04-23-2014, 11:33 AM
Tämä on jatkoa tuolle Novin aloittamalle PM 2.0 -topicille, jossa puhuttiin project M:n työstävaiheesta ja odotuksista. Nyt kun projecti on enemmän tai vähemmän "valmis" ja pelin suosio tuntuu turnausmittapuulla jättäneen brawlinkin jo alakynteen niin ajattelin avata tälle oman topicin, jossa voi tulevaisuudessa puhua pelin annista, mahdollisuuksista ja muutenkin ajatuksista. Ajatuksena olisi katsoa, saako tämä peli myös Suomessa tuulta siipiensä alle, kun maailmalla se on otettu todella hyvin vastaan. Laitan tähän aloituspostaukseen myös jonkinlaisen rulebookin, minkä alla PM:ää ainakin majoreissa pelataan.
Ajattelin, että täällä voi halutessaan käydä keskusteluja aiheesta, kysellä tietoa toiven että joku osaa vastata ja muutenkin kartoittaa, että mitä ihmiset ajattelevat pelistä. Erityisesti pelin suosion mittaaminen on oleellista ja pohdinta siitä, pitäisikö PM ottaa jatkossa kuinka suuresti huomioon Suomen turnauksissa. Toki, pitää muistaa, että pelin pelaaminen ei ole yhtä simppeliä kuin meleen lyöminen koneeseen koska vaatii modatun Wiin ja NTSC-brawlin, mikä voi toimia rajoitteena pelin suosion etenemiselle. En odota tähän topiciin vielä tässä vaiheessa suurta keskusteluympäristöä, mutta tässä vaiheessa ajatuksena kartoittaa jokaisen ajatuksia pelistä, että saisi osviittaa, onko sillä kuinka paljon tukea Suomen turnaus skenessä. Toki takana on vasta yksi suhteellisen suoraviivainen turnaus josta puuttui monia pelaajia, mutta ensikosketuksenkin tuomat ajatukset ovat oikein tervetulleita. Aloitan tiivistämällä oman mielipiteeni, jota peilaan yhteen vuonna 2010 kirjoittamaani kommenttiin. Tällöin kirjoitin: Quote:Ite en kanssa näe mitään henkevää perustelua sille, minkä takia tätä tehdään. Ok, propsit yrittämisestä ja vaivannäöstä jne jne jne, mutta ei tästä ikinä saada meleen vertoista lähellekkään, saati sitten sen korvaajaa. Mutta eihän sen oo tarkoitus ollakkaan. Lawli on Lawli. Ite en pidä, joku saakoot pitää. Pidättäydyn meleessä sillä olen 99% varma että tämä Lawlista hackaamalla melee ei tule ikinä tyydyttämään tarpeitani poraamisen suhteen. Tällä hetkellä pakko sanoa, että ihmisen mieli muuttuu totaalisesti kun eteen lyötiin suhteellisen valmis paketti ja pääsi oikeasti syventymään edes vähän sen antiin. Tällä hetkellä nimittäin pidän pelistä todella paljon ja koen sen kilpailullisen potentiaalin olevan todella korkea. Nautin myös pelin pelaamisesta suuresti, koska perusasiat ovat hyvässä kunnossa: todella paljon kenttiä, jotka ovat turnaukseen soveltuvia ja kuitenkin sopivan erilaisia ja kattavampi hahmorosteri. Paljon intoa pelata tuottaa myös todellinen syvempi tietämättömyys metagamesta. Esimerkiksi suotuisat match upit ovat suhteellisen pienellä tietämyksellä tällä hetkellä ja tästä syystä pelikin tuntuu paljon tasapainoisemmalta vielä tässä vaiheessa. Pelin sulavuus ei ole samaa tasoa kuin meleessä ja tekniikoita on suoraviivaistettu. Tämä tuntuu oudolta pelata monia meleestä tuttuja hahmoja, mutta se tarjoaa myös aivan omanlaisensa perspektiivin pelaamiseen. Tekninen osaaminen tässä pelissä parantaa liikkumista, mutta itsestä tuntuu että sen funktiota on tiputettu aika paljon. Pelkkä tekninen osaaminen ei enää tuo selkeästi enemmän optioita yleiseen peliin, vaan pääpaino on yksityisellä hahmon tech skillin hallitsemisella. En sano, etteikö meleessä / brawlissa näin olisi, mutta yleisten tekniikoiden suoraviivaistamisen (meteor cancel, ledgecancel, jumpcancel, Dacus, boost tossing, shield drop etc.) on siirtänyt painoarvon sille, että osaa hallita oman hahmonsa oman potentiaalin hyvin ja vastaavasti suojautua vastustajan hahmon selkeiltä vahvuuksilta. Pari selkeintä esimerkkiä on mm. Iken front-B:hen pohjaava metagame, Lucarion auran + autocancelin hallinta sekä snaken c4-tagging. Tech skill ei ole ikinä tehnyt hyvää pelaajaa, mutta se on lisännyt optioita ja saanut pään pyörälle heikommilta pelaajilta, mutta tässä pelissä tech skillin merkitys on omiin kokemuksiini pohjaten aivan erilainen ja hahmokohtaisempi ja itse ainakin pidän tästä asetelmasta. Ei tämä meleetä korvaa, eikä tule ikinä korvaamaankaan, mutta en itse näe että se on tämän pelin tarkoituskaan. Uskoisin pelin taustalla olleen melee-käyttäjien pettymyksen brawlin antiin, mikä löi lähtölaukauksen projectille, mutta lopputulos on omanlaisensa yksiö. Se ei ole melee, se ei ole paranneltu brawli vaan se on ihan oma yksilönsä jolle on olemassa oma metagamensa. Annan tällä hetkellä itse pelille peukkua ylöspäin ja oman ääneni sille, että peliä voitaisiin jatkossakin pelata Suomen turnauksissa. Ei meleen paikalla, vaan ohessa. Pelin tierlistaus on tällä hetkellä täysin hakusessa, mutta clashtournaments julkaisi hiljan tällaisen "pre -tierlistauksen" joka herättää todella paljon keskustelua. Omastakin kokemuksesta tuossa on enemmän hantsia kuin faktaa, ja se aiheuttaa paljon eriäviä mielipiteitä. Mutta pelin tuoreudesta kertoo se, että tierlista on vielä täysin muodostamatta ja näin ollen hahmobalanssi elää todella hyvin tällä hetkellä. Ainoa mitä ite osaan sanoa on se, että Olimar ja IC on paskoja >_>. Tässä tämä CT:n tierlistaus: Project M - Pre Tier List Lisäksi smashboardseilta yllättäen löytyy paljon infoa pelistä, mutta jos haluaa kevyemmin lukea niin smashwikissa on tiivistelmä siitä, miten hahmoja on muutettu entisestä pelistään suhteessa project M:ään. Oman tutkimuksen mukaan kaikki tuolla oleva fakta on aidosti faktaa: Project M infoa + hahmokohtaiset tiedot Vielä sitaattina huomautus, että en siis todellakaan ole mikään ammattilainen saati asiantuntija pelissä. En ainakaan vielä. Tykkään pelata peliä ja näen siinä todella hyvää turnauspotentiaalia. En pidä itseäni edes kauhean hyvänä, mutta ollaan tässä Seinäjoella ainakin pääsiäisen perusteella pikkuhiljaa keskitetty smashpaino Meleeltä PM:lle. Sen verran sen tuoreus ja hyvä gameplay kuitenkin kiehtovat. Loppuun laitan vielä tuon yleisen isoissa turnauksissa käytetyn yleisen sääntölistauksen. 4 Stocks. 8 minute time limit. Items off. Timed out matches will be determined by the remaining number of lives, then percentage of the current stock. In the event of a percentage tie, replay that match. Any Sudden Death match is strictly not to be played. Controller Mods, Glitches, and tactics used to stall a match (wall-bombing, rising pound), are banned. Stage Striking: Players eliminate stages from the Neutral Stage List until only 1 remains, and the players then play the first match on that stage. Players strike stages in 1 2 2 1 order. Advanced Slob Picks: Loser may choose the next stage or select to go random. The winner may then change their character, followed by the loser. Modified Dave's Stupid Rule: No player can counter pick the stage he or she last won on unless agreed upon by both players. Gentleman's clause: Any stage may be played on if both players agree to it. This rule takes priority over DSR. Players may NOT agree to change the number of matches to be played. For All sets, each player gets 3 stage bans. Team Attack will be ON. Life stealing allowed. Remember that Attack+Special, not the Pause button, is used to steal lives. Pausing during a match, unless okayed by the other player, will result in the loss of one stock for the pauser. Giga Bowser is banned. No coaching during a match. Consulting someone between matches is allowed as long as it doesn’t hold up the next match. Neutrals 1v1: Battlefield Final Destination Smashville Pokemon Stadium 2 Dreamland (64) Fountain of Dreams Yoshi’s Story (Melee) Neutrals 2v2: Battlefield Final Destination Smashville Pokemon Stadium 2 Dreamland (64) Fountain of Dreams SSE: Jungle Counterpicks: Wario Ware (singles only) Green Hill Zone (singles only) Yoshi’s Island (Brawl) Pokemon Stadium 1 Lylat Cruise Skyloft Skyworld |
Messages In This Thread |
Project M (3.02+3.5) - by Guest - 04-23-2014, 11:33 AM
Vs: Project M (3.02) - by mayhem_ - 04-23-2014, 12:39 PM
Vs: Project M (3.02) - by Novi - 04-23-2014, 01:08 PM
Vs: Project M (3.02) - by TaisteluJaska - 04-23-2014, 02:36 PM
Vs: Project M (3.02) - by bËst - 04-23-2014, 03:55 PM
Vs: Project M (3.02) - by saska - 04-23-2014, 04:37 PM
Vs: Project M (3.02) - by mayhem_ - 04-23-2014, 06:01 PM
Vs: Project M (3.02) - by RTpmwe - 04-23-2014, 06:03 PM
Vs: Project M (3.02) - by tauKhan - 04-24-2014, 12:02 PM
Vs: Project M (3.02) - by mayhem_ - 04-24-2014, 12:05 PM
Vs: Project M (3.02) - by Novi - 05-09-2014, 05:21 AM
Vs: Project M (3.02) - by bËst - 08-05-2014, 07:15 PM
Vs: Project M (3.02) - by Moppe - 08-06-2014, 03:04 PM
Vs: Project M (3.02) - by Jebu - 08-06-2014, 08:53 PM
Vs: Project M (3.02) - by Moppe - 08-07-2014, 01:01 PM
Vs: Project M (3.02) - by Zämi - 10-23-2014, 08:09 AM
Vs: Project M (3.02) - by Moppe - 11-12-2014, 09:15 PM
Vs: Project M (3.02) - by bËst - 11-12-2014, 09:53 PM
Vs: Project M (3.02) - by Moppe - 11-14-2014, 10:37 PM
Vs: Project M (3.02) - by bËst - 11-14-2014, 11:36 PM
Vs: Project M (3.02) - by Zämi - 11-19-2014, 11:09 PM
Vs: Project M (3.02) - by Moppe - 11-20-2014, 08:41 AM
Vs: Project M (3.02) - by bËst - 11-20-2014, 09:24 AM
Vs: Project M (3.02) - by Rush - 11-20-2014, 09:34 AM
Vs: Project M (3.02) - by Guest - 11-20-2014, 09:49 AM
Vs: Project M (3.02) - by Moppe - 11-20-2014, 11:02 AM
Vs: Project M (3.02) - by Zämi - 11-20-2014, 11:40 AM
Vs: Project M (3.02) - by TaisteluJaska - 11-23-2014, 09:44 AM
Vs: Project M (3.02) - by bËst - 11-23-2014, 06:08 PM
Vs: Project M (3.02) - by TaisteluJaska - 12-15-2014, 09:41 PM
Vs: Project M (3.02) - by Guest - 12-15-2014, 10:12 PM
Vs: Project M (3.02) - by TaisteluJaska - 12-16-2014, 09:42 AM
Vs: Project M (3.02) - by Moppe - 12-16-2014, 01:03 PM
Vs: Project M (3.02) - by bËst - 12-16-2014, 01:42 PM
Vs: Project M (3.02+3.5) - by PeliQ - 12-17-2014, 09:59 AM
Vs: Project M (3.02+3.5) - by TaisteluJaska - 12-17-2014, 12:02 PM
Vs: Project M (3.02+3.5) - by bËst - 12-17-2014, 12:07 PM
Vs: Project M (3.02+3.5) - by TaisteluJaska - 12-17-2014, 12:43 PM
Vs: Project M (3.02+3.5) - by bËst - 12-17-2014, 12:58 PM
Vs: Project M (3.02+3.5) - by TaisteluJaska - 12-17-2014, 01:28 PM
Vs: Project M (3.02+3.5) - by Novi - 03-06-2015, 11:12 AM
Vs: Project M (3.02+3.5) - by saska - 03-06-2015, 12:23 PM
Vs: Project M (3.02+3.5) - by bËst - 03-09-2015, 09:01 PM
|
Users browsing this thread: 1 Guest(s)