Smash Finland Foorumi

Full Version: Match up keskustelu
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3

mayhem_

Itellä ei ollu mitään hajua mitä tehdä aMSaa vastaan, mutta toka matsi meni jo paljon paremmin. Veikkaan, että jos ois ollu bo5 niin ois ollu vika matsi vielä tiukempi.

Hyvä pelaaja pystyy kyl muokkaan peliään sen mukaan mille asioille häviää, mutta se edellyttää hyvää ymmärrystä siitä, että miksi joku asia toimii. Eli se harvoin riittää, vaikka näkee jonkun asian toimivan pitää lisäksi myös oikeasti tajuta mistä syistä jokin toimii tai miksi jonkun takia tulee runtua. Hyvä pelaaja muokkaa kyl setin aikana peliään melkein poikkeuksetta jonkin verran, mutta jos ei ymmärrä minkä takia häviää niin vaikka ois kuinka hyvä pelaaja niin harvemmin pystyy kyl voittaan.

Ite esim tein sitä Excel_Zeroa vastaan silleen, että ekat 2 matsia pelasin todella camppivaa pelityyliä, joka kyllä sitten jo tokassa matsissa kostautukin kun se pääsi jyvälle mun patterneista, mutta kolmanteen peliin mun normaalista tyylistä poikkeavasti counterpickasin YS ja pelasin todella aggressiivisesti joka sitten toimikin todella hyvin ja vaikka ihan lopussa se alko taas pärjään vähän paremmin niin mun 3-1 johto oli liikaa sit siinä vaiheessa ja tais olla 2 stock low% lopulta.

Kannattaa aika usein miettiä omaa pelaamista sen kannalta, että mitä ite ajattelee vastustajan olettavan sun tekevän missäkin tilanteessa. Jos vaikka pelaa marth vs fox laatalla ja oot 3 stockia vetäny normi chaingrab comboa 0-100 about ja siitä sit edgeguard positioon niin vastustaja todennäkösesti olettaa sun tekevän sitä samaa settiä jatkossakin ja yrittää DIttää ulospäin pyrkiäkseen välttään uair chaineja, jollon voi olla järkevintä esim 50% kohalla jo tehdä fsmash tipper uthrown jälkeen jossa se alkaa jo toimiin jolloin vastustaja todennäkösesti DIttää väärin ja melko varmasti kuolee. Tästä hyvä esimerkki on mun ja Swiftin vika stock jossa olin varma, että tekee uairin, mutta tulikin fsmash tipper ja lentävä lähtö.

Ei ihan liity mihkään MU juttuihin tää mitä höpisin, mutta mun mielestä pärjäämisen kannalta aika tärkeetä tälläsiäkin asioita miettiä.

TaisteluJaska

Mä kiinnitin huomiota tähän lauseeseen:
"Eli puhuttaessa match upista ja kun katsotaan noita match up chartteja, niin nehän ovat siinä mielessä pelkistettyjä että peilaavat pelkästään sitä absoluuttista potentiaalia eri hahmojen välillä, jos pelaajat ovat samantasoisia..."

Kuka helkkari tietää hahmon absoluuttisen potentiaalin? noi matchup chartit on kyl monelta osin aika persiillään. Katoin noita luigi matchuppeja ja monilta osin oli vähän alas rankattu. Ja kuluigin metagame on todella hiomaton suhteessa esim. foxiin, tai edes samukseen tällä hetkellä. Ihan omista videoista ja muista huippuluigien videoista näkee jatkuvasti pytyilyä ja huonosti valittuja iskuja.

Joo, foxin potentiaali tiedetään aika pitkälle, mutta sekin tuntuu muuttuvan ja kehittyvän ajan kans.

Ja varmaan aika moni yoshi matchup pitäs mennä uusiksi, siinä on kyl pelin alirankatuin hahmo. 10 vuotta peliä takana (ylikin) ja silti tulee välillä "uusia" yllättäviä hahmoja märjäämään.
Amsa hävis Leffenille ja Mangolle. Ei välttämättä johtunut matchupista, vaan enempiki siitä että noi kaks on niin vahvoja pelaajia jo itsessään.
Joo voihan näitä spekuloida maailman loppuun asti, mut kyl toi yoshin opettelu ja counterpickaaminen alkaa kinostaa. Varsinki PAL.issa

tauKhan

No siis vaikea kuvitella että yoshi mu:ta vois pelata mangoa huonommin maailman huippu, yritti shine spiketta dj armorinki jossai vaiheessa, oli ihan kujalla. Mutta sen verta parempi pelaaja ja mu että silti voitti.

bËst

Siksipä tätä keskusteluaspektia match uppeihin vaikuttavista muuttujista halusinkin korostaa kun tuo "virallinen match up chart" huomioi ainoastaan tällä hetkellä tiedossa olevan hahmon absoluuttisen potentiaalin. Eli juurikin siksi halusinkin nostaa keskusteluun näitä ns. "yksilöllisiä aspekteja" ja niiden merkitystä pärjäämiseen.

Amsa on aika hyvä johdatus tähän. Onko Amsan (ja axen) menestyksen takana kuinka paljon sitä, että heidän hahmonsa ovat muille oudompia? Vai ovatko he vain parempia adaptoitumaan eri match uppeihin kuin moni muu

Salevits

(02-04-2015, 02:53 PM)bËst link Wrote: [ -> ]Amsa on aika hyvä johdatus tähän. Onko Amsan (ja axen) menestyksen takana kuinka paljon sitä, että heidän hahmonsa ovat muille oudompia? Vai ovatko he vain parempia adaptoitumaan eri match uppeihin kuin moni muu

Axe nyt voittaa kaikki paitsi maailman top10 myös falcollaan. Ja käyttää falcoa myös top10 ihmisiä vastaan. Ja top10 ihmiset ovat axen takia opetelleen pikachu matchupin, joten axen kohdalla en sanoisi että asia on enää nykyisellään noin.

Amsan kohdalla muiden matchup tuntemattomuus nyt on päivänselvä etu.

TaisteluJaska

No leffen osas matchupin, muttei amsan voittaminen sillekkään mitään lehmänsontaa ollut >_> sai oikeasti tehdä töitä ja pelata varman päälle, toisin ku chilliniä vastaan >___>
Pages: 1 2 3