Smash Finland Foorumi

Full Version: Yleinen SSBM -keskustelu
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

-LzR-

Pelin helppoudella ei ole juurikaan merkitystä muulla kuin low level playssa. Top pelaajat osaavat kuitenkin kaiken mikä vaatii sitä skilliä.
Pelin vaikeus vain vaikuttaa kuinka vaikea peliä on pelata, ei sitä kuinka vaikea siinä on olla hyvä.

Ongelma?

hoppis

melee vs brawl round 99999999999999
gogogogo

Novi

Paju on selvästi melee uskovainen

Laatikko

(12-11-2010, 11:59 PM)Aivosaha link Wrote:Kyllä tuo minun korvissa kuulostaa ihan selvältä " vaikka brawli on helpompi, ei se ole välttämättä sen huonompi kilpailullisesti."
Eikä että "kyllähän se on aikalailla jo faktan luokkaa, että Melee on Brawlia kilpailullisempi."
Vaikka noin olisi niin en näe siinäkään mitään ongelmaa. Sillä ei silti pyritty osoittamaan, että Brawl olisi yhtä kilpailullinen kuin Melee vaan todettiin vain niin olevan.

(12-12-2010, 12:53 AM)Paju link Wrote:On siis aika turhaa tulla väittämään, että brawl olisi yhtä hyvä peli kilpailullisessa mielessä kuin melee.
Kukaan ei tullut väittämään yhtään mitään tuollaista, en tiedä kenelle mielikuvitusolennolle tuon osoitit.

-LzR-

Brawlissa ledgeguarding on edelleen tehokasta niin kuin meleessä, mutta molemmilla on enemmän vaihtoehtoja siinä tilanteessa.

RTpmwe

Miksi kaikki brawlissa elävät sitten 300%:n asti?

Vastaus: ei voi gimpata kun kaikki letkuavat.

-LzR-

Miksi sitten meleessä kaikki kuolevat 15%?
Koska kaikki putoavat kuin tiiliskivet.

udikku

(12-12-2010, 10:37 AM)-LzR- link Wrote:Miksi sitten meleessä kaikki kuolevat 15%?
Koska kaikki putoavat kuin tiiliskivet.

Ei vaan pärjää + refutb

RTpmwe

Meleessä on 1 hahmo joka putoaa kuin tiiliskivi eli Roy, mutta tällä ei ole väliä koska Roy on bannattu turnauksista, koska kaikki pelaavat kultaisella värillä jolla ei voi hävitä.

TaisteluJaska

(12-12-2010, 11:09 AM)RTpmwe link Wrote:Meleessä on 1 hahmo joka putoaa kuin tiiliskivi eli Roy, mutta tällä ei ole väliä koska Roy on bannattu turnauksista, koska kaikki pelaavat kultaisella värillä jolla ei voi hävitä.
This.

Ja letkuista. Samusta on muuten yllättävän helppo edgeguardata. Aika monesti on silleen tullut samus tapettua. Aluksi kiusaa ammuksilla (pillerit ja tulipallot + laserit, missilet ym.)  jos on, sitten ledgelle pomppimaan ja alat rajaamaan smauksen vaihtoehtoja. Yleensä käy niin että samus pääsee takaisin jolloin se joko ottaa vähän lämää tai sen lisäksi lentää pois kentästä ja tilanne resetoituu. Joskus samus jekuttaa ja kääntää tilanteen, joskus pääsee takasin ilman ottamatta lämää. Kohtuu monesti myäs smaukselta stonkki poies.
Varsinki pillereillä voi pahasti tehä kiusaa.

Pointtini oli että Smaus, jolla on hyvä recovery, niin sillekkin voi tehä paljon jäynää.

bËst

(12-12-2010, 10:37 AM)-LzR- link Wrote:Miksi sitten meleessä kaikki kuolevat 15%?
Koska kaikki putoavat kuin tiiliskivet.

Pitäis varmaan LZR:llekin kertoia että hahmojen painojen hyödyntäminen ja yleensäkin niiden eroavaisuuksien tiedostaminen on osa metagamea ja näin ollen mahdollistaa paljon enemmän juttuja kuin kilo leijukaloja.

Ja mielipiteeni ei ole muuttunut paljoa mihinkään vaikka Lawlia nykyään pelaankin. On siinä jotai hyviäki juttuja, mutta kokonaisuutena koen sen paljon huonompana kuin meleen, mutta tämä vain oma mielipiteeni. Mutta se notta pelaan nykyään molempia pelejä niin antaa itelleni paljon suuremmat valmiudet perustella mielipiteitäni astetta syvällisemmin.

peki

sinällään turha itkeä puolueellisista kommenteista, jos omat mielipiteet on samaa luokkaa...

mallu000

Olisko Melee parempi, jos L-cancel tapahtuis automaattisesti? Tuli tuossa mietittyä, että se on aika "turha lisäys" vaikeuteen, kun sitä ei voi hyödyntää mitenkään luovasti tai jekkuilla pervosti sillä. Vertauksena vaikka wavedash, jolla voi liikkua nopeammin, käyttää smasheja ja spesiaaleja paremmin, hämätä jne. L-cancelilla voi vain nopeutta aerialit, joka on sinänsä hyvä, mutta imo se vois tapahtua automaattisesti. Eikä mulle tule mieleen yhtäkään juttua, jossa l-cancelia ei kannattais käyttää. Se on vain sellaista puhdasta teknistä jyystöä opetella ja käyttää. Ei se nyt mikään suuri juttu muutenkaan ole, mutta tällaista turhaa teoreettista pohdintaa vain.

Melee vs Brawl: Meleessä tulee enemmän nopeita ja low%-tappoja ja peli on muutenkin nopeatempoisempaa ja hektisempää. Tylsiä tai passiivisia hetkiä ei juuri tule, vaara on koko ajan läsnä. Brawl on taas enemmän sellaista yksittäisten iskujen tai parin iskun kalastelua ja vähittäistä siirtymistä parempaan asemaan, vrt. shakki. Siitä, ainakin mulla, puuttuu kokonaan se tunne, että koska tahansa, parissa sekunnissa, voi lentää pihalle ja hävitä pelin. Perinteisten 2D-fightereiden himokkaana pelaajana arvostan sitä nopeatempoisuutta ja reaktionopeutta vaativaa gamepläytä ja siksi Lawl ei iske yhtä hyvin kuin Melee.

Imo ennenkuin väitellään siitä kummassa on enemmän potentiaalia kilpailulliseen pelaamiseen, niin olis hyvä määrittää mitä se edes tarkoittaa. Ei ainakaan mulle ole mitenkään selvä käsite. Toisaalta en usko että kellään on intoa tällaiseen tai yleensäkään mihinkään MvsB-juttuihin, mutta nettiin on aina kiva suoltaa juttuja. = )

NamiNami

(12-12-2010, 11:27 PM)mallu000 link Wrote:Olisko Melee parempi, jos L-cancel tapahtuis automaattisesti? Tuli tuossa mietittyä, että se on aika "turha lisäys" vaikeuteen, kun sitä ei voi hyödyntää mitenkään luovasti tai jekkuilla pervosti sillä. Vertauksena vaikka wavedash, jolla voi liikkua nopeammin, käyttää smasheja ja spesiaaleja paremmin, hämätä jne. L-cancelilla voi vain nopeutta aerialit, joka on sinänsä hyvä, mutta imo se vois tapahtua automaattisesti. Eikä mulle tule mieleen yhtäkään juttua, jossa l-cancelia ei kannattais käyttää. Se on vain sellaista puhdasta teknistä jyystöä opetella ja käyttää. Ei se nyt mikään suuri juttu muutenkaan ole, mutta tällaista turhaa teoreettista pohdintaa vain.

Jos L-canceloi painamalla napin kokonaan pohjaan kuten suurin osa tekeekin, niin silloin tulee aina jotain tarkotuksettomia techauksia joista saattaa hyötyy välillä, muuten olen samalla kannalla että vois toimiakin automaattisesti. Peli kuitenkin helpottuu tuon myötä ja lisäksi jos se yhtäkkiä otettaisiinkin pois niin siirtyminen voi olla erittäin hankalaa. En tosin tiedä meinasitko että sitä ei olisi alun alkujaan ollut vai että se poistettaisiin ihan yhtäkkiä.

Novi

L-cancel on tosi iso ja tärkeä osa meleetä, sanotaan että juu kyllä se osataan unissaankin mutta käytännössä paineen alla l-cancel virheitä tapahtuu jopa porotasolla josta seuraa räpejä, comboja ja muuta mukavaa.

Laatikko

Pointti olikin, että ei ole olemassa tilannetta, jossa l-cancelia ei kannattaisi käyttää lukuunottamatta jotain edgecanceloituja tilpehöörejä. Vähän samanaltainen tilanne olisi jos vaikka fullhopatessa pitäisikin yhden napin sijasta painaa jokin kolmen napin combinaatio.

-LzR-

Autocancelaaminen on aivan samaa luokkaa kuin L-cancel, mutta napinpainamisen sijasta pitää laskeutua tietyssä vaiheessa animaatiota eikä lagia tule ollenkaa vaan saat normaalin landinglagin.

Arvostan itse enemmän tuon luokan ajoitusta kuin sitä, että painaa jotain nappia joka helvetin iskun jälkeen.
Ja itse pidän Brawlin tehcauksesta enemmän, meleessä tulee välillä vahingossakin tehcattua jos shieldaa jotain iskua eikä sitten ehdikkään ihan nii siitä voi hyvällä tuurilla tulla techaus.

Ja tässä ollaankin melkeen menossa johonkin suuntaan kun molemmat osapuolet puolustavat sitä peliä jota ekana pelasivat eikä sillä ole väliä mitä sanoo koska Brawl tulee itselleni olemaan aina Meleetä parempi.

RTpmwe

En tajua kuka helkkari valitsee autocancelin ennemmin kuin L-cancelin. L-cancel helpottaa mm. oman pelin rytmittämistä paremmin.

mayhem_

Se nyt on yks paskahailee miten ne iskut canceloituu vai canceloituuko ollenkaan, mutta ite tykkään meleessä siitä, että sulla on oikeesti mahdollista rankasta jos toinen mokaa kunnolla toisin ku rawlissa saat ehkä 2 iskua sisään jos pulla käy. Tohon vertaukseen että rawl on kuin shakki niin nyt ollaan taas niin ulapalla kuin voidaan olla >_>. Shakissa voit yhellä vastustajan tekemällä virheellä käytännössä kääntää koko pelin, mutta rawlissa ei oikeesti voi tehä virheestä juuri mitään. Rawl ei sen takia ole yhtä kilpailullinen kuin esim melee tai shakki, että virheistä rankaiseminen on vaan käytännössä nollissa jolloin peli antaa anteeksi vaikka mokailisikin paljon.

edit: saskalle tätä juttua oon selittäny joskus vuonna keppi ja nakki.

Novi

Autocancel vai L-cancel, nyt kiistellään makuasioista. Suurin osa ihmisistä jotka ei tykkää brawlista on paskoja siinä.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29