Smash Finland Foorumi

Full Version: Smooth Lander + Heavy Gravity
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2

Salevits

TaisteluJaska

(12-09-2014, 08:42 AM)Salevits link Wrote: [ -> ]Gameplay videoita:

Mario - Smooth Lander and Heavy Gravity

Smash 4 <3 Nyt alkaa vaikuttaa TODELLA hyvältä :)

Moppe

Siis tuo heavy gravity on muuten huomattavasti parempi vaihtoehto pelin pelaamiselle, mutta on muutama hahmo jotka sen takia ei pääse ylös+b liikkeellä ollenkaan ylöspäin. Esim. Duck Hunt Dog ei liiku yhtään ylöspäin vaan lähtee melkein heti valumaan alas.

Mutta siis ihan mielelläni pelaan tuota modia, eihän niitä hahmoja tartte sitten vaan yksinkertaisesti käyttää jotka ei pääse takas kentälle.

NamiNami

Onko tässä pelissä Duck Hunt Dog. Hajosin

Laatikko

Kiva jos tut kautta saa pelistä enemmän iloa irti, onhan tämä ihan puhtaasti ingame-säännöillä luotava pelitila. Tulee vain olemaan täysi mahdottomuus virallistaa tämä millään lailla unohtamatta muitakin valtavia ongelmia, joita tällainen balanssitarkastelun ulkopuolella toimiva pelitila aiheuttaa.

TaisteluJaska

Jos aikamatkustuskaan ei ole täysi mahdottomuus, niin tässä tapauksessa tämän formaatin turnauskelpoisuudesta puhutaan mun mielestä todennäköisyydestä (yli 50%), ei mahdottomuudesta.

Villi veikkaus on, että tässä formaatissa yli puolet hahmoista tulee olemaan kelvollisia (enempi ku melees).
Tieten voi olla, että joku hahmo on ihan imba.
Pitäis ostaa peli nii pääsis testaileen...

Laatikko

Kyllä tämä moodi turnauskelpoinen on kuten lightning smash, slow smash ja bunny hood smashkin ovat. Eri asia vaan koittaa saada mitään näistä viralliseksi, sillä heti kun lähdetään muokkaamaan oletusfysiikoita mieleisekseen, mahdollisuuksia on loputtomasti eikä rajaa pysty vetämään mihinkään muokkauksien suhteen. Saa tästä ehdottomasti sivueventtejä pitää jos yhtäkkiä löytyy suuri määrä halukkaita kokeilemaan tätä, mutta sen pidemmälle tätä ei yksinkertaisesti vain pysty viedä monistakin syistä.

TaisteluJaska

Mielipidekysymys.
Toisaalta tuskin itse edes veisin asiaa eteenpäin. Tällä hetkellä oon varsin tyytyväinen siihen että meleetä on turnauksissa tarjolla. ja Project M.

Meleessä ei tarvittu lightning smashia yms. Tässä pelissä voi olla, että tarvitaankin. Painotus sanoilla voi olla.

Laatikko

(12-09-2014, 10:42 PM)TaisteluJaska link Wrote: [ -> ]Mielipidekysymys.
Toisaalta tuskin itse edes veisin asiaa eteenpäin. Tällä hetkellä oon varsin tyytyväinen siihen että meleetä on turnauksissa tarjolla. ja Project M.
Mikä on mielipidekysymys? Ei ainakaan ole mielipidekysymys muuttaa koko pelin fundamentaaleja luoden käytönnässä täysin uusi peli ja mahdottomuus vetää raja johonkin, mistä kaikki voi olla maailmanlaajuisesti samaa mieltä ilman mitään muitakaan yhteisöllisiä ongelmia.

(12-09-2014, 10:42 PM)TaisteluJaska link Wrote: [ -> ]Meleessä ei tarvittu lightning smashia yms. Tässä pelissä voi olla, että tarvitaankin. Painotus sanoilla voi olla.
Mitä ihmeen objektiivista arvoa tämä "tarvitseminen" laskee? Mikä määrittelee tarvitseeko peli lightning, bunny hood, damage ratio 1.7, handicap 40% vai sudden death smashia tai jotain näiden miljoonista kombinaatioista ylitse muiden? Tähän kysymykseen vastasit itsekin viestisi ensimmäisellä sanalla ja yksinomaan sen vuoksi tehtävä on mahdoton. Yhden ainoan tällaisen pelimuodon virallistaminen ylitse muiden on täysin mielivaltainen valinta, joka perustuu vain henkilökohtaisiin mieltymyksiin, mitä on tässä maailmassa aivan yhtä monta kuin on ihmisiäkin. Jos standardi ei miellytä niin vastasit tähänkin ongelmaan itse, Melee ja Project M ovat kumpikin olemassa ja niitä voi aina palata pelaamaan. Turha koittaa väkisin virallistaa tätä peliä Meleemäiseksi, mitä se ei edes yritä olla.

En siis ole tätä moodia itsessään vastaan enkä kiistä sen omanlaista kilpailullisuutta, kannattaa vaan unohtaa sen virallisoimista miksikään muuksi kuin satunnaiseksi sivuturnaukseksi. Voin vaikka järkätä tämän saman tien seuraavassa Unionissa jos yhtäkkiä koko scene haluaa kokeilla kepillä jäätä.

TaisteluJaska

Tämä on mielipidekysymys:
"mutta sen pidemmälle tätä ei yksinkertaisesti vain pysty viedä monistakin syistä."

Jos ihmiset haluaa pitää tietynlaisia turnauksia tietystä pelistä, niin go ahead. Niinkuin aiemmin sanoin, voi olla että gravitymodea edes tarvitaan että saadaan sm4shista hyvä turnauspeli, mut itsellä kyllä kinostus nousi kovasti tuon mariovideon myötä. <
ottaen huomioon sm4shin tiettyjä toimintoja (niinkuin toi reunasta kiinni ja toinen pois-juttu) niin tämä gravityjuttu voi avata reunapeliä mielenkiintoisemmaksi.

Salevits

Laatikko sinun perusteilla stockeilla pelaaminen, ilman itemeitä, rajoitetuilla stageilla olisi yksinkertaisesti täysi mahdottomuus.

Just saying.

mayhem_

(12-10-2014, 08:41 AM)Salevits link Wrote: [ -> ]Laatikko sinun perusteilla stockeilla pelaaminen, ilman itemeitä, rajoitetuilla stageilla olisi yksinkertaisesti täysi mahdottomuus.

Just saying.

+1

Laatikko

(12-10-2014, 08:05 AM)TaisteluJaska link Wrote: [ -> ]Tämä on mielipidekysymys:
"mutta sen pidemmälle tätä ei yksinkertaisesti vain pysty viedä monistakin syistä."
...johon luettelin aitoja objektiivisia perusteluita miksi ajatus jonkin mielivaltaisen fysiikkamoodin virallisoimisesta on epärealistinen. Ei aiempienkaan Smashien perusfysiikkoja menty ronkkimaan ihan syystä, vaikka monet moodit parantaisivat peliä varmasti kilpailullisesti monenkin mieleen. The game is like it is.

(12-10-2014, 08:05 AM)TaisteluJaska link Wrote: [ -> ]Jos ihmiset haluaa pitää tietynlaisia turnauksia tietystä pelistä, niin go ahead. Niinkuin aiemmin sanoin, voi olla että gravitymodea edes tarvitaan että saadaan sm4shista hyvä turnauspeli, mut itsellä kyllä kinostus nousi kovasti tuon mariovideon myötä. <
ottaen huomioon sm4shin tiettyjä toimintoja (niinkuin toi reunasta kiinni ja toinen pois-juttu) niin tämä gravityjuttu voi avata reunapeliä mielenkiintoisemmaksi.
Kyllä, ei mikään estä ihmisiä pitämästä näitä turnauksia, mutta keskustelun ydin onkin sellaisen standardoimisen valtavissa ongelmissa.

En keksi miksi tämä smooth lander + gravitymode sai joiltain välittömän vastaanoton ilmiselvänä vastauksena Smash 4:n kilpailulliselle parantamiselle, sillä nopeus, combot ja agressiivisuus eivät todellakaan ole mitään absoluuttisen "pelin parantamisen" mittareita yksinään. Minusta tuo nähty videomateriaali näytti ennemminkin epätasapainoiselta, päättömän hyperagressiiviselta ja yhden osuman muuttumisesta liian absoluuttiseksi Smash 64:n tapaan. Tämä välitön innostuminen onkin siksi mielestäni aivan liian hätäistä ja ajattelematonta, nähdyn pinnan alla piilee oikeasti vain entistä suurempia ongelmia pelkässä kilpailullisessa mielessä mitatessa.

(12-10-2014, 08:41 AM)Salevits link Wrote: [ -> ]Laatikko sinun perusteilla stockeilla pelaaminen, ilman itemeitä, rajoitetuilla stageilla olisi yksinkertaisesti täysi mahdottomuus.

Just saying.
Mietitkö sekuntia enempää logiikkaasi? Meinasin pistää edelliseen viestiin huomautuksen, että nyt jos joku yrittää edes vitsillä tuoda tuota pointtia esille niin hävetää ja lujaa, mutta en mokomaan uskonut. Kai se on nyt pakko itsestäänselviä eroja lähteä kertomaan näiden välillä kun Mayhemikin kerkesi tulla jakelemaan hyväksyyntäänsä.

On lievästi eri skaalan asia lähteä muuttamaan koko pelin fundamentaalisia fysiikoita, jotka vaikuttavat joka ikiseen asiaan, mihin olet koko kyseisen pelin urasi aikana tottunut ja tekee niistä täysin hyödyttömiä. Pelimoodin (stock/time/coin), itemien ja stagejen kanssa leikkiminen muuttaa vain tapaa mitata tuttuja taitoja ja tapaa, jolla tuoda näitä taitoja esiin, mutta kaikki oppimasi on edelleenkin voimassa eikä pelin ymmärryksesi vain katoa savuna ilmaan. Sen sijaan fysiikoiden pienikin muuttaminen johonkin tiettyyn muotoon on äärimmäisen vaarallinen ratkaisu vieraannuttaen kaikki muiden fysiikkamuotojen pelaajat täysin, tehden käytännössä täysin eri pelin. Tämän välttämiseksi pitäisi mielivaltaisesti valita jokin yksi globaali fysiikkamoodi ylitse muiden, joka olisi jotenkin ilmiselvä ratkaisu kaikille (eikä vain kilpailulliselle sisäpiirillemme), jotta kilpapelaaminen pysyisi minkäänlaisessa hallinnassa, mutta tämä ei todellakaan ole niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella kuten ylemmissä viesteissäni perustelin. Se menee vain loputtomaksi kinasteluksi henkilökohtaisista mieltymyksistä kilpapelaamisen tyyleistä, mikä on aivan eri merkittävyyden luokassa kuin harmittomat itemit, staget ja muut säännöt.

TaisteluJaska

(12-10-2014, 09:34 AM)Laatikko link Wrote: [ -> ]Ei aiempienkaan Smashien perusfysiikkoja menty ronkkimaan ihan syystä, vaikka monet moodit parantaisivat peliä varmasti kilpailullisesti monenkin mieleen. The game is like it is.
+
Minusta tuo nähty videomateriaali näytti ennemminkin epätasapainoiselta, päättömän hyperagressiiviselta ja yhden osuman muuttumisesta liian absoluuttiseksi Smash 64:n tapaan.

Se mitä ennen on tehty ja jätetty tekemättä ei ole mielestäni riittävä perustelu. Ei kovin innovatiivisuuden tukemista. Edelleen painotan mielipiteeni olevan varautuvan positiivinen, en mitää absoluuttisia tykityksiä vielä tässä vaiheessa.

Ja toi toinen juttu. Muistahan että kyseessä oli botin hakkaaminen joka ei pahemmin DI.tä käyttänyt. Smash 64 ei ole sopiva vertailukohde DI. erojen takia.

Pitäis oikeasti päästä testaamaan, niin vois sanoa enempi. Omalta osalta lopetan tähän, ei pysty enää mitää uutta&järkevää tarjoamaan keskusteluun.

Salevits

(12-10-2014, 09:34 AM)Laatikko link Wrote: [ -> ]...mihin olet koko kyseisen pelin urasi aikana tottunut ja tekee niistä täysin hyödyttömiä. Pelimoodin (stock/time/coin), itemien ja stagejen kanssa leikkiminen muuttaa vain tapaa mitata tuttuja taitoja ja tapaa, jolla tuoda näitä taitoja esiin, mutta kaikki oppimasi on edelleenkin voimassa eikä pelin ymmärryksesi vain katoa savuna ilmaan. Sen sijaan fysiikoiden pienikin muuttaminen johonkin tiettyyn muotoon on äärimmäisen vaarallinen ratkaisu vieraannuttaen kaikki muiden fysiikkamuotojen pelaajat täysin, tehden käytännössä täysin eri pelin...

...Nykyiset eri pelien rulesetit tekevät kylläkin esimerkiksi itemien käyttöön, stagejen opetteluun, kill stealimiseen, taktisiin itsemurhiin, etc etc liittyvät taidot hyödyttömiksi, sekä vieraannuttaa tätä pelimuotoa vierastavat, tai ylipäätänsä epäkilpailullisia ihmisiä. Brawlissa smashballit muuttaisivat hahmobalanssia nykyiseen formaattiin verrattuna etc..

Laatikko

Jos haluat olla sitä mieltä, että pelin uusien mekaniikkojen opetteleminen kilpailullisessa mielessä täysin puhtaalta pöydältä kaikkien miljoonien sovelluksien ja yhdistelmien kera, on keskustelun kannalta oleellisen verrannollinen kaikille tutulle pohjalle lisätylle/poistetulle fysiikan ja hahmojen ulkopuoliselle elementille, joka toimii täysin tuttujen ja standardisoitujen sääntöjen (= oletusfysiikat) ehdoilla, niin en tiedä mitä sanoa.

Osaat silti pelata Meleessä Sheikkiä jos pelaammekin kahdella stockilla ilman aikaa Poké Floatsissa beam swordeilla ja tiedät miten vastustajan hahmot toimii, tämä ei vaadi kuin pientä totuttelua vanhojen tuttujen sääntöjen ehdoilla. Sen sijaan et taatusti osaa pelata Meleessä Sheikkiä millään säännöillä jos gravity muutettaisiin kevyemmäksi ja landing lagia lisättäisiin kaikkiin liikkeisiin universaalisti, minkä lisäksi et tietäisi yhtään miten muutokset vaikuttavat vastustajan hahmoihin etkä näiden hahmojen välisiä yksityiskohtia. Joudut siis käytännössä unohtamaan kaiken oppimasi ja opettelemaan kaiken uudestaan uuden fysiikan ja metagamen ehdoilla, sillä mikään entuudestaan opettelemasi juttu ei enää toimi samalla tavalla. Pelaat siis käytännössä eri peliä jo.

Kyllä, kummatkin tavat pohjimmiltaan muuttavat peliä, mutta semantiikkaan tarttuminen sivuuttaa kaiken oleellisen tällä kertaa. En myöskään syyttänyt sinua tämän haluamisesta standardiksi, elä huali.

Moppe

Mikä estää opettelemaan pelin aivan uudestaan uusilla fysiikoilla? Mieluummin opettelen omasta mielestä mielenkiintosemman pelimoodin kuin jotain niin sanottua "standardia" peliä josta en yhtään pidä. Eikä mua haittaisi millään tavalla, että se on "eri peli". Eiköhän Project M näyttänyt, että asioita muuttamalla pelistä voi saada suuremman osan mielestä huomattavasti paremman pelin. Kaikenlisäksi tuo gravitaatio ja smooth lander on pelin sisäistä asiaa jota ei ole mitkään koodaajaat muuttaneet millään tavalla eli se on tarkoitettu peliin.

Miksi siis pelata paskaa kun voi tehdä paskasta taidetta?

eebrozgi

Ei sen pelaamista kielletty.

Noista videoista tuli vähän mieleen Brawl+/Project M varhaisessa vaiheessa, mikä lienee jossain määrin verrattavissa tähän kun muutokset oli vielä aika kokonaisvaltaisia vähemmällä hienosäädöllä ja osa hahmoista muuttuu kelvottomiksi / ei ollut edes valittavissa. Silläkään ei ihan hirveää turnausbuumia ollut vielä ennen vuosien päivityksiä, mutta hauskaa sekin oli.

Törmäsin vaihtoehtoiseen ennusteeseen Smooth Landerin - ilman Heavy Gravityä - aiheuttamasta mahdollisesta vallitsevasta pelityylistä pelin shieldin huomioon ottaen: http://smashboards.com/threads/smooth-la...t-18114957
Heavy Gravity voinee muuttaa tuota kombopointtia, mutta rolleista en tiedä. Kannattaa muutenkin lueskella tuota ketjua jos aihe kiinnostaa.

Moppe

(12-10-2014, 01:27 PM)eebrozgi link Wrote: [ -> ]Ei sen pelaamista kielletty.


Noista videoista tuli vähän mieleen Brawl+/Project M varhaisessa vaiheessa, mikä lienee jossain määrin verrattavissa tähän kun muutokset oli vielä aika kokonaisvaltaisia vähemmällä hienosäädöllä ja osa hahmoista muuttuu kelvottomiksi / ei ollut edes valittavissa. Silläkään ei ihan hirveää turnausbuumia ollut vielä ennen vuosien päivityksiä, mutta hauskaa sekin oli.
Nimenomaan ja veikkaan, että kun porukka keksii hyvät keinot niin rupeaa tulemaan varmasti modeja jotka muokkaa tuota peliä paremmaks jo ihan pienilläkin säädöillä esim tuon gravityn vahvuuden. Ja jos tämä peli on kerta Sakurain mukaan viimeinen smash niin se varmasti innostaa modaajia tekemään tästä pelistä sellaisen mikä kiinnostaa suurempaa joukkoa kuten esim melee pelaajia.

Laatikko

(12-10-2014, 01:10 PM)Moppe link Wrote: [ -> ]Mikä estää opettelemaan pelin aivan uudestaan uusilla fysiikoilla? Mieluummin opettelen omasta mielestä mielenkiintosemman pelimoodin kuin jotain niin sanottua "standardia" peliä josta en yhtään pidä. Eikä mua haittaisi millään tavalla, että se on "eri peli". Eiköhän Project M näyttänyt, että asioita muuttamalla pelistä voi saada suuremman osan mielestä huomattavasti paremman pelin. Kaikenlisäksi tuo gravitaatio ja smooth lander on pelin sisäistä asiaa jota ei ole mitkään koodaajaat muuttaneet millään tavalla eli se on tarkoitettu peliin.

Miksi siis pelata paskaa kun voi tehdä paskasta taidetta?
Ei mikään, mutta koitapa saada maailma vakuutettua, että tuo pelimuoto on uuden pelin opettelemisen arvoinen ylitse miljoonien muiden variaatioiden. Heti kun ylitetään se raja, että itse fysiikoita mennään muuttamaan, niin valinnan vaikuttavuus tuhatkertaistuu, mutta jokaisella on edelleenkin oma subjektiivinen näkemyksensä "oikeasta" ratkaisusta eli fysiikoista. Näiden pelimuotojen päätön standardisointi avaa tulvaportin, joka jakaa sceneä peruuttamattomasti useisiin eri ryhmiin kun kukaan ei enää osaa pelata toistensa pelejä edes perustasolla. Jos pelimuoto ei ole maailmanlaajuonen standardi niin sen opetteleminen on vielä todennäköisesti kovin turhaa kun maailmassa ei ole kovin suurta ryhmää, jota kiinnostaisi kilpailla juurikin siinä pelimoodissa verrattaen johonkin maailmanlaajuiseen standardiin. Jos omassa pienessä ryhmässään kilpaileminen on itsellensä tarpeeksi niin mikäs minä olen sitä estämään, kannattaa vaan pitää jalat maassa.

Project M:n on standardi, minkä modin kehittäjät määrittelivät tekemällä siitä käytännössä oman itsenäisen pelinsä, se ei ole mikään ingamesäännöillä muokattava Brawl, jolla on jo selkeä standardi pelinkehittelijöiden puolesta.

Smooth Lander ja gravity ovat kyllä pelinsisäisiä elementtejä niin kuin tuhannet muutkin equipmentit ja muutkin fysiikkanappulat eikä niiden käyttämistä estä kukaan. Ongelma on edelleenkin vain tällaisten mielivaltaisten pelimuotojen tuominen maailmanlaajuiseen huomioon ja hyväksynnän saavuttaminen samassa mittaaavassa. Muuten ihmisiä ei kiinnosta kilpailla.
Pages: 1 2