Smash Finland Foorumi

Full Version: Match up keskustelu
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3

peki

no siis nää jutut mitä nyt sanoit tässä on kaikki periaatteessa mahollisia. mutta samalla sheik voi siis myös periaatteessa päästä niistä pois. esimerkiksi alabn ja dsmashin voi crouch canceloida grabiin ihan sairaan korkeille prosenteille. heitot voi diata, niin ettei niistä saa ilman tech chasea jatkettua. sheikillä on jokaisesta grabista varma jatko. aina.

palissa tää match up on suhteellisen tasan lähinnä siitä syystä, ettei sheik voi combottaa paljon yhtään ja luigia on vaikeeta tappaa, mutta ntscssä tää muuttuu oikeesti ihan sairaasti, ku sheik on vammanen siinä. :-*

e. katoin tuossa pari kirby kazen matsia ja tälläsiä tilanteita nyt esimerkiksi ei tulis yhtään palissa ihan vaan sen takia että grab on erilainen. fftilt näytti olevan kans aika piikki, mutta sen voi kyykkykeskeyttää. sheikin up air combottaa kans paljon paremmin tuossa versiossa. sanosin et jos palissa tämä on tasan niin ntscssä 65-35 tai 60-40

https://www.youtube.com/watch?v=7HyFshW4...9240#t=284

https://www.youtube.com/watch?x-yt-ts=14...page#t=325

https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=84...page#t=425

TaisteluJaska

crouch cancelia vastaan on rapi. molemmilla hahmoilla tietysti. rapia vastaan hyökkäys/aerial.
Aiemmin pelasin tätä matchuppia väärin, menin aina pulttiin ku sheik alkoi spacettaan aerialeja. Nykyään tajuan vastata bairilla, jota sheikin on vaikea ylittää. Ja jos sheikin saa napattua hyppyaproacheista esim. upsmashilla, niin siinä ei paljoa CC.t auta.
Final statementtini tämän matchupin suhteen on, että toisaalta aika harvoin pelaan sheikkejä vastaan jotka oikeasti osaavat tämän matchupin kaikkine herkkuineen, ja toisaalta pelaan PAL.ia. siitä on kieltämättä iso etu kun sheik ottaa rapin.
Toisaalta taas olen pärjännyt oman skillevelini sheikkejä vastaan, ja PALissakin sheik saa heitoista sontaa aikaan (tosin ei 100% varmasti) niin en usko ihan järkyttävään eroon.
Sit uskon kun pelaan NTSC tätä matchuppia ja jos otan turpaani toden teolla best of 5 setissä.
Eli matseja odotellessa... en voi tarjota keskusteluun käytännössä mitään uutta.

bËst

Asiasta ei kukaan kysynyt, mutta tulipa tuosta vilun postauksesta vaan ajatuksenjuoksua mielen päälle.

Ite oon nyt oikein ajan kanssa ruvennut keskittämään ajatusta IC:n matchuppeihin sen sijaan että pelaisin vain go with the flow meiningillä. Kaikissa matchupeissa korostuu oikeastaan samat edut ja haitat: IC.n huono grabirange ja ehkä pelin kehnoin edgeguard gaming, mutta vastapainona vahvat iskut ja oikeasti handlattuna pelin paras punishmentgame.

Kolme haastavinta match uppia on aika selkeästi Peach, Reiska ja Fox. Peach on aika itseselitteinen ja oikeastaan ainoa noista top matchupeista, joka nojaa täysin vastapelaajan virheisiin. IC:n ainoa oikea ase kun on rankaista peachin virheistä, joista yleisimmät on Dsmashin ja dashin kyttäämisen ja usmash-altis float. Onneksi 90% peacheista on tapana sortua näihin vähintään se 4 kertaa matsin aikana.

Reiska on varmaan ainoa, jonka IC pystyy haastamaan edgellä paremmin kuin kentällä. Kentällä ongelmaksi nousee shield pushback ja se, että jokainen isku rankasee molosti. 6 framen shieldlag tekee powershieldgrabeista vaikeaa ja ilman sitä reiska on yllättävän sukkela väisteleen grabeja. Reiskalla on flawinsa, mutta pidän tätä yhtenä vaikeimmista IC:n matchupeista.

Foxin kanssa ongelmaksi nousee nopeus, pressuresta poispääseminen ja shine gimpit. Tai ylipäänsä Edgegaming. IC:lle on paljon vaikeampaa gimpata foxia low%.lla kuin monella muulla hahmolla. Muuten matchup on suhteellisen tasainen, sillä IC osaa rankaista foxia aika railakkaasti.

Muista match upeista Muikku, Falco, Luigi ja Samus on kukin 50-50 matskua, ilman sen suurempia eroja. Korostuu kaikissa noista käytännössä se, että kumpi osapuoli pelaa rauhallisemmin.

Sheik, pika ja jiggs lienevät ainoat joita vastaan IC:llä on selkeä etu. Joskin noista Sheikin joudun kyseenalaistamaan. Periaatteessa todella huono painonsa ja heikon knockbackin omaavien liikkeiden vuoksi yhdistettynä kehnoon recoveryyn, mutta käytännössä vahva lähes lagiton spacetus on todella tehokas IC:tä vastaan ja edgen ulkopuolella IC on käytännössä aina kuollut jos sheik ei tyri.

Mariosta / Docista en tajua mitään. Periaatteessa aika hyvä match up marioille, mutta periaatteessa taas ei. Vaatii lisäselvityksiä

Ei mulla muuta. Ajatusvirtaa tähän väliin. Koitanpa ainakin ymmärtää hahmoani paremmin taas tauon jälkeen



mayhem_

IC on yks niistä matchupeista joita en oo ite harjotellu ikinä ja tajusin vaan jossain kohtaa sit foxilla yksinkertasimman tavata tätä matchuppia. Käytännössä foxilla itelle ainakin helpoin tapa on pyrkiä välttään neutraalin tilanteen pelaamista kokonaan niin IC ei voi hyödyntää mitään desync kikkoja eli painaa vaan rehellisesti päälle ainakin suurimman osan ajasta. ICn on tosi hankala rankasta niinkin yksinkertasta asiaa kuin shine -> shine ilmasta -> tuplahyppy platformille. Tota käytän ite käytännössä kokoajan ja sit jos se toka shine osuu niin päälle vaan niin paljon kuin pystyy.

Toki toinen lähestymistapa pelata tota foxilla on laser campata ja olla paljon platformeilla ja sit baireilla spacettaa kun IC yrittää nousta rankaseen. Itelle kuitenkin helpompi ja luontaisempi tapa tähän on ollu pitää painetta yllä niin saa mahdollisimman nopeesti tapettua nanan jolloin ei tarvi olla niin "hereillä" kokoajan. Et ite oon monessa matchupissa huomannu, että itelle on hankalaa pitää semmonen 100% focus kokoaikaa niin helpompi koittaa kehittää tilanteita jotka voi pelata tavallaan autopilotilla.

peki

eikai reiskan pitäis olla mikään paha edes iclle? smuge on ainaki meikän logiikan mukaan paljon vaikeempi. reiskaa ei saa shieldgrabattua mitenkään, mutta eipä kyllä smugeakaan ellei pelaaja oo vammanen. smugella paremmat combot, punishit ja nopeampi. jne <_>

e. reiska on ylipäätään varmaan pelin yliarvostetuin hahmo.

mayhem_

Reiska on huonompi hahmo kuin pika, yoshi ja kaikki mario hahmot imo.

Guest

Kyllä ite väitän että reiska pakottaa IC:n pelaamaan paljon varovaisemmin kuin smuge. Matchupin haasteet korostuu juurikin reiskan vahvassa shield pushbackissa ja rangessa -> käytännössä mahdoton rankaista shieldista mitenkään. Muikulta puuttuu nuo ja on ainoastaan nopeus, jolloin tooleina on shieldwavedash -> jab/tilt tai usmash/utilt tai aeriali. Riippuen täysin, minne muikku yrittää livistää. Pushback tulee vastaan myös siinä, kun IC:llä hyökkää niin reiskan jabi on lähes yhtä varma kuin marthin dtilt. Läpi ei vaan pääse ja liike on turhan nopea. Muikulla ei ole tätäkään.

Mitä konpotukseen tulee niin Muikku on paljon parempi, mutta Reiska rankaisee kahdella liikkeellä jo sen verran että nana on käytännössä kuollut. Reiskalla on myös paljon julmempi priority aerialissa. Dair tulee puskemalla läpi uairista mikä vaikeuttaa jugglausta.

Reunalla molemmat ovat heikoilla, mutta reiskalla on selkeä etu recoveryn prioriteetissa ja kestävyydessä. Käytännön tilanteista yleisin on se, että IC:n kaikki käytännöllisimmän edgeguard liikkeet (lue:smashit) on techattavissa ja reiska saa välittömästi upB:lla tilanteen, joka hajottaa Nanan ja Popona. Muikku ei tähän kykene vaan reunapeli jatkuu.

Muikku on paljon helpommin rankaistavinsa neutral pelissä ja konpojen saaminen sisään paljon helpompaa kuin reiskaa vastaan.

Toki muikulla on etunsa ja saa helposti outrunnattua ja tehtyä tappokonpot. Loppupeleissä ero näiden kahden matchupin välillä tulee enimmäkseen siitä, mitä IC voi tehdä niitä vadtaan eikä siitä mitä ne voi tehdä IC:tä vastaan.

Ite omaan suhteellisen huonon muikkukokemuksen, mutta kun tässä on pikkuhiljaa pelaillu ja zoomaillu niin näen tilanteen aikalailla tällaisena. Loppu onkin sitten enää sitä että oikeasti opin pelaamaan matchuppia

E: Reiska on tosiaan keskimäärin suhteellisen huono hahmo doublesien ulkopuolella, mutta sillä on noi kaks matchuppia, joissa sillä on hyvä potentiaali pärjätä: IC ja Peach

TaisteluJaska

(01-22-2015, 10:50 AM)KRN | peki link Wrote: [ -> ]e. reiska on ylipäätään varmaan pelin yliarvostetuin hahmo.
Tästä oon kyl samaa mieltä. Kyllä reiskat saa silloin tällöin succeeta turnauksissa, mutta siinä vaiheessa kun  vastustaja-pelaaja osaa pelata reiskaa vastaan, niin sen reiskan mahkut on kyl aika huonot.

Onkohan nyt sitten niin, että pikachu on aliarvostetuin hahmo? Aivan yhtä hyviä (ellei parempia) sijoituksia axe saa pikachulla kuin muikut.

sellanen pikainen tierlista vois olla jotain, siis täysin perstuntumalta paragonin, beast 5sen ja oman pershien mukaan:
Tourney viable chars:
-Fox
-Pallo
-Falco
-Sheik
-Marth
Almost as viable:
-Peach
-IC´s
Borderline viable:
-Falcon
-Samus
-Pikachu
Maybe usable???
-Luigi
-Doc
-Yoshi
Probably not
-Reiska
-young link
-mario
....
-loput jöötit

EDIT: kieltämättä ehkä mario kuuluis just tuohon reiskan päälle, muttei oikeastaan väliä...

bËst

Haluaisin uskoa, että PAL Yoshi on kaikista aliarvostetuin hahmo. NTSC:ssä on pari turhan rikkinäistä juttua sitä hahmoa vastaan. Pika on kyllä toinen. Mutta jännä, miten pikan kaks selkeää heikkousta (grab range ja shield) tekee siitä heti useamman pykälän riskimmän hahmon käyttää kuin hahmoista sen yläpuolella

peki

reiskasta voi ottaa grabin jos se yrittää sweetspottaa, jos ei, niin antaa mennä reunan yli, ja sen jälkeen rankasee.

bËst

(01-22-2015, 11:51 AM)KRN | peki link Wrote: [ -> ]reiskasta voi ottaa grabin jos se yrittää sweetspottaa, jos ei, niin antaa mennä reunan yli, ja sen jälkeen rankasee.

IC:n grabrange ei riitä räpiin vaan reiskan upB priorisoi. Tilanteen mukaan toki voi saadakin esim: dashgrabin, mutta pääsääntöisesti reiska outrangettaa upB:llään.

peki

Reiskan yläb ei ota ku eteenpäin kiini. Helposti saa grabin jos sweetspottaa.

bËst

(01-22-2015, 12:23 PM)KRN | peki link Wrote: [ -> ]Reiskan yläb ei ota ku eteenpäin kiini. Helposti saa grabin jos sweetspottaa.

En oo varmaan kunnolla ees kokeillu tai sit oon tyrinyt mutta alhaalta tulevaa "sweet spottaavaa" reiskaa ei ymmärtääkseni saa räpättyä

peki

(01-22-2015, 12:38 PM)bËst link Wrote: [ -> ][quote author=KRN | peki link=topic=421.msg36857#msg36857 date=1421929397]
Reiskan yläb ei ota ku eteenpäin kiini. Helposti saa grabin jos sweetspottaa.

En oo varmaan kunnolla ees kokeillu tai sit oon tyrinyt mutta alhaalta tulevaa "sweet spottaavaa" reiskaa ei ymmärtääkseni saa räpättyä

[/quote]95% varmuudella sanon että saa. ja siltikin sun alkuperäsestä viestistä tuli sellanen kuva että smashit on ainut vaihtoehto, jonka reiska techaa aina ja sitten tulee runtua. vaihtoehtoja on.

bËst

(01-22-2015, 12:43 PM)KRN | peki link Wrote: [ -> ][quote author=bËst link=topic=421.msg36858#msg36858 date=1421930301]
[quote author=KRN | peki link=topic=421.msg36857#msg36857 date=1421929397]
Reiskan yläb ei ota ku eteenpäin kiini. Helposti saa grabin jos sweetspottaa.

En oo varmaan kunnolla ees kokeillu tai sit oon tyrinyt mutta alhaalta tulevaa "sweet spottaavaa" reiskaa ei ymmärtääkseni saa räpättyä

[/quote]95% varmuudella sanon että saa. ja siltikin sun alkuperäsestä viestistä tuli sellanen kuva että smashit on ainut vaihtoehto, jonka reiska techaa aina ja sitten tulee runtua. vaihtoehtoja on.
[/quote]

Aika suppeaksi luokittelit. Jos olisin listannut kaikki optiot mitä on eri tilanteissa niin kirjoittaisin viestiä vieläkin. Yleisesti ottaen IC:n paras edgeguard liike tilanteissa on smashit, koska aerialeilla on tosi riskaabelia lähteä perään. Vertaa mikä tahansa hahmo, joka voi edgehopata nairin tai reverse fairin kanssa. IC:llä se ei oo oikeastaan koskaan kannattavaa. Suhteessa optioita on vähän ja johtavat yleensä vain seuraavaan tilanteeseen. Edgehog forcettaa toisen menemään kentälle. Millä rankaisu? Waveland smash / grab / bair / uair set up. Noista ainoastaan smashi pitää edgeguardin montaa hahmoa vastaan tehokkaana. Alhaalta tulevaan reiskaan optiot on smash, Dair ja edgehog. Dairin knockpack ei riitä, vaan reiska halaa. Smashi on techattavissa. Grabi... no ilmeisesti pitää kokeilla kattoa miten käytännössä toimii.

Eikä mikään tässä oo absoluuttista. Joskus Dair toimii edgeguardina, joskus jabi, joskus foxin front-B... kaikki on vaan optioita ja riippuu pelitilanteesta. Korostin vain, että IC:llä smashit on suhteessa paljon käytännöllisemmät edgeguard liikkeet valtaosan ajasta, koska stagen ulkopuolelle ei ole suurimman osan ajasta fiksua mennä.

TaisteluJaska

Pelattiin tosiaan ne NTSC pena vs. shake, ja kyllähän mä sen hävisin setein 3-0
Näin alkuun totean, että olisin mielelläni porannut tuota matchuppia enemmänkin, yks turnaussetti ei kuiten ihan kaikkea kerro.
Mut paljon se kertoi: Sheikin räpi oli odotetusti kiihkeää. uairin tappovoima kans oli varsin julmaa, eikä auttanut matchupia yhtään. Sinänsä matchupin taktiikka ei hirveästi muutu, mutta nyt luigin täytyy olla hiton tarkka että saa mahdollisimman paljon räpejä vältettyä. Edgeguard sheikkiä vastaan on edelleen vahvaa. alasBtä käytin liikaa, se pitää ens kerralla otta hillitymmin.

Mutjoo, voisha tuosta jauhaa enemmänkin mut selkeä etu NTSC-ssä on sheikillä. Niin oletinkin, enkä toisaalta myöskään kokenut että matchup ei olisi pelattava.
Noh, onneksi ei tartte euroopassa tuosta huolehtia, mut kieltämättä jotain pitää keksiä jos jenkkeihin käypi askeleet >_>

mmKALLL

Kertokaas te viisaammat millane o lv9 reiska vs lv9 samus match-up? Onko jotai aloittelijaystävällistä keinoa counteroida lv9 reiska 6-9 handicapillä?

bËst

Heitänpä keskustelun juuria tänne näin, ihan vain ajatuksia ja näkökulmia kerätäkseni.

Eli puhuttaessa match upista ja kun katsotaan noita match up chartteja, niin nehän ovat siinä mielessä pelkistettyjä että peilaavat pelkästään sitä absoluuttista potentiaalia eri hahmojen välillä, jos pelaajat ovat samantasoisia. Eli käytännössä tästä jää pois kaikki yksilölliset aspektit, kuten pelityylin vaikutus match uppiin ja kokemus tietyistä match upeista.

Heitänkin ajatuksia ilmaan, että kuinka paljon painoarvoa puhuttaessa match upeista tulee pelityylistä? Foxiakin voi pelata tuhannella ja yhdellä tapaa ja kun tämä kohtaa molempien pelaajien keskeisen kokemuksen toisensa hahmoista niin muuttujia match uppien välillä on todella paljon. Pelityylien erot ja match up -tietämys näkyvät, vaikka pelaajat ovat samantasoisia ja näin ollen tulee aina olemaan elävä muuttuja kahden pelaajan keskeisessä turnaussetissä. Siksi adaptoituminen onkin yksi tärkeimmistä tekijöistä pelatessa. Mutta onko esimerkiksi adaptoituminen helpompaa paremmilla hahmoilla?

Asiahan ei ole mikään uusi varmaan kenellekkään, mutta tosi usein puhuttaessa match upeista, niin tulee esiin vain tuo hahmojen overall potentiaali. Uberin kaa ku ollaan täällä treenailtu niin ollaan aika huolella pelailtu sheik-IC -match uppia, joka lähtökohtaisesti on IC:lle suosiollinen. Mutta kun match uppia toistaa kerta toisensa jälkeen niin voimasuhteet muuttuvat suuntaan ja toiseen. Samat rankaisut toimivat (IC:n grab -> Sheikin kuolema), mutta tilanteiden rakentaminen mutta tilanteiden muodostus; neutral gaming ja pelityylien vaihtelut tekevät match upista sellaisen, että välistä se tuntuu jopa sheikille edulliselta. Muutama peli myöhemmin taas ihan toinen tilanne.

Voiko hyvä foxi pärjätä ollenkaan, jos ei esimerkiksi ymmärrä mitään, esimerkiksi peach -match upista?

Tällasta ajatuksen juoksua jos vaikka kannanottoja ja mielipiteitä asiaan löytyy

tauKhan

Itelle tuli tuosta mu tietämyksen tärkeydestä mieleen ensimmäisenä aMSa:n apex-sijoitus ja streamatut setit.

Niitä matseja kun kattoo entisen yoshi pelaajan näkökulmasta, niin näyttää ettei aMSan ois millään pitäny päästä lähellekää top8. Varmaa ainaki 50% iskuista mitä sai sisään johtui siitä että vastustajat jäi täysin helposti vältettäviin yoshi kikkoihin, eniten siihen että idioottimaisesti hyökkää yoshin dj:tä vastaan jollain fox bairillaki vielä spacetettuna sillee että jos armoroi nii jäi aMSalle varma nair tai uair.

Oon sitä mieltä että just mu:iden osaaminen on ratkasevan tärkeetä. Fox ja ehkä falco on ainoat hahmot joilla oikeasti voi pelata mu:ita suht monella eri tyylillä "oikein".

peki

(02-04-2015, 09:07 AM)bËst link Wrote: [ -> ]Voiko hyvä foxi pärjätä ollenkaan, jos ei esimerkiksi ymmärrä mitään, esimerkiksi peach -match upista?

Tällasta ajatuksen juoksua jos vaikka kannanottoja ja mielipiteitä asiaan löytyy
no siis tässähän pitää määrittää se että mitä tarkottaa hyvä fox ja match upin ymmärtäminen. jos hyvä fox tarkottaa pelkkää tech skilliä niin ei sillä ole mitään toivoa jos ei ole pelisilmää. mutta jos tietää peachin vahvuudet ja heikkoudet niin sillon voi pärjätä, vaikka ei ois kokemusta matchupista. lähinnä jää kiini siitä kuinka nopeasti osaa adaptoitua matchuppiin.
Pages: 1 2 3