväksymään sen että pitää käytännössä valita vain 3sta eri neutraalikentästä counterpick.

mayhem_

Siis muutenhan pokemon stadiumin vois poistaa mutta minne minä sitte counterpickaan pajua vastaa ???

Sit seriously eli joo paskaahan ne muutokset on ja kenttiin voi mun mielestä jonkunlaista muutosta tehdä ja näistä keskustelu on aina paljon järkevämpi just tällee ettei ens viikol oo turnaus ettei siitä keskustelusta tuu vaa kilpahuuto siitä kuka saa omalle hahmolleen parhaat kentät sallituiksi >_>.

Itehän vedän nykyää sillä mentaliteetillä, että reenaan hahmojani tiettyihin kenttiin ihan yhtä paljon kuin matchuppeihinkin joten on hyvä tietää jo hyvissä ajoin mitkä kentät on sallittuja ettei tuu käyttettyä turhaan reeniä kenttiin joita ei pelata. Esim vaikka nyt se ei toiminutkaan pajua vastaan kun otin sheikin fodiin niin olin kuitenkin jo etukäteen päättäny että jos fodiin mennään pelaan sheikillä. Sama oli salee vastaan siihen battlefieldiin.

Mut nii ei mulla tässä vaiheessa kauheesti muuta sanottavaa aiheeseen kuin että pokestadiumin voi ottaa ihan hyvin pois sallituista ja että hyvä käydä keskustelut nyt eikä just ennen turnausta :)

TaisteluJaska

muokkasin äskeistä postia.
Joo ei se kenttä sinänsä ota niin pannuunb. Oma vika jos ei siinä märjää mutta kuten aikaisemmin sanoin, Rainbow Ride vaikutta reilummalta eikä siinä sinänsä ole rikkinäisiä kohtia, vaikkakin ymmärrän että blingbling falcolla.

mayhem_

Kuulostaa hieman kaukaa haetulta tuo sun banni systeemi >_> siihen saakka oli ihan suht neutraali viä ku se jo aiemmin banninu sai vaihtaa banninsa, mutta sit yhtäkkiä väliaikais ban >_>

Ja siis vaikka kuinka joku sanois mitä niin pokemon stadium on neutraalimpi kenttä kuin pokefloats/mute city/brinstar ja noista kolmesta ei tosiaa pitäs olla minkää sallittu >_> kj64kin on rehdimpi vaikka voi juosta loputttomasti karkuu.

TaisteluJaska

siis se väliaikais ban sana voi olla hämäävä. Käytännössä tarkoittaa sitä että se joka saa tehdä uuden bannin voi vielä counterpickata tämän banatun kentän setin viimeiseksi kentäksi jos näin haluaa.

mayhem_

Toi ban systeemi on muuten järkevä ja ite oikeestaa voisin olla sen kannalla tuleviin turnauksiin jos tässä aletaan porukalla äänestään että tämä vai mbr, mutta toi väliaikais ban pitäs olla ihan normi ban imo. Sen on saanu kuitenki kerran vaihtaa niin tarpeeks nannaa jo :) ja jos ei halua bannia mitää siinä vaiheessa nii ei tietenkää oo mikää pakko :)

TaisteluJaska

(06-21-2012, 07:37 AM)mayhem_ link Wrote: [ -> ]Toi ban systeemi on muuten järkevä ja ite oikeestaa voisin olla sen kannalla tuleviin turnauksiin jos tässä aletaan porukalla äänestään että tämä vai mbr, mutta toi väliaikais ban pitäs olla ihan normi ban imo. Sen on saanu kuitenki kerran vaihtaa niin tarpeeks nannaa jo :) ja jos ei halua bannia mitää siinä vaiheessa nii ei tietenkää oo mikää pakko :)
Niin, ei siinä ole mitään muuta etua kuin että saa valita sen bannatun kentän vikaksi kentäksi mutta toisaalta ihan sama. Todennäköisesti pelaaja haluaa kuitenkin counterpickata vikaksi kentäksi sen minkä counterpickas ekana.

peki

mun mielestä tuola kosteusmittarissa oli just parhaat säännöt pitkään aikaan. ymmärrän kyllä jos poke luola ottaa pannuun, mutta on se nyt jotain tuhat kertaa parempi ku poke floats tai joku muu vastaava. >_>

TaisteluJaska

Oli siellä parhaat säännöt tähänastisista. Seuraavaan tehdään vielä paremmat. Ja vaihtoehtona mun ehdotuksessa on ettei tarvi pelata yhtään peliä CP kentissä niin tuskin siitä kellekkään haittaakaan? Ainoa että vähemmän vaihtoehtoja neutraaleista CP.istä jos bannaa kimppuna mutta se on ihan oikein.

Salevits

Mitä sääntöihin tulee, niin mielestäni Suomen taso on noussut jo sen verran, että olisi jo aika siirtyä MBR rulesetteihin täälläkin metsissä. Kosteusmittarissakin kaikki muutokset MBR sääntöihin oli mun mielestä perusteettomia.

Kenttien kohdalla taas.. No nuo MBR kelpaa mulle mainiosti. Silti munkin mielestä pokeluola on kyseenalainen. Enkä pitäis tyrimisenä jos Rainbow Ride palautettaisiin singles kenttiin. Eli kun puhutaan pokeluolasta ja rainbow ridesta niin lopputulos loppujen lopuksi mulle ihan yhdentekevä.

E: Muokkasin vähän tätä viestiä kun se oli niin monitulkintainen. D:

Laatikko

(06-21-2012, 09:46 AM)TaisteluJaska link Wrote: [ -> ]Ja vaihtoehtona mun ehdotuksessa on ettei tarvi pelata yhtään peliä CP kentissä niin tuskin siitä kellekkään haittaakaan?
Mitä ihmeen counterpickejä ne ovat jos niihin ei voi mennä ollenkaan vastustajan hihkaistaessa? Minua ainakin haittaisi.

Kiukkuan yhä kentistä, mutta enemmistön pulkkaan on vaan mentävä.

bËst

Approovaisin Rainbow Roadin c-pickiksi kanssa takaisin. Kuiten. Muuten oon aika myötäilevä MBR:ää kohtaan, joskin turnauksessa jäi välistä vähän ihmettelemistä että mikä pointti sillä Jungle Japesilla loppupeleissä oli. Meinaan, kenttä oli käytännössä täysin riippuvainen siitä kuka hukkuu veteen mitä erinäisimmistä syistä. Korostaisin kyllä teamsseissa RR > JJ, mutta ehdottomasti pitäisin edes Doublesissa vähintään tuon kaks cp-kenttää.

TaisteluJaska

(06-21-2012, 10:38 AM)Laatikko link Wrote: [ -> ][quote author=TaisteluJaska link=topic=286.msg24856#msg24856 date=1340271977]
Ja vaihtoehtona mun ehdotuksessa on ettei tarvi pelata yhtään peliä CP kentissä niin tuskin siitä kellekkään haittaakaan?
Mitä ihmeen counterpickejä ne ovat jos niihin ei voi mennä ollenkaan vastustajan hihkaistaessa? Minua ainakin haittaisi.

Kiukkuan yhä kentistä, mutta enemmistön pulkkaan on vaan mentävä.
[/quote]
Sitä periaatteessa rankaistaan vähän jos se "turvautuu" kimppubanniin. koska silloin toiselle pelaajalle jää jokatapauksessa vaihtoehto vaihtaa bannia niin silloin se joka kimppubannaa on vähemmän kenttiä mistä valita counterpick (hänhän ei voi valita jo itse bannaamiaan kenttiä).
On siis mielestäni vähän ristiriitaista miten kuulostat olevan minun ehdotusta vastaan kun se jokatapauksessa mahdollistaa helpommin sen, että on enemmän kenttiä mistä valita counterpick. Paitsi tieten siinä mielessä että pokemon stadium on minun ehdotuksessa bannattavissa joko kimppuna tai ilman.
Eli pelaajalle on edullisempaa opetella hyvin 3sta counterpick kentästä hyvin vähintään se kaksi, ja bannata kolmas jäljellä oleva.

Sitäkin voisi keskustella jos tuohon ehdotukseeni vaihtaisi Poke floatsin KJ64seen. Mut jotenkin tykkään ajatella että floats kuuluisi tuohon koska periaatteessa kentässä ei ole randomia ja toisaalta se on bannattavissa. KJ64ssä on taas tynnyri joka on käytännössä random (en tiedä onko teoriassa) ja kenttä pikkaisen liian iso. Mut edelleen, kuten floatsi, bannattavissa joko kimppuna tai erikseen.
Pages: 1 2 3