Smash Finland Foorumi

Full Version: Melee & Brawl
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7

Vilu

Jos sais yhdistettyä Brawlin musat, jokusen kentän, jokusen hahmonkin ja kenttäeditorin meleen pelimekaniikkaan niin voi juma ku siinä ois mahtava peli.

Laatikko

Unohdit tarrat ja grafiikat.

Samochan

(01-12-2010, 03:21 PM)Vilu link Wrote: [ -> ]Jos sais yhdistettyä Brawlin musat, jokusen kentän, jokusen hahmonkin ja kenttäeditorin meleen pelimekaniikkaan niin voi juma ku siinä ois mahtava peli.

Meleen peach > Brawlin peach joka osa-alueella. Brawlin peach kuulostaa niin lamelta <_<

Ja minusta brawlin grafiikat on liiankin hienoja ja yksityiskohtaisia niin itse kentän tapahtumista tulee paljon vaikeaselkoisempia.

But that's just me >.>

Novi

Meleessä on paremmat graffat kuin Brawlissa, tiätzä

Laatikko

(01-12-2010, 04:29 PM)Laatikko link Wrote: [ -> ]Unohdit tarrat ja grafiikat.
Mitä hittoa, joku on käynyt postaamassa tunnuksillani >_> En ole itse käynyt postaamassa tätä viestiä, kuka ruoja on käynyt peeloilemassa tunnuksillani?

EDIT: Ai se olikin Frozen epähuomiossaan 8) "Mullekkin viinaa" xD

Novi

(01-12-2010, 08:02 PM)Laatikko link Wrote: [ -> ][quote author=Laatikko link=topic=56.msg1357#msg1357 date=1263313754]
Unohdit tarrat ja grafiikat.
>_>_>_>_>_>?

Mitä hittoa, joku on käynyt postaamassa tunnuksillani >_> En ole itse käynyt postaamassa tätä viestiä, kuka ruoja on käynyt peeloilemassa tunnuksillani?
[/quote]

Frozen, ja vahingossa. Katso päärynäpora-topic

Novi

(01-13-2010, 01:19 AM)Frozen link Wrote: [ -> ]Äksdee

Ko. hymiön tai ilmaisun käyttö on näillä foorumeilla ankarasti kielletty. Olkaa hyvä ja käyttäkää seuraavaa hymiötä:


<_<

Goodbye

Tämän vuoksi Lawl jyrää. Kuolkaa vitutukseen. >_>

Susi

(01-19-2010, 08:24 PM)Goodbye link Wrote: [ -> ]Tämän vuoksi Lawl jyrää. Kuolkaa vitutukseen. >_>

http://www.youtube.com/watch?v=dLW8oteaU6M

Paremmalla laadulla.

Vilu

(01-20-2010, 12:44 PM)Susi link Wrote: [ -> ][quote author=Goodbye link=topic=56.msg1555#msg1555 date=1263932692]
Tämän vuoksi Lawl jyrää. Kuolkaa vitutukseen. >_>

http://www.youtube.com/watch?v=dLW8oteaU6M

Paremmalla laadulla suomalaiselta uppaajalta.
[/quote]

Goodbyen versiossa on kyl mahtava musa.

mallu000

Minusta sinun on ihan turha vetäytyä tästä keskustelusta etenkään noin tekopyhällä vedolla.
(03-21-2010, 01:05 AM)Twiliz link Wrote: [ -> ][quote author=mallu000 link=topic=47.msg4301#msg4301 date=1269132558]
Jatketaan oikeassa aiheessa oikeaan aikaan mieluummin.

(03-20-2010, 11:06 PM)Twiliz link Wrote: [ -> ]Kiitos tästä.
...
Kuitenkin, nyt kun kerran vielä noin kirjoitit, jos tuolla meinaat että tämä jatkuisi jossain toisessa aiheessa, minua ei kiinnosta pätkääkään kumpi on syvällisempi / parempi peli missäkin mielessä. Pointti oli että ketään ei kiinnosta pro Melee pelaajien "Brawl = paskapeli" -filosofiat.
[/quote]
Tässä on juuri se pahin ongelma, joka ärsyttää minua aivan hemmetisti. En ole haukkunut Brawlia paskaksi, eikä haukkunut kukaan muukaan videotopicissa. Itse en edes ole pro-pelaaja tai lähelläkään sitä ja pidän Brawlista kuten monet muutkin tällä foorumilla. Miksi oletat, että jos joku pelaa Meleetä "vakavasti"/kilpailullisesti, hän pitää Brawlia paskana pelinä? Kannattaisi hieman miettiä noita lähtökohtia ja omaa asennetta, että onko sekään nyt ihan neutraali tähän keskusteluun.

(03-21-2010, 12:43 AM)Twiliz link Wrote: [ -> ]Ei ole väliä kummassa mindgamet ovat monimutkaisempia. Pointti oli se, että Brawlissa niitä TÄYTYY käyttää läpi taistelun, koska todellisia comboja ei ole. Meleessä pelkkä teknisyys voi viedä jo pitkälle esim. tappoa tehdessä. Mikään mitä Brawlissa teet ei ole varmaa lukuunottamatta muutamia 0-50% comboja.
Väitätkö siis, että Meleessä mindgameja käytetään harvoin tai ettei se ole tärkeää voittamisen kannalta? Teknisyys voi viedä pitkälle, jos pelaa vain sitä naapurin Jaskaa vastaan, mutta ei ketään oikeasti peliä osaavaa. Meleessäkään ei juuri mitään varmoja comboja ole, kuten aiemmin saska tai joku muu totesi, että niiden combojen tekeminen vaatii aina sitä DI:n lukemista/Tech Chasea yms. En oikeasti käsitä edes mitä tarkoitat, ikään kuin Meleen Advanced Techniquet kumoaisivat mindgameja tai jotain. Selvennä kiitos.
(03-21-2010, 12:43 AM)Twiliz link Wrote: [ -> ]Ja jos approach vaihtoehdoista alat puhumaan, kyllä niitä Brawlissakin riittää. Shorthop airdodge ja dash-attack canceled upsmash muunmuassa ovat todella hyödyllisiä ja niitä ei Meleessä ole. Lisäksi kaikki aerialit mukaanlukien zair ovat monilla hahmoilla hyödyllisiä lähestymismenetelmiä, ja voit luonnollisesti vaihdella niiden välillä miten tykkäät. Jos taas Meleen nopeudesta alat jotain selittämään, se on pelkkää refleksiä.
Pointti olikin siinä, että Meleessä niitä on rutkasti enemmän ja niitä on vaikeampi ennakoida. En selittänyt enkä ala selittämään Meleen nopeudesta mitään vaikka nopea peli vaatii myös nopeita päätöksiä ja ajattelua, eikä vain sitä että naputtele mahdollisimman nopeasti ne hikiset ultimatecombot sisään.


Ennen kuin tätä väittelyä on oikeasti järkevä jatkaa tai olisi edes kannattanut aloittaa, sinun kannattaisi tutustua oikeasti Meleeseen. Harjoittele ja käy vaikka parissa miitissä kokeilemassa taitojasi ja sitä, mitä se pelissä pärjääminen vaatii. Mulla on kokemusta molempien pelaamisesta satoja tunteja ja monia ihmisiä vastaan, joka sinulla Meleestä ilmiselvästi puuttuu. Ei mitään henkilökohtaista, mutta mulla ainakin on sellainen fiilis että lähdit koko hommaan vain haukkumaan Melee-pelaajia, jotka näköjään oletusarvoisesti ovat Brawl-vihaajia ja kapeamielisiä.

Lue koko tämä aihe läpi ja vaikka Noffista vastaava. Pistän tähän Samon aiemmin topiciin postaamat perustelut, joista olen täysin samaa mieltä ja olen valmis seisomaan joka sanan takana, vaikka mulla ei niin laajaa kokemuspohjaa olekkaan aiheesta.
Viesti 1
Viesti 2
Viesti 3

How to improve - a compilation Tässä on vielä ihan älyttömän hyvä tietopaketti (koottuja tekstejä oikeastaan) siitä, mitä kilpailullinen Melee on ja mitä siinä pärjääminen vaatii.

bËst

Twiliz on ihan hauska tapaus niistä skenaarioista, joissa ei oikein oo hanskassa se tieto, mistä puhuu ja mitä vastustaa. Se, että melee on nopeampitempoinen peli... sehän asettaa vain haasteen pelaajille osata soveltaa toimintaansa annetussa ajassa, joka toisinaan on vain muutama naurettava frame.

Twiliz

Ei tarvitse todistella kuinka hieno Melee on, itse pidän sitä taitopohjaisesti maailman "syvällisimpänä" tappelupelinä. Olen myös yrittänyt pelata mutta ei vaan kiinnosta, ei voi mitään. Katsonut olen toki senkin edestä. Kiehtoo, mutta sen pelaamisen jälkeen on aina tullut henkisesti uupunut ja hikinen fiilis. Itselläni Meleessä toistasataa tuntia joka ei tietenkään ole paljon, mutta ihan tarpeeksi.

Voin myös vetäytyä väittelystä ihan milloin tykkään sen jälkeen, kun boardeilla kuhisee tämmöisiä tyyppejä:

(03-20-2010, 09:05 PM)saska link Wrote: [ -> ]anteeksi, olin unohtanut että kaikki brawl videot on tuota tasoa >_>

(03-20-2010, 09:11 PM)HippiEetu link Wrote: [ -> ]So sad 8)

Jos et vieläkään tajua keille kommenttini olivat suunnattu, älä jatka.

Lisäksi en ainuttakaan kertaa ole haukkunut Meleetä, vaan sen pelaajia kuten nuo kaksi ylempää ja/tai heidän asennettaan ja se kaikki sen perusteella mitä itse olen nähnyt tai kuullut. On myöskin eri asia mitä pelaajat kirjoittavat tänne ja mitä he oikeasti ajattelevat, sillä saskan kaltaisia tyyppejä on tullut nähtyä ihan tarpeeksi. Samochanin postaukset ovat kyllä kohteliaita, kohteliaisuushan on hyvä asia, mutta ajatteleeko hän rehellisesti noin? Vielä parempi jos ajattelee. Haukuin Melee pelaajat, Melee pelaajat alkoivat vertaamaan Brawlia Meleeseen, vastasin väitteisiin parhaani mukaan. Vaikeaa?

Tiedän turnausmeleestä perusasiat ja sen miten homma toimii, ja muuta minun ei tarvitsekkaan tietää väittääkseni asiaa jota olen tässä yrittänyt selventää yön pimeät tunnit. Mikäli Meleessä on teknisyyttä enemmän kuin Brawlissa, olen oikeassa seuraavassa asiassa:

Sanoin rumasti faktan, että Brawlissa mindgamet ovat isompi osa kokonaisuutta, koska muita tekijöitä on vähemmän. Pelaaja joka ennakoi paremmin voittaa. Brawlissa pitää oppia mitä muut hahmot ja pelaajat tekevät. Meleessä pitää oppia nuo myös, ja vielä lisäksi teknisyys. Brawlissa kun ei teknisyyttä hirveästi ole, mindgamet pelaavat isompaa roolia metagamessa.

Pystyisitkö nyt näiden lyhyiden lauseiden kautta tajuamaan tuon?

(03-21-2010, 02:43 AM)bËst link Wrote: [ -> ]Twiliz on ihan hauska tapaus niistä skenaarioista, joissa ei oikein oo hanskassa se tieto, mistä puhuu ja mitä vastustaa. Se, että melee on nopeampitempoinen peli... sehän asettaa vain haasteen pelaajille osata soveltaa toimintaansa annetussa ajassa, joka toisinaan on vain muutama naurettava frame.

Ihminen ei pysty arvailemaan tai ajattelemaan muutamien naurettavien framejen aikana. Siinä vaiheessa ollaan jo refleksien puolella, olet esim. tottunut tekemään lcancelin kun näet hahmosi tietyssä paikkaa tai tietyn ajan jälkeen aerialisi tehtyä tai olet oppinut toimimaan tietyllä tavalla kun näet alkuanimaation mihin suuntaan vastustajasi on rollaamassa. Tässä vaiheessa se ei ole enää mindgamea, vaan puhdasta näköaistin käyttöä. Ei taida sullakaan ihan kaikki tieto hanskassa majailla.

Lisäksi en tullut tänne jakelemaan viisauksia suurella tiedollani vaan toteamaan että Brawl on eri peli kuin Melee, jos sitä ei ymmärrä tai rupeaa jotakin muuta selittämään kuten monet täällä saati toista niistä haukkumaan kuten pari tyyppiä täällä, on meno melko säälittävää.

bËst

(03-21-2010, 02:56 AM)Twiliz link Wrote: [ -> ]Ihminen ei pysty arvailemaan tai ajattelemaan muutamien naurettavien framejen aikana. Siinä vaiheessa ollaan jo refleksien puolella, olet esim. tottunut tekemään lcancelin kun näet hahmosi tietyssä paikkaa tai tietyn ajan jälkeen aerialisi tehtyä tai olet oppinut toimimaan tietyllä tavalla kun näet alkuanimaation mihin suuntaan vastustajasi on rollaamassa. Tässä vaiheessa se ei ole enää mindgamea, vaan puhdasta näköaistin käyttöä. Ei taida sullakaan ihan kaikki tieto hanskassa majailla.

Eli väität, että kun on vuosien työllä saanut pelin komennot iskotettua lihasmuistiin ja käyttää niitä, niin silloin mind gameja ei tarvita? Aika hataralta faktapohjalta oot lähtenyt arvostelemaan. Eli kyllä, hahmon L-cancel skilli tulee lihasmuistista, mutta päätös lähteä hyökkäämään liikkeellä x, koittaa jatkaa sitä liikkeellä y jne... ne on tiedäkkö pelkkää mindgamea. Pelkällä tekniikalla ei voita hevonpaskaakaan, saa vain ittensä tyytyväiseksi "että jee mä osaan multishinen" - tyylillä. Kyllä jokainen päätetty liike ja on puhdasta mindgameja. Jos kaikki menis pelkällä tekniikalla, niin olis aika monta pelaajaa suomessa joiden pitäisi olla käytännössä aivan yhtä hyviä pelaajia.

Eli selvennyksenä: Tekniikka (aka: nappien oikeaoppinen painaminen) = lihasmuistia, mindgamet = kaikkea sitä, miten päätät niitä käyttää, milloin käyttää ja mitä milloinkin teet.

Eli haluatko oikeasti lähteä tässä asiassa kiistelemään kummalla se tieto tällaisista asioista on paremmin hanskassa?
                           

Twiliz

(03-21-2010, 03:08 AM)bËst link Wrote: [ -> ][quote author=Twiliz link=topic=56.msg4307#msg4307 date=1269140176]
Ihminen ei pysty arvailemaan tai ajattelemaan muutamien naurettavien framejen aikana. Siinä vaiheessa ollaan jo refleksien puolella, olet esim. tottunut tekemään lcancelin kun näet hahmosi tietyssä paikkaa tai tietyn ajan jälkeen aerialisi tehtyä tai olet oppinut toimimaan tietyllä tavalla kun näet alkuanimaation mihin suuntaan vastustajasi on rollaamassa. Tässä vaiheessa se ei ole enää mindgamea, vaan puhdasta näköaistin käyttöä. Ei taida sullakaan ihan kaikki tieto hanskassa majailla.

Eli väität, että kun on vuosien työllä saanut pelin komennot iskotettua lihasmuistiin ja käyttää niitä, niin silloin mind gameja ei tarvita? Aika hataralta faktapohjalta oot lähtenyt arvostelemaan. Eli kyllä, hahmon L-cancel skilli tulee lihasmuistista, mutta päätös lähteä hyökkäämään liikkeellä x, koittaa jatkaa sitä liikkeellä y jne... ne on tiedäkkö pelkkää mindgamea. Pelkällä tekniikalla ei voita hevonpaskaakaan, saa vain ittensä tyytyväiseksi "että jee mä osaan multishinen" - tyylillä. Kyllä jokainen päätetty liike ja on puhdasta mindgameja. Jos kaikki menis pelkällä tekniikalla, niin olis aika monta pelaajaa suomessa joiden pitäisi olla käytännössä aivan yhtä hyviä pelaajia.

Eli selvennyksenä: Tekniikka (aka: nappien oikeaoppinen painaminen) = lihasmuistia, mindgamet = kaikkea sitä, miten päätät niitä käyttää, milloin käyttää ja mitä milloinkin teet.

Eli haluatko oikeasti lähteä tässä asiassa kiistelemään kummalla se tieto tällaisista asioista on paremmin hanskassa?
                             
[/quote]
Sanoit pelaajan tarvitsevan soveltaa toimintaansa muutaman framen aikana. Se ei ole ajattelua, se siitä.

Meleessä pitkän stunin takia tiedät varmasti usein varsin hyvin miten vastustajasi tappaa kun sen yhden osuman saat korkeammilla prosenteilla. Jos et, niin miksi ***vetissä sanotte että Meleessä on comboja ja Brawlissa ei, jos kummastakaan ei niitä löydy? Hirveää tekopyhäilyä. Kyllä ne combot äkkiä Meleestä katosi, kun piti puolustella ajattelun tärkeyttä.

Ajattelemista ei ole pelkkä hyökkääminen vaan vastustajan ennakoiminen. Meleessä on pitkä stun, yksi airdodge ja recovery on paljon hankalampaa. Nämä kaikki jättävät vähemmän vaihtoehtoja ilmassa. Älä rupea väittämään että 2 sekunnin stunissa kohoavaan vastustajaan on vaikeampi osua kun hitaasti taivaalta leijailevaan airdodgea "rämpyttävään" Brawl vastustajaan. Mikään DI ei sitä Meleessä ylitsepääsemättömästi vaikeuta kun voit juosta perään ja nähdä varsin hyvin mihin suuntaan avuton vastustaja on lentämässä. 0 Asteen alapuolelta recoveryssä Brawlissa voit miltein jokaisella hahmolla hyökätä edgeguardaavaan vastustajaan. Meleessä tiput kuin kivi jos tuollaista rupeat yrittämään, ja monet hahmot eivät edes pääse takaisin reunalle jos lentävät vähänkin liian pitkälle. Siihen ei se kultainen DI:kään aina auta.

Avaa silmäsi ja mieti kummassa pelissä niitä vaihtoehtoja oikeasti on enemmän. Ei stunia, loputtomasti airdodgeja ja todella vapaa liikkuvuus ja toiminta ilmassa vai 1 airdodge, kunnon stuni ja tuskallisen täpärät recoveryt ilman sen suurempia vaihtoehtoja. Pidä mielessä että se DI toimii molemmissa peleissä, ja jos rupeat wavedashista ja muista Melee vaihtoehdoista puhumaan, se on myös tekninen juttu.

Laatikko

(03-20-2010, 10:19 PM)Paju link Wrote: [ -> ]DI ei auta niin paljon brawlissa kuin meleessä
Oikeastaan Brawlin DI on paljon monipuolisempi kuin Meleen vastaava ja auttaa paljon enemmän Brawlissa juurikin ei_niin_tehokkaan edgeguardausgamen takia. Meleessä voit vetää välillä täydellistäkin DI:tä, mutta reunalla odottelevaa Marttaa se ei jaksa jaskaakaan kiinnostaa >.> Tämä taas vastaavasti laskee DI:n merkittävyyttä Brawliin nähden.

peki

(03-21-2010, 04:34 AM)Twiliz link Wrote: [ -> ]Avaa silmäsi ja mieti kummassa pelissä niitä vaihtoehtoja oikeasti on enemmän. Ei stunia, loputtomasti airdodgeja ja todella vapaa liikkuvuus ja toiminta ilmassa vai 1 airdodge, kunnon stuni ja tuskallisen täpärät recoveryt ilman sen suurempia vaihtoehtoja.

http://www.youtube.com/watch?v=zeZ4jZZJrnA

bËst

Meleessä on paljon helpompi combottaa, juurikin sen takia että siinä on mm sellainen asia kuin stunni. Mutta edelleen, kaikki se combottaminen vaatii vastustajan DI:n ym ennakointia, joka todellakin tapahtuu aika pienten aikayksiköitten sisällä

Vois taas heittää isot noteeraukset ja esimerkit tuohon  Twilizin postaukseen, mutta tuntuu niin pahoin siltä että Twiliz ei oikein itsekään tiedä mitä puolta se koittaa puolustaa ja faktat ovat pahasti hukassa. Itelle on korostunut vain se puoli, että pidät Meleetä jotenkin automaattisempana pelinä jossa mind gamet on lähestulkoon turhaa ku kaiken voi hoitaa lihasmuistilla.

Heiti kovan nootin siitä, että Lawlissa mindgametus on paljon tärkeämpää koska hyökkääminen on vaikeampaa toisen ollessa mahdollista tehdä ilmassa enenmmän juttuja? eli eksyit taas totaalisesti raiteilta. Mindgame ei ole pelkästään hyökkäävän pelaajan hommaa. Mietippä millainen haaste tälle recoveroivalle osapuolelle on koittaa päästä takaisin kentälle rajattujen mahdollisuuksien kanssa? Koittaakko reunalle vai eikö koittaa? koittaakko tehdä torjuva isku Recoveryn aikana vaiko ei? Koittaako valita recoveryksi front B vai upB?

Tuntuu välistä että leimaat meleen peliksi, jossa kaikki tapahtumat ovat absoluuttisia, mikä on väitteenä aika pohjaton. On totta, että pelimekaniikan takia lawlissa combojen tekeminen on vaikeampaa kuin meleessä, mutta on aika iso virhe luulla että sen takia meleen combot ovat täysin absoluuttisia ja mindgamet ovat lawlissa "paremmat ja vaativammat"

Koko tekstisotaa on mielestäni turha jatkaa yhtään pidemmälle. Nää lawl - melee asiat alkaa olla jo niin käsiteltyjä että oksat pois. Ja joo, en salaa sitä että mielestäni Melee vie lawlia satanolla pelinä, mutta se on meikäläisen mielipide. Mutta Itelle siihen on pitkälti syynä se että lawli on niin laiska peli. liian hidastempoinen omaan makuun verrattuna meleeseen. Sillä itelle tuntuu ainakin niin ehkä jopa tyhmältä pelata lawlia kun kaikkeen tähän sun kuvailemaasi "mindgametukseen" on niin paljon enemmän aikaa

Suosittelen oikeasti että antaisit vähän enemmän faktapohjaisia kommentteja, sillä oikeasti: tuossa "mindgamet ovat tärkeämpiä lawlissa" -väitteessä olit niin hukassa. Parempia ja tärkeämpiä ne eivät todellakaan siinä ole, mutta puutteellisten tekniikoiden takia niiden näkyvyys saattaa hyvinkin olla korostuneempi, koska tunnut ajattelevan että näissä nopeissa liikunnoissa ja tekniikoissa sitä ei ole, niin tokko silloin oot ees kyvykäs näkemään sitä.

End of discussion

mallu000

(03-21-2010, 02:56 AM)Twiliz link Wrote: [ -> ][quote author=saska link=topic=47.msg4287#msg4287 date=1269119123]
anteeksi, olin unohtanut että kaikki brawl videot on tuota tasoa >_>

(03-20-2010, 09:11 PM)HippiEetu link Wrote: [ -> ]So sad 8)

Jos et vieläkään tajua keille kommenttini olivat suunnattu, älä jatka.
[/quote]
Tässä nyt tulee taas selvästi sinun asenne ilmi. Syy siihen että saska, hippieetu ja useimmat muutkin pelaajat heittävät tuollaista läppää, on se ettei heitä yksinkertaisesti kiinnosta lähteä tällaiseen väittelyyn mukaan, kun sulla on jo selvästi mielipide valmiina ja järkkymättömänä ja koska samanlaisia tapauksia on netti pullollaan.

(03-21-2010, 10:29 AM)bËst link Wrote: [ -> ]Koko tekstisotaa on mielestäni turha jatkaa yhtään pidemmälle. Nää lawl - melee asiat alkaa olla jo niin käsiteltyjä että oksat pois.

Suosittelen oikeasti että antaisit vähän enemmän faktapohjaisia kommentteja, sillä oikeasti: tuossa "mindgamet ovat tärkeämpiä lawlissa" -väitteessä olit niin hukassa. Parempia ja tärkeämpiä ne eivät todellakaan siinä ole, mutta puutteellisten tekniikoiden takia niiden näkyvyys saattaa hyvinkin olla korostuneempi, koska tunnut ajattelevan että näissä nopeissa liikunnoissa ja tekniikoissa sitä ei ole, niin tokko silloin oot ees kyvykäs näkemään sitä.

End of discussion

HippiEetu

Molempia on ihan viihtyisä pelata, sitä ei voi kieltää.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7