Smash Finland Foorumi

Full Version: Melee & Brawl
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7

Laatikko

Aluksi ajattelin poistaa udikun viestin, mutta annetaan sen olla siinä, että kaikki näkee kuinka hauska hän on ja voidaan kaikki nauraa yhdessä.

Vurkyzo

Todella hyvä posti Lootalta ja näkyy, että käytit myös siihen rutkasti aikaa. Oon samaa mieltä mielipiteisi kanssa.
Itellä ei kylläkään ollu melee pohjaa, mutta olen kyllä pelannut ja ihan hyvä peli on, mutta ei jaksa enää alottaa (Sama pätee myös varmaan moniin melee pelaajiin brawlin suhteen.). En myöskään halua liikaa pelejä pelattavaksi (vie liikaa aikaa obviously) ja voi keskittyä enemmän brawliin.

(07-06-2010, 05:10 PM)Laatikko link Wrote: [ -> ]Aluksi ajattelin poistaa udikun viestin, mutta annetaan sen olla siinä, että kaikki näkee kuinka hauska hän on ja voidaan kaikki nauraa yhdessä.

Joo ja tosi hauska ku yhdisti viel brawl ja lol yhdeksi sanaksi.

mallu000

Hyvä viesti lootalta, mutta en usko sen kummemmin vaikuttavan asioihin.

-LzR-

Eihän viestin ole tarkoitus käännyttää kaikkia Brawlaajiksi. Loota vain kertoi kaikille sen suuren totuuden. En itsekkään varman koskisi Brawliin jos olisin aina meleetä pelannut.
Itse pidän kaikista smasheista yhtä paljon. Jos Brawl olisi samanlainen kuin melee, melee olisi jo kuollut. Hyvä esimerkki on SSB64, sisältää paljon hitstunnia, z-cancelin, ei auto ledge sweetspottia tai mitään suurta eroa meleeseen verrattuna ja kas kummaa kun kukaan ei tätä enää pelaa.

Big Boss

(07-06-2010, 06:43 PM)-LzR- link Wrote: [ -> ]En itsekkään varman koskisi Brawliin jos olisin aina meleetä pelannut.
Miksi helvetissä et? Jebu ainakin näytti pitävän Meleestä, vaikka aloitti Brawlista ellen ihan väärin muista.

Ainakin suurin osa tuntui tietävän ennen Brawlin tuloa ettei se yllä samoihin lukemiin kuin Melee. Itse pidin Brawlista ostettuani sen, sillä olihan se ihan kelpo peli pitämään Smash osaa yllä. Saisivat perhana tehdä enemmänkin osia kuin kerran 7:ssä vuodessa...

-LzR-

Jebu ei pelannut meleetä compena ennen kuin itsekin aloitin. Jos olet nähny paljon vaivaa jonkin tekniikan harjoittelemiseen ja sitten ne eivät enää toimi niin en tykkäisi. Esim jos vaikka b-reversal, wavebounce, glide toss ja RAR katoaisivat, en todellakaan tykkäisi siitä.
Jos trippaaminen katoaisi...  ::)

mallu000

(07-06-2010, 06:43 PM)-LzR- link Wrote: [ -> ]Eihän viestin ole tarkoitus käännyttää kaikkia Brawlaajiksi. Loota vain kertoi kaikille sen suuren totuuden. En itsekkään varman koskisi Brawliin jos olisin aina meleetä pelannut.

Nyt laitat sanoja minun suuhun ja kärjistät aika pahasti. Tarkoitin sitä että vaikka Lootan viestissä on hitosti pointtia ja järkeä yleensä, niin luulen useimpien, tai ainakin kaikkein konservatiivisimpien ihmisten, ohittavan sen pelkällä olankohautuksella tai tl;dr -meiningillä. Itse olen siinä mielessä hyvässä asemassa, että ei mulla kumpikaan vielä suju kovin hyvin tai en ole ehtinyt vielä mihinkään sceneen kummemmin mukaan, niin ei ole kummempia ennakkoasenteita.

Goodbye

Hieno tekstiseinä, Loota *__*

Big Boss

Taidan pikku hiljaa ymmärtää enemmän näiden competive playereiden ylivakavan suhtautumisen Brawliin. Itse pelaan pelejä vain huvin vuoksi :P Brawl ja Melee ovat suosikkejani.

Goodbye

(07-06-2010, 07:33 PM)Big Boss link Wrote: [ -> ]Taidan pikku hiljaa ymmärtää enemmän näiden competive playereiden ylivakavan suhtautumisen Brawliin. Itse pelaan pelejä vain huvin vuoksi :P Brawl ja Melee ovat suosikkejani.
Olisipa oma pelaamiseni yhtä kepeää

Laatikko

Joo, enhän minä tuota kirjoittanut missään käännytysmielessä tai vastaavaa. Halusin vain tuoda pointteja esille miksi Brawl on päätynyt nimenomaan tähän tilanteeseen Suomessa ja miksi. En myöskään ole missään vaiheessa uskonut, että kukaan Brawlia aivan umpijaskaksi haukkuva oikeasti tarkoita sitä vaan mielipiteeseen vaikuttaa jokin muu näkymättömämpi tekijä.

Olen tosiaan ottanut aivan uuden mentaliteetin Brawliin ja pelaan sitä oikeastaan täysin erilailla kuin Meleetä. Pelissä kun midgameilla sattuu olemaan suurempi osuus kokonaisuudesta kuin Meleessä suurempien tech-skillä vaativien elementtien jäätyä pois, mikä on erityisesti mieleeni, koska tylsät lvl 3 botin jyystöt voi jättää taakse pärjätäkseen. Brawlissa kaikki riippuu täysin sen hetkisestä henkisestä tilasta ja matchuppien tuntemisesta eikä minkäänlaiset fyysiset estot ole rajoittamassa peliä. Meleessä jos tech-skill kusee niin kaikki kusee kun monet tärkeät asiat painottuvat juuri tech-skilliin ehkä jotain tech-chasea lukuunottamatta. Matsit voitetaan pelaamalla sitä hetkeä, koska hyvin suuri osa peliä on vastustajan luku ja rankaiseminen baiteista eikä tähän auta ennaltaharjoitellut jyystöt koneen kanssa joitain chaingrabeja ja joidenkin tekniikoiden masterointia (kuten pivot grabin maksimietäisyys ja reversekikkailu) lukuunottamatta. Parhaiten tämä on ehkä tullut esille Jagea vastaan pelatessa kun Snake sattuu olemaan niin kova rankaisija, että peliin on pakko keskittyä koko ajan täysillä ja etenkin Lucariolla Snaken voittaminen vaatii käytännössä puhdasta spacettelua ja turvassa olemista. Tech-skill ei ole auttamassa ollenkaan ja turpaan tulee heti ja lujaa jos huomio herpaantuu. Sama pätee tietenkin Meleessä, mutta välillä tech-skillillä voi vain yliajella vastustajan sen enempää asiaa ajattelematta.

True combojen puute on myös ollut kova pala joillekin, koska totuushan on, että ns. varmoja comboja pelissä ei ole välttämättä edes kaksinumeroista lukua. Sen sijaan pelissä combottelussa on hyvin tärkeää vastustajan luku erityisesti airdodgejen osalta, koska niitä on loppupeleissä todella helppo rankaista. Monet eivät kuitenkaan suostu kutsumaan mitään sellaista comboksi, jossa mahdollisuus päästä pois kesken iskusarjan, joka on mietityttänyt itseäni pitkään. Omasta mielestäni comboksi voi sanoa mitä tahansa onnistunutta iskusarjaa, jossa iskuja saadaan linkattua toisiinsa päästämättä vastustajaa pois hallinnastaan vähintään kolmen iskun ajan. Itselleni onnistuneen combon teko Brawlissa on jopa tyydyttävämpää kuin Meleessä, jossa jotkin iskut linkkaavat toisiinsa lähes varmasti ei_niin_tehokkaan DI:n vuoksi saaden itselleen helposti edullisen aseman. Brawlissa kun näistä varmoista iskusarjoista on pieni puute niin tuntuu jotenkin hienommalta säveltää omaa sarjaa, joka tuntuu onnistuttuaan mahtavalta.

Yksi asia, johon olen totaalisesti ihastunut Brawlissa, on uusi DI-systeemi, joka saattaa helpostikin ratkaista koko ottelun suunnan. Kun Brawlia on hetken pelannut ja alkaa sitten pelaamaan Meleetä niin tuntuu jotenkin, että usein joutuu tilanteeseen, jossa yksinkertaisesti ei ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa vastustajan päättää combonsa tai odottaa gimpatuksi tulemista. Erityisesti tehokas edgeguardiminen alkaa kyrsimään, koska esimerkiksi Muikku viskisiepon käytettyään on aika pässinlihaa reunalla röhnöttävälle Martille ja samoin on Falco heti jouduttuaan kentän ulkopuolelle. Onhan se mukavaa kun edgeguardimisella saa välillä helposti stockeja pois, mutta välillä se käy liiankin helposti kun edgehoggaus on niin tehokasta. Brawlin hidastempoisuus ja maanmainio DI-systeemin helpottaa recoveryä kummasti ja takaisin kentälle pääseminen ei olekaan enää niin vaikeaa. Monet luulevat, että hahmo kuin hahmo pääsee mistä tahansa takaisin reunalle, joka on enemmän tai vähemmän väärässä. Hidastempoisuus auttaa toisaalta myös edgeguardaajaa baittaamaan ja frametrappimaan paremmin recoveeraavaa hahmoa. Takaisintulo vaatii usein turpasaunaa useiden kymmenien prosenttien edestä ja silloin tällöin myös stockin gimppauksella, joka ei ole läheskään niin mahdotonta kuin ihmiset luulevat. Tietenkin ennen kaikkea takaisintuleminen vaatii hyvän DI:n, joka on yksi pelin ehdottomasti tärkeimmistä aspekteista, koska onnistuneella DI:llä voi selvitä mitä mulskuimmissa prosenteissa.

Hidastempoisuus on saanut spacetuksen itselleni aivan uuteen valoon. Meleessä spacetus on ollut lähinnä Marthia vastaan mielessä ihan vain niiden massamurhacombojen takia, mutta Brawlissa ajattelen sitä melkein joka iskun kohdalla, koska hidastempoisuus antaa aikaa miettiä iskun ajoitusta ja hyvin tarkkaa sijoittamista pokettamista ja outspacetusta varten. Kun tech-skillilläkään ei voi rynnistää vastustajan suojauksen läpi niin on pakko pitää spacetus koko ajan mielessä, jotta saisi tilanteita avattua ja käännettyä itselle edulliseen asemaan. Monet kutsuvat Brawlia myös Shakin kaltaiseksi, koska joka ikistä iskua kannattaa miettiä tarkkaan monelta kantilta, koska suojan merkitys on kasvanut ja siten kaikenlainen rankaisu on helpottunut. Siirtojen jälkeen odotetaan aina vastustajan vastausta tilanteeseen ja omaa peliä pelataan suurilta osin vastustajan peliin sopeutumalla ja sitä lukemalla. Snaken utilt on erityisesti suojasta hyvin vaarallinen tappoisku ja on todella nopea ja rangea on kuin Norriksella. Aina kun näen Snaken suojaavan ollessani suurilla prosenteilla niin muokkaan tietoisesti pelityyliäni aivan erilaiseksi, koska tiedän utiltin olevan kova sana ja olen tietenkin valmis momentum canceloimaan. Tällainen pelityylien jatkuva muuttaminen vastustajan tilanteen mukaan tuo aivan uutta ilmettä peliin kun mikään ennaltaopeteltu ei auta muutamia poikkeuksia lukuunottamatta vaan kaikki on kiinni juuri siitä hetkestä.

Saan tässä varmaan kuullostamaan, että Melee ei ole ollenkaan mieleeni, joka ei kuitenkaan ole ollenkaan tarkoitus. Vieläkin suosin Meleetä hiukan Brawlin ylitse, mutta Brawl on tuonut pelisarjaan niin paljon kaikkea uutta raikasta ja muuttanut pelin painoarvoja sen verran, että pelit tuntuvat oikeasti todella erilaisilta, joka on todella hyvä asia. Nyt kun ajattelen niin olisi oikeastaan ollut todella tylsä juttu jos Brawlista olisi tullut ihan Meleen kaltainen hahmo- ja kenttäpäivityksien kanssa, jolloin itse olisin ainakin jatkanut pääasiassa Meleetä, koska se ei olisi tarjonnut varsinaisesti mitään uutta pelimekaniikan ja luonteen puolesta. En olisi ollut välttämättä yhtään niin innostunut pelistä, koska kaikki olisi tuntunut jo niin tutulta ja olisin samanttien ollut perillä kaikesta ja alkanut vaan poraamaan entiseen malliin.

Riistäytyi tämä kirjoittaminen nyt vähän käsistä >_>

Neutroni

Hajosin, l2p. Voisit muuten huomenna ja ylihuomenna tulla meille duuniin porailee taas.

Laatikko

(07-06-2010, 09:01 PM)Neutroni link Wrote: [ -> ]Hajosin, l2p. Voisit muuten huomenna ja ylihuomenna tulla meille duuniin porailee taas.
Kiukuttaa edelleenkin tuollaiset parin sanan rölläilyt. Toin edelleenkin vain omia tuntemuksiani tuossa esille, että turha sinun on tuollaisia heittää.

Oon huomisesta eteenpäin Lahdessa niinkuin sanoin silloin kun soitit.

-LzR-

Taas hieno päteminen Loota.
Se on juuri tämä Brawlin ja Meleen ero, Melee on tech skilliä, Brawl on psykologista sodankäyntiä eli mindgaemz ha. Molemmissa peleissähän näitä on, mutta ovat aivan eri luokkaa.
Ja itse pidän tuosta no true combos jutusta.
On paljon hienompi saada iskut linkkaamaan toisiinsa, kun tietää, että se onnistui koska onnistuit huijaamaan vastustajaasi eikä taas mikää semmoinen niinkuin generic fightereissa missä olet kussut jo ekan osuman jälkeen.

Novi

(07-06-2010, 03:47 PM)udikku link Wrote: [ -> ]brawlol

HAJOSIN X'D

udikku

kellekää ei tuu paha mieli ku kukaa ei kuole alle 200%  8)

MasterTK

Jos Melee olisi jäänyt tekemättä ja vain Brawl olisi julkaistu, niin mitään "smash-skeneä" ei varmaan olisi olemassakaan. Mutta Meleen menestyksen jälkeen nipafanien piti Brawlista väkisellä vääntää kilpailupeli, vaikka kehittäjät nimenomaan tekivät siitä pelkän bilepelin.

Sanonpahan vaan, että Melee oli pelkkä vahinko-onnistuminen ja Smash64/Brawl täyttä paskaa turnauspelaamiseen. Tämän kuitenkin ymmärtää, sillä Smasheja ei koskaan tarkoitettukaan sellaiseen pelaamiseen. Toki kukin saa tykätä mistä huvittaa.

Tuokin että pelaajat tykkäisivät Brawlista, jos Meleetä ei olisi tullut, on täyttä paskaa. Monessa muussakin pelisarjassa jatko-osa saattaa olla ihan erilainen, mutta ei se siitä silti huonoa tee. Huonon peli tekee se, jos peli on vaan roskaa. F-Zero X:ää pelasin monta vuotta kilpaa ja sitten tulikin GX, joka olikin todella paljon erilainen. Autot olivat kevyitä, pelissä oli paljon uudenlaisia juttuja ja erilainen pelattavuus. Peli oli kuitenkin erittäin hyvä, joten ei se mitään haitannut.


Laatikko

(07-07-2010, 06:57 AM)MasterTK link Wrote: [ -> ]...Smash64/Brawl täyttä paskaa turnauspelaamiseen.
Vieläkin pistää tämä ikävästi silmään. Kuinka voidaan sitten selittää suosio vaikkapa Amerikan puolella, jossa scene on valtava ja vain kasvaa entisestään ja peli on mukana MLG:ssä? Meta Knight on yksi tasapainoa rikkovista tekijöistä, mutta ei sitä turhaan yritetä bannata. Turnaustulokset ovat satunnaisia MK-vyöryjä lukuunottamatta olleet hyvinkin vaihtelevia, äskettäin mm. yksi Sonic meinasi voittaa M2K:n finaalissa sitä ennen piestyään muutaman muun tunnetun MK:n. En näe missään sen koon ongelmaa, joka tekisi pelistä paskan turnauspein. Tiedätköhän pelistä loppujen lopuksi paljon yhtään? :/

(07-07-2010, 06:57 AM)MasterTK link Wrote: [ -> ]Jos Melee olisi jäänyt tekemättä ja vain Brawl olisi julkaistu, niin mitään "smash-skeneä" ei varmaan olisi olemassakaan.
Oletin esimerkissäni, että Melee olisi Brawl joka suhteessa eli julkaistu myös samaan aikaan ja kaikki olisivat ostaneet sen niinkuin Meleenkin. Olettamuksista on kuitenkin turha keskustella, toin tämän vain esille ja uskon siihen vieläkin.

mayhem_

Voin täysin 100% varmuudella sanoa, että vaikka brawl ois tullu ennen meleetä niin en olisi sitä alkanut pelaamaan. Jos mietin onko peli hyvä niin en todellakaan muodosta koko mielipidettäni vain edelliseen osaan nähden. Brawlissa ei vaan yksinkertasesti ollut mitään sellasta mikä ois saanu sen pelin kiinnostamaan. Jos se peli ois tuntunut hyvältä niin totta helvetissä oisin pelannu sitä, vaikka olisikin edelliseen osaan verrattuna täysin erilainen, mutta kun tuntu aivan roskalta peliltä niin enpä ajatellu sitä pelata.


Sit mitä se sua Loota painaa jos joku ei tykkää brawlista?

-LzR-

Itse aloitin Brawlilla, eli kaikki mistä pidän on Brawlimaista, te aloititte meleellä ja suositte sitä mihin olette tottuneet, millä olette aloittaneet ja missä olette hyviä. Itse vain satun pitämään kaikista smasheistä todella paljon.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7