Smash Finland Foorumi

Full Version: Yleinen SSBM -keskustelu
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

Laatikko

(12-13-2010, 07:44 AM)mayhem_ link Wrote:Shakissa voit yhellä vastustajan tekemällä virheellä käytännössä kääntää koko pelin, mutta rawlissa ei oikeesti voi tehä virheestä juuri mitään. Rawl ei sen takia ole yhtä kilpailullinen kuin esim melee tai shakki, että virheistä rankaiseminen on vaan käytännössä nollissa jolloin peli antaa anteeksi vaikka mokailisikin paljon.
Tämä osoittaa taas kuinka paljon kokemusta teikällä on pelistä. Ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa tämä, että rankaiseminen olisi jollainlailla tehotonta kuin hyvin pienellä osaa hahmoista, jotka nekin ovat yleensä sieltä tierien alemmasta päästä.

Novi

(12-13-2010, 09:47 AM)Laatikko link Wrote:[quote author=mayhem_ link=topic=15.msg12639#msg12639 date=1292226243]
Shakissa voit yhellä vastustajan tekemällä virheellä käytännössä kääntää koko pelin, mutta rawlissa ei oikeesti voi tehä virheestä juuri mitään. Rawl ei sen takia ole yhtä kilpailullinen kuin esim melee tai shakki, että virheistä rankaiseminen on vaan käytännössä nollissa jolloin peli antaa anteeksi vaikka mokailisikin paljon.
Tämä osoittaa taas kuinka paljon kokemusta teikällä on pelistä. Ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa tämä, että rankaiseminen olisi jollainlailla tehotonta kuin hyvin pienellä osaa hahmoista, jotka nekin ovat yleensä sieltä tierien alemmasta päästä.
[/quote]

Mayhem puhui varmaan omasta puolestaan

bËst

Why are we doing this again?? -__-'

Mutta koko skeemahan on niin mielipiteestä kiinni. On tiettyjä faktoja joita ei voi muuttaa vaikka kuinka haluaisi mutta loppupeleissä ne on aika mielipide juttuja, kuten se kumpaa peliä pelaa mieluummin kilpailullisesti (O'rely??)

Yhtä hyvin voisi kysyä, että mitkä asiat ovat parempia meleessä kuin lawlissa ja päin vastoin. Ihan sama kuinka perustelee omat kantansa niin aina on eriäviä mielipiteitä, obviosly.

Eli jos vaikka sanoisin että melee on parempi peli vaikka pelkästään sen hektisyyden (hitstun, gamespeed, tech-skill etc) takia, niin joku tulee aina sanomaan toista. Eipä sille oikein voi mitään.

Mutta itelleni ehkä selkein esimerkki mistä erotan sen kumpi peli kolahtaa itteen enemmän, on sen puutteiden ja ärsyttävyyksien listaaminen. Katsotaanpas:

Melee:
- Hahmobalanssi tulee pro pelaamisessa välistä pakostakin vastaan. Astetta tasapainoisempi toisi enemmän väriä turnauksiin.
- Random factorit: YS pilvi, Peachin DownB, MisFire, Popeluolan bugireunat etc.
- Phatomhitit

Brawl:
- Hitstunnin puute
- Autosweetspot... oikeesti.... miksi?? Muutenkin kaikilla jo turhan monipuolinen recovery
- TRIPPING! Oikeesti.... miksi? Voiko tätä factoria joku lawlin pelaaja pitää oikeasti hyvänä?
- Metanite
- oleellisten techskillien puute. Esim: Meteor Cancel tai L-Cancel
- Ylitsesujuvuus. Hahmot liukuu, kääntyilee ja pomppii aivan turhan herkästi. Semiärsyttävää
- "Combo"iskuista DI:aaminen. Vika voi olla myös siinä että en vain osaa mutta esimerkiksi Toon Linkin DSmashista en ole ikinä päässyt ekan osuman jälkeen DI:aamaan pois, vaan aina osuu se toinenkin. Isku verrattavissa Meleen Fox Uairiin tai Reiskan D-Smashiin, molemmista pystyy DI:aan pois.
- Hahmojen weight-balanssin totaalinen rappeuttaminen. Toki hahmo painaa enemmän mutta se näkyy lähinnä isoiksi venyvissä prosenteissa ja fyysisestä koosta johtuvissa chain throweissa. Edes raskaimpia hahmoja ei voi järkevästi combottaa

Jokunen syy siihen, minkä takia itse pidän meleestä enemmän. Mielestäni listaamani syyt ovat erittäin valtakunnallisia perusteluja myös sille, minkä takia maailmassa pidetään edelleen meleetä paljon parempana kilpailupelinä, joka siis on fakta aivan sama kuinka paljon lawli uskovaiset siihen väärin sanovat. Lawli ei ole huono kilpailullisesti, mutta meleeseen verrattuna aika alkeellinen. En voi asiaa muuttaa.

Ja exrtahuom: Kertaakaan en sanonut että  lawli olisi huono. Itse oon ainaki oppinu pelaamaan sitä astetta paremmalla asenteella ja ihan kiinnostunut oppiin pelin metagamesta enemmän.

Ja lopuksi: Se joka tulee vielä puhumaan sanallakaan että Meleessä / Lawlissa mind gameilla olisi toistaan suurempi merkitys tai että niiden harjoittaminen olisi tärkeämpää jne jne jne niin saa halveksuvan katseeni ja voisi puolestani lähteä foorumeilta vaikka metsään puolukoita poimimaan loppuelämäkseen sillä näillä henkilöillä ei ole paskaakaan hajua koko smash bros sarjasta. Ei Meleestä, Eikä brawlista. >_>





-LzR-

(12-13-2010, 01:03 PM)bËst link Wrote:Brawl:
- Hitstunnin puute Totta
- Autosweetspot... oikeesti.... miksi?? Muutenkin kaikilla jo turhan monipuolinen recovery Tuosta en osaa sanoa
- TRIPPING! Oikeesti.... miksi? Voiko tätä factoria joku lawlin pelaaja pitää oikeasti hyvänä? Tripping on perseestä, mutta se ei haittaa peliä
- Metanite Samaa tasoa kuin elukatkin, kaikki pelaa sillä ja kaikki osaa matchupin joten ongelmaa ei ole
- oleellisten techskillien puute. Esim: Meteor Cancel tai L-Cancel Meteor cancel on edelleen rawlissa ja se vaatii enemmän ajoitusta, ero on siinä että cancelin voi tehdä vasta 25 framen päästä
- Ylitsesujuvuus. Hahmot liukuu, kääntyilee ja pomppii aivan turhan herkästi. Semiärsyttävää Tämä ei pidä paikkaansa ollenkaan
- "Combo"iskuista DI:aaminen. Vika voi olla myös siinä että en vain osaa mutta esimerkiksi Toon Linkin DSmashista en ole ikinä päässyt ekan osuman jälkeen DI:aamaan pois, vaan aina osuu se toinenkin. Isku verrattavissa Meleen Fox Uairiin tai Reiskan D-Smashiin, molemmista pystyy DI:aan pois. Tämä johtuu Toon Linkin dsmashin mekaniikasta, SDI ei tee mitää tuolle iskulle joten toinen isku osuu aina ellei toon link ota hittiä iskun aikana. Iskuista voi yhä paeta SDI ja kaikilla semmoisilla tavoilla, se on vain paljon helpompaa kuin meleessä
- Hahmojen weight-balanssin totaalinen rappeuttaminen. Toki hahmo painaa enemmän mutta se näkyy lähinnä isoiksi venyvissä prosenteissa ja fyysisestä koosta johtuvissa chain throweissa. Edes raskaimpia hahmoja ei voi järkevästi combottaa Mitä hyötyä on painosta jos se vain kusee koko hahmon? Brawlissa paino vaikuttaa vain selviytymiseen. Comboille heikkous johtuu sellaisesta kuten huonosta mobilitystä, paskoista aerialeista ja fallingspeedista.

Kommentit tietenkin boldattu.

Laatikko

(12-13-2010, 01:03 PM)bËst link Wrote:Why are we doing this again?? -__-'
Eihän tässä ollut mitään Melee vs. Brawl täysväittelyä vaan puhuttiin lähinnä vain l-cancelista tekniikkana. Mayhem nyt sanoi oman laajemman kantansa asiaan, mutta ei tässä mitään kauheaa vastakkainasettelua ollut. Sinun viestisi tässä on se ensimmäinen, joka on enemmän Melee vs. Brawl -aiheeseen keskittynyt.

Ja Brawlissa on meteor cancel btw, tosin sen ajoitus on tiukempi kuin Meleessä.

(12-13-2010, 01:03 PM)bËst link Wrote:- Ylitsesujuvuus. Hahmot liukuu, kääntyilee ja pomppii aivan turhan herkästi. Semiärsyttävää
Tarkoittanet bufferausta...? Se eroaa Meleen vastaavasta todella paljon niin saattaa olla tottumiskysymys.

saska

(12-13-2010, 01:03 PM)bËst link Wrote:- Phatomhitit

en ole koskaan tajunnut näistä valittamista. luuleeko ihmiset että nämä tulevat randomisti?

-LzR-

Silloin kun saa phantom hitin on vain liian hyvä spacetus.

Jännä tuo phantom rest, semi rage.  ::)

peki

päät kiini

-LzR-

Mullä meni Neukun kaa sillee et tuli combo josta phantom polvi. Sit hajos ku molemmat vikalla stockilla. Sitte vedin phantom restin >_>

mayhem_

(12-13-2010, 09:47 AM)Laatikko link Wrote:[quote author=mayhem_ link=topic=15.msg12639#msg12639 date=1292226243]
Shakissa voit yhellä vastustajan tekemällä virheellä käytännössä kääntää koko pelin, mutta rawlissa ei oikeesti voi tehä virheestä juuri mitään. Rawl ei sen takia ole yhtä kilpailullinen kuin esim melee tai shakki, että virheistä rankaiseminen on vaan käytännössä nollissa jolloin peli antaa anteeksi vaikka mokailisikin paljon.
Tämä osoittaa taas kuinka paljon kokemusta teikällä on pelistä. Ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa tämä, että rankaiseminen olisi jollainlailla tehotonta kuin hyvin pienellä osaa hahmoista, jotka nekin ovat yleensä sieltä tierien alemmasta päästä.
[/quote]

Voitko väittää, että yhdellä virheellä on läheskään yhtä suurta merkitystä rawlissa kuin meleessä/shakissa?

Laatikko

(12-13-2010, 04:44 PM)mayhem_ link Wrote:Voitko väittää, että yhdellä virheellä on läheskään yhtä suurta merkitystä rawlissa kuin meleessä/shakissa?
En ole enkä aiokaan väittää, että Brawlissa yhdellä virheellä on yhtä suurta merkitystä kuin Meleessä (Shakkiin en aio puuttua, koska se ei ole asiaan liittyvä), koska en varmasti voi tietää. Seison kuitenkin väitteen takana, että rankaiseminen on todella ratkaisevaa ja alla esimerkkejä sitten.

Metaknight - Tätä heppua vastaan virheen tehdessään saattaa stocki lähteä ja hyvinkin nopeaan mielettömän gimppausabilityn ansiosta ja muutenkin ottaa pataan kun optioneja riittää jakaa vaikka jokaiselle low-tierille.
Snake - Yli 20% per ftilt, dthrow techchase todella vaarallinen ja utilt saattaa tappaa alle 100%.
Diddy - Jos Diddyllä on banaani kädessä niin hyvä pelaaja saattaa vetäistä siitä vaikka infiniten. Joka tapauksessa kun banaani osuu niin joudut maahan avuttomana, josta Diddy saa tehdä melkein mitä ikinä halajaakaan.
Falco - Chaingrab pelkästään yhdestä grabista tuottaa moniin hahmoihin sen 50% ja siihen päälle vielä followup ja hyvin usein vielä reunalla -> moar damage tai gimp.
Marth - Martalla ei välttämättä ole niin monia, mutta grab releaset ovat aika tuhoisia moniin hahmoihin, varmat tipper- tai spikesetupit.
Wario - Ainakin pieru on kovin letaali.
IC - One grab, one stock.
Olimar - Dat upsmash will rape your mind.
Pikachu - Grabeista saa mielettömiä followuppeja ja moniin on hyvä chaingrab.
Lucario - Jos et saa häntä ajoissa tapettua niin turpaan tulee ja aivan varmasti, kaikki iskut tappavat käytännössä + aura sphere.
G&W - Smashit tappavat naurettavan aikaisin ja turtle tekee tuhoa.

Siinä pelkästään high-tierit.

mallu000

Tuo shakkivertaus oli aika karkealla tasolla tehty, eikä sitä tarvi vääntää tuolla tavalla. Viittasin lähinnä kapeaan osaa shakkia. Toki joku Garry Kasparov teurastaa kenet tahansa, joka kämmää pelin ensimmäisen siirron, mutta esim. aloittelijatasolla on paljon yleisempää keskittyä syömään niitä nappuloita ja miettimään uhrauksia, eikä yksi paha virhe edes kuningattaren menettäminen välttämättä kuse koko peliä. Puhun pääosin fiilispohjalta.

Mulla ei varmaan ole tarpeeksi tietoa Brawlista, mutta siinä ei ole koskaan tullut yhtä raiskattua oloa virheen jälkeen kuin esim. Meleessä Falcoa vastaan kämmin jälkeen.  :'(

E: Loota onneksi valaisee.
(12-13-2010, 06:27 AM)Laatikko link Wrote:Pointti olikin, että ei ole olemassa tilannetta, jossa l-cancelia ei kannattaisi käyttää lukuunottamatta jotain edgecanceloituja tilpehöörejä. Vähän samanaltainen tilanne olisi jos vaikka fullhopatessa pitäisikin yhden napin sijasta painaa jokin kolmen napin combinaatio.

Tätä tarkoitin ja sitä, että l-cancelia ei olis koskaan ollu. Ei kai siinä mitään järkeä olis modata tms. pois tässä vaiheessa.

-LzR-

Yhdellä virheellä on todella paljon merkitystä Brawlissa. Peli perustuu kokonaan toisen rankaisemiseen. Jos tekee virheitä, hyvä pelaaja alkaa huomata selvän kaavan ja pystyy ennakoimaan nämä virheet.

HippiEetu

-LzR-

Hippi teki sen mitä muut eivät ole pystyneet tekemään, voittamaan Melee vs Brawl väittelyn.
Gz

mayhem_

w/e eipä oo mun asia mitä peliä kukakin pelaa ja mistä syistä.

-LzR-

Ja onhan näitä hullujä niinkuin mä ja Loota jotka pelaavat molempia pelejä =/

RTpmwe

Kuten eräs viisas mies sanoi: "jokanen paahtakoon tyylillään kunhan ei häiritte muiden paahtamista"

Laatikko

Meikäläistä kiukuttaa SSB64:n combosysteemi ylipäätänsä, ohjaimen voi käytännössä laskea maahan kunnes stock on mennyt. Meleessä nyt ei onneksi ole samanlaista ongelmaa, mutta silti usein huomaa olevansa vain combosäkki ilman mitään vaikutusvaltaa. Onhan se arvostettavaa jos vastustaja osaa sonpottaa nollasta murhaan saakka, mutta omalla osallani nautittavuutta syö tuo tila, jossa ei juuri paljoakaan pysty tekemään. Tästä taisikin olla jokin tutkimus, että pelaajat eivät nauti tilanteista, joissa he eivät pysty mitenkään vaikuttamaan tilanteen kulkuun. Tiedä sitten missä tuohon törmäsin, mutta näin muistelisin.

Voisi melkein sanoa, että Brawlissa rankaistaan combotettavan ehdoilla kun taas Meleessä mennään aika pitkälti combottajan ehdoilla.

TaisteluJaska

(12-13-2010, 08:14 PM)HippiEetu link Wrote:http://pics.kuvaton.com/bshit/batman_robin_auto.jpg
Tulkoon Rauha.

(12-13-2010, 09:20 PM)Laatikko link Wrote:Meikäläistä kiukuttaa SSB64:n combosysteemi ylipäätänsä, ohjaimen voi käytännössä laskea maahan kunnes stock on mennyt. Meleessä nyt ei onneksi ole samanlaista ongelmaa, mutta silti usein huomaa olevansa vain combosäkki ilman mitään vaikutusvaltaa. Onhan se arvostettavaa jos vastustaja osaa sonpottaa nollasta murhaan saakka, mutta omalla osallani nautittavuutta syö tuo tila, jossa ei juuri paljoakaan pysty tekemään. Tästä taisikin olla jokin tutkimus, että pelaajat eivät nauti tilanteista, joissa he eivät pysty mitenkään vaikuttamaan tilanteen kulkuun. Tiedä sitten missä tuohon törmäsin, mutta näin muistelisin.

Voisi melkein sanoa, että Brawlissa rankaistaan combotettavan ehdoilla kun taas Meleessä mennään aika pitkälti combottajan ehdoilla.

No tuohon et kyllä ite edes usko. Meleessä 0 %-> tappo on tarpeksi harvinaista herkkua että siitä joko innostuu jos sen saa aikaan. tai nöyrtyy ja jatkaa seuraavalla stonkilla. Sitäpaitsi ei ole pakko pelata fanst fallereilla, joilla mahollisuus joutua junttaukseen on suurempi. Siis junttauksella tarkotan tanppokonpoa nollista tai lähes nollista.

Brawl sen sijaan. IC.t . voi perkele.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29