While we're at it, teen jotain omia huomioita kanssa Zeldoista kun alkoi himottamaan.
Pelottavin paikka Bottom of The Well
Joskus en oikeasti uskaltanut laskeutua kaivon pohjalle ja läpäistä sitä inhaa paikkaa. Re-deadit olivat jumalattoman pelottavia kuin myös Gibdot, jotka olivat vieläpä arkuissa piilossa, mitä piti sattumanvaraisesti availla ja toivoa parasta. Kiekaisin aina tuskasta kun huomasin tippuvani ansasta alas sinne umpikujahuoneeseen, jossa oli sitä vihreää liejua ja kauheita käsiä + re-deadit tietenkin. Paikan pomo, eli Dead Hand sai oikeasti oksettamaan ja pelkäämään. Huoneeseen tullessaan siellä ei ole mitään paria hassua kättä lukuunottamatta, mutta ei ollut sydänkohtaus kaukana kun se irstas verinen vanukas kaivautui ylös maan alta.
Hienoin pomotaistelu Stallord
Löytäessäni Arbiter's Groundin varsin erikoisen esineen (Spinnerin siis) alkoin pohtimaan mitenkö sitä hyödynnettäisiin tulevassa pomotaistelussa. Todella hienon alun cutscenen jälkeen kun pomo on asettunut sinne keskelle möllöttämään niin oli suorastaan riemukasta hypätä hyrrällä hiekkaan pyörimään. Todella omaperäisellä tavalla pomo sitten kaatu- ...kunnes kentästä nousi todella korkea pilari ylös ja pomo heräsikin yllättäen henkiin. Se pyöriminen siinä kierroksia ylöspäin oli kyllä jotain niin nannaa hyppiessä hyrrällä seinien välillä väistellen tulipalloja ja piikkejä. Oli niin muikeaa saada piikistä pyllyyn kun nurkan taakse ei nähnytkään, joka loi suorituspaineita ja hyvää tempoa taisteluun.
Paras instrumentilla soitettu kappale Bolero of Fire
Jäi mieleen heti kun sen ensimmäisen kerran kuulin, oli nimittäin kohtalaisen erilainen verrattuna muihin kuulemiini kappaleisiin. Death Mountain Crater oli muutenkin yksi lempipaikoistani Ocarina of Timessä niin kävin siellä aika usein ja kappale vielä innoitti menemään vielä useamminkin. Mitenkös tätä voi vielä enemmän perustella? Tudaduda-todadoda...
Paras esine Double Clawshot
Link goes ninja. Edellisissä Zeldoissa haaveilin juuri siitä, että Hookshotilla olisi voinut jäädä seinään roikkumaan ja tehdä jotain muutakin jännää. Siksi olikin kovin tyydyttävää kun Twilight Princessissä pystyi sitten sinkoamaan itseänsä seinältä seinälle koskematta maahan kertaakaan. Katosta roikkuminen oli myös todella mukava lisä tälle esineelle ja mahdollistikin vielä enemmän ninjailua. Kaikista mukavinta oli kun pystyi toteamaan, että maata ei ole vaan on jossain turhan korkealla roikkumassa ja ainoa vaihtoehto on ninjailla itseään eteenpäin.
Mielenkiintoisin hahmo Sheik
Sheik on salaperäinen hahmo, joka ilmaantui kuin tyhjästä ja jostain kumman syystä haluaa auttaa Linkiä etenemään pelissä opettamalla hienoja kappaleita Ocarinalla soitettavaksi. Erityisesti minua aina kiehtoi kuinka Sheik onnistui aina katoamaan paikalta kun Link kovasti yritti estää. Ninjat ovat aina siistejä :] Sitten vielä lopuksi paljastuikin koko hahmot todellinen olemus, joka aikoinaan pudotti minut penkiltä silkan hämmästyksen voimalla.
Paras overworld The Great Sea
Olin aivan täpinöissäni kun ensimmäistä kertaa pääsin kunnolla veneilemään ympäriinsä merta ja tutkimaan joka ikistä saarta mikä eteen ilmestyi. Ne hetket kun horisonttiin ilmestyy pieni harmaa siluetti ovat todella hienoja. Se löytämisen tunne on jotain niin unohtumatonta, että välillä päätarina unohtui tykänään kun himoitti vain seilailla ympäriinsä ja luoda omaa seikkailuansa. Ainoa miten asiaa voi vielä parantaa on tietenkin tehdä overworldista pirun iso, jota se todellakin on. Saaria on niin monenlaisia, että en yhtään ihmettelisi jos nyt en muistaisi koskaan käyneeni jollain tietyllä saarella.
Paras dungeon Jabu Jabu's Belly (Oracle of Ages)
Mieletön tunnelma, mielettömät puzzlet ja teema on onnistunut. Ei oikein uskoisi, että Ocarina of Timen Water Templen kaltainen vedenpinnan tason kanssa leikkiminen onnistuisi 2D:ssä, mutta kyllä vain. Jäin temppeliin jumiin viikoksi ellen pitemmäksikin aikaa kun puzzlet olivat yksinkertaisesti todella haastavia ja luolasto oli niin pirun monimutkainen ja iso. Musiikki luo ison osan tunnelmaa ja on mieleenpainuvaa synkkyydestä huolimatta. Dungeon on ehkäpä vaikein toistaiseksi läpäisemäni, mutta haasteen lisäksi kaikki muukin on kohdallaan tehden tästä ehdottoman suosikkidungeonini.
Paras viimeinen pomo Ganondorf (Ocarina of Time)
Mieletön kokonaisuus tämä taistelu. Aluksi käydään Ganondorfin vaariversiota vastaan älyttömän koukuttavaa ja intensiivistä tennispeliä jollain sädepalloilla, jotka piru vie vievät kolme sydäntä pois(!). Osumien ottaminen ei olekaan enää niin samantekevää kuin muissa 3D Zeldoissa vaan oikeasti pitää taistella henkensä pitimiksi muutama keiju vankina pulloissa. Tämän jälkeen pienen juonenkäänteen myötä paetaan sortuvaa tornia, jossa meinaa oikeasti tulla hätä jos menee kerran mokaamaan. Kun vihdoin ollaan ulos linnasta niin ei hetken rauhaa kun rakas vaarimme tulee kostamaan muutumalla hemmetin pelottavaksi porsaaksi, joka monta kertaa on vienyt minut Game Over -screeniin. Jos menettää neljä sydäntä (!!!) per osuma niin on totta vie keskityttävä tässä kaikkien aikojen eeppisimmässä taistelussa. Musiikki on niin hyvää, että itkettää, taisteluympäristö maailmalopputeemalla ja iso porsas kahden kultaisen lihaveitsen kanssa ringissä kanssasi on ehdotonta parhautta.
Hienoimmat grafiikat Wind Waker
Ei varmaan yllätys kovinkaan monelle. Kuitenkin omasta mielestäni Ocarina of Timessä on lähestulkoon yhtä muistettavat grafiikat, mutta kuten saska sanoikin ei mitään järjen logiikkaa kuinka hienot ne ovat Wind Wakerissa. Pommeja heittelee ilokseen ympäriinsä ihan hienon savuefektin perässä ja rupeet näyttävät syötävän hyviltä.
Paras alue Ikana Canyon
Aavemainen ja raunioitunut kylä on aina ajankohtaista ja toimivaa. Tässä tapauksessa en voi kyllä käsittää kuinka mahtava tunnelma alueella on. Mahtavana ja vakuuttavan salaperäisenä Stone Tower heittää varjonsa hylätyn kylän keskelle, jossa asustelee vain kaksi ihmistä, joista toinen on tyttärensä toimesta lukittuna kaappiin, koska tuli hulluksi ja muuttui vähitellen Gibdoksi. Kuivuneen joen luolassa on hyytävä säveltäjän haamu Sharp, joka sinfoniallaan vie nirrin pois jos sinne hetkeksi jää. Sitten on vielä Ikana Castle, josta ensimmäisen kerran kuultuaan mietti uskaltaisiko sitä edes mennä jäljittämään. Kaiken yhdistää mukavaksi kokonaisuudeksi alueela pyörivä kappale, joka suorastaan huokuu epätoivoa ja varoituksia.
EDIT: Joskus tästä sanoinkin, mutta nyt viimeistään äänestämään kun Top 8 enää jäljellä!
http://foorumi.nintendo.fi/index.php?topic=5916.0